Welke grote vandiktebank te kopen? 63 cm

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Beste lezer,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe vandiktebank, er is al veel geschreven over de kleinere versies hier van maar ik ben opzoek naar een van 63 cm. Op dit moment heb ik een elektra beckum van 32 cm maar dit is voor mij te weinig. De machine is te licht en ik duw hem vak om. Ik wil graag een nieuwe machine kopen omdat ik de laatste tijd vaker 2e/3e hands machines heb gekocht en er toch veel aan moest gebeuren om het werken te krijgen. Bij een nieuwe machine met garantie hoop ik dit te ondervangen. Daarnaast ben ik nog relatief jong (31 jaar) en hoop deze machine voor de rest van mijn leven te kopen. Op marktplaats komt er wel eens wat voor bij, echter wil ik liever iets meer uitgeven aan iets wat gelijk werkt.

Op dit moment zit ik te kijken naar:

Felder D963
SCM Class 630
Casadei PS 630

Ik heb verschillende offertes opgevraagd bij de volgende bedrijf.

H-M.nl

Door de vele opties op deze machines en het bijbehorende prijskaartje vind ik het lastig om te bepalen wat de beste keus is. Op dit moment denk ik aan de Felder, maar dit is alleen gebaseerd op dat ik al een machine van hen heb (afzuiging) en ik heb wel eens gewerkt met de D951. Werkte goed en naar behoren.

Heeft iemand nog andere tips/merken waar naar te kijken? Of andere zaken waar ik een offerte kan opvragen. Of heeft iemand een van de bovenstaande machines en zou ik eens een keer mogen komen kijken (omgeving Utrecht).

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt,

Jurjen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Dit zijn wel geen machines om even in een schuurtje of kelder op te stellen. Je stroomvoorziening moet in orde zijn en je hebt een heel behoorlijke afzuiging nodig. Een standaard hobby afzuiger met een zak van 200 liter gaat het niet worden. Als je op maximale breedte gaat schaven heb je zo een massa schaafkrullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dit zijn wel geen machines om even in een schuurtje of kelder op te stellen. Je stroomvoorziening moet in orde zijn en je hebt een heel behoorlijke afzuiging nodig. Een standaard hobby afzuiger met een zak van 200 liter gaat het niet worden. Als je op maximale breedte gaat schaven heb je zo een massa schaafkrullen.
Idd, na 20-30 minuten schaven zit mijn bak 200-250 Liter helemaal vol. Deze gaat dus vaak te vol, en dat is irritant met legen.

Ik heb een AD 951 staan. Ben er tevreden over. Ook ik ben opzoek naar een aanvullende vandiktemachine.

Een paar van mijn overwegingen zijn:
Stroomverbruik. Ik heb beschikking over 3 fase 20A. Een machine met ster-driehoek schakeling of een softstart is denk ik wel nodig wanneer zowel de schaaf en de afzuiging (en de schroefcompressor) tegelijk aan springen.

Messen: Om het stroom verbruik te verminderen, het schaafresultaat te verbeteren en het geproduceerde geluid te verminderen neig ik sterk naar spiraalmessen ipv Tersa beitels of wisselmessen.

Doorvoer rollen: Hout dat blijft steken in de machine is erg irritant. dubbele doorvoerrollen zijn voor mij een "moetje"

kwaliteit: Ik wil kunnen vertrouwen op m'n machines, zo te horen wil je de machines lang gaan gebruiken. Dan zou ik idd in hogere sigment zoeken. Dus Martin, Hofmann, Panhans, Format4(felder), eventueel Caseidi, Casolin, SCM(l'invincible). Het zal een echte investering zijn, maar dan heb je wel het gevoel dat het de komende tijd goed zit. Ik heb een aantal machines staan die bijna 30 jaar oud zijn (hapfo en zimmermann) hoewel de bedrijven allang zijn overgenomen of andere dingen doen, kan ik nog steeds advies en onderdelen krijgen voor deze machines! Dat geeft vertrouwen.

Ik hoor graag welk advies andere leden van het forum kunnen geven.

Gr
Rik
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ikzelf heb de vlak vandikte combinatie staan van robland die 50 cm kan schaven. De machine is basis en in giet ijzer gemaakt. Weegt 1100 kilo.
Zelf schaaf ik regelmatig zwaar hout en naar mijn ervaring is de machine zeker sterk genoeg.
Volgens mij hebben ze een vandikte bank die 63 cm kan schaven.
Boven vermelde opmerkingen van de collega's kan ik enkel maar positief aanhalen, de rollen, goede afzuiging, stroomnet...
Zelf werk ik met wisselmessen, op volle breedte neem ik hier ook geen volle afname dikte mee af, liever in 2 stappen en wat lagere doorvoer snelheid :)
Nieuw is zeker een goede koop, is duur maar heb je voor het leven. Dacht dat mijn bank over enkele jaren 8K was.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Rik, als alles wat je noemt, tegelijk op start , gaan je zekeringen er uit. Maar je afzuiging zet je eerst aan, dan is die piek al geweest. Als je compressor precies op het zelfde moment start als je vandiktebank, gaat het vast ook mis. Als je bank eenmaal loopt, gebruik je zelden het volle vermogen. Dan is een opstartende compressor niet zo'n probleem. Dit is wel afhankelijk van het vermogen van je compressor. Als die ook 10 pk is, gaat het ook mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Bij het aanlopen van een zware verbruiker met hoge aanloopstoom is het uitklappen van de zekeringen niet altijd het grootste probleem. Bij lange kabels van beperkte sectie krijg je een spanningsval. Niet alle electronica in huis kan daar even goed mee overweg (kan dus gewoon kapot gaan) en mogelijk dimt de verlichting even.
Afzuiging kan je bij automatische aanloop vertraagd laten starten. Ik heb een aanloopautomaat van Felder. Die heeft wel vertraagde uitloop, maar geen vertraagde start. Heb er dus zelf een tijdsrelais tussen gezet waardoor de afzuiger pas na 10 seconden start.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Bedankt voor al jullie reacties!

Wat betreft de stroom dat zit wel goed, ik heb het toen der tijd laten aan leggen met dit in het vooruitzicht. Nu draait er een zaagtafel (380V), afzuiger (380V), vandiktebank (380V), 20 TL-lampen (enkele zijn daarna LED) (220V) en losse apparaten (220V) te gelijk dus hier voorzie ik geen probleem.

Qua afzuiging begin ik inderdaad met een (Mobiele afzuiging met stalen ventilator Power Line | Felder Group) deze heb ik al en staat nu op de vankdiktebank. (met aanloopautomaat van Felder) Het doel is wel een grotere te kopen, alleen moet ik eerst mijn werkplaats verbouwen, lees plafond verhogen om deze kwijt te kunnen. Tot die tijd blijf ik de oude afzuiger gebruiken.

De tip over de spiraalas neem ik mee, ik schaaf vaak 2e hands hout of bomen die ik zelf heb gezaagd met mijn alaskan sawmill. De kans dat er dan troep in zit is een stuk groter en dus ook makkelijker om een mes te verwisselen.

@rik, ik neem aan dat alle nieuwe machines een softstart hebben?

Ik wacht de offertes nog even af en ga het nogmaals naast elkaar leggen. Daarna een bezoekje aan de showrooms.

Ik houd jullie op de hoogte, meer tips zijn welkom!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Nee softstart is vaak een optie.

Ik weet niet wat de richtlijnen zijn mbt ster driehoek schakelingen? iemand anders misschien?
Felder maakt de zwaardere schaafmachines wel met ster driehoekschakelingen. Ik vermoed dat dit voor 2 redenen wordt gedaan. 1:beschermen van de motor, een machine met een grote massa traagheid. in dit geval het schaafblok. hebben een hele hoge aanloopstroom. dit zorgt voor hoge piekspanning in de wikkelingen van de motor. zou je een dergelijke machine vaak achter elkaar aan en uit schakelen, dan kun je potentieel de wikkelingen zodanig belasten dat ze door branden. Een ster driehoek schakeling verlaagt de torque/koppel/vermogen op de motor en verlaagt dus ook de aanloopstroom.
2: om te zorgen dat het stroomnet een minderhoge piek belasting krijgt bij opstarten.

Ik heb recentelijk een breedbandschuurmachine besteld. Deze is naar mijn weten niet uitgevoerd met een ster driehoek schakeling, maar heeft wel een grote aanloopstroom. Ik laat hem uitvoeren met een softstart. Dit kost 1000,- extra.

Om ook even kort te reageren op de discussie over het tegelijk aanschakelen van apparaten en het uitslaan van de zekeringen. Wanneer je rekening houd met de beperkingen van jou aansluiting is er veel mogelijk. Ik gaf het voornamelijk aan omdat is zelf veel heb aangepast om mijn werkplaats zover te krijgen dat ik veel tegelijk kan laten draaien zonder dat de stoppen er uitvliegen. Ik sluit me aan bij het advies dat door mede forumgebruiksers is gegeven. 1 Laatste tip die ik van een elektricien heb gekregen voor mijn elektriciteitsaansluitng in huis is een voorkeursaansluiting.

Ik ben van het gas af en heb een 3X 16A 400V aansluiting met een hoofdzekering van 25A.
Als grootste stroom verbruikers heb ik een douche met een doorstroomverwarmer van 11kw. daarnaast heb ik een elektrische die ook veel verbruikt. Als deze 2 aparaten tegelijk aangaan op vol vermogen slaan de stoppen door. de elektricien stelde een voorkeursschekeling voor. Zodra Doorstroom verwarmer aan staat is het aanschakelen van een aantal andere apparaten, waaronder de kookplaat niet mogelijk. Een dergelijke schakeling zou in een werkplaats ook gebruikt kunnen worden wanneer je bijvoorbeeld een zware compressor hebt staan.


Ik ben van plan om volgend jaar ook een rondje langs leveranciers te maken om een vandiktebank te kopen, ik ben erg benieuwd wat jou indruk van de verschillende machines is na een bezoek aan de leveranciers.

Gr
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
PS.

zoek je ongeveer de prijzen van Felder machines? die kun je hier vinden
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Gister de eerste machine bekeken, bij Roan machinehandel in Wormerveer! Aardige verkoper met veel verstand van machines. (Vandiktebank Casadei PS 63 - Talen Machines B.V.)

Een nieuwe Casadei 630 E spec met dubbele uitvoer aan de achterzijde.

Het was een erg mooie en degelijke machine, de motor zag er allemaal mooi en sterk uit. Qua machine was hier niets op aan te merken. Het was de laatste die hij had staan en kon mij verzekeren dat de volgende serie pas in maart binnen kwam. (niet dat ik snel moest beslissen, maar eigenlijk toch wel, want er waren al 3 andere gegadigden) De machine had wel wat lak schade hier en daar.

Ik kwam alleen snel tot de conclusie dat ik naast een nieuwe vandiktebank ook gelijk een nieuwe afzuiger moet kopen. Hierdoor schoot de prijs wel erg om hoog. Ik had hier niet echt bij stil gestaan, maar het klinkt wel logisch dat er een sterke afzuiger op moet anders gaat de machine stuk (zei de verkoper). Ik heb nu een felder AF 16 maar die staat helemaal ingebouwd en aangesloten.

Graag wil ik nu een grotere afzuiger kopen zodat ik gelijk mijn freesbank met spil 40mm/Maggi Junior 640/zaagtafel en vandiktebank kan aansluiten.

De verkoper had ook een zelfbouw afzuiger staan, deze moest 5000ex kosten. Zag er degelijk uit met sterke zuigkracht. De vandikten moest 12700 Ex kosten. In totaal toch een grote investering. Vooral om dat er nog aanzienlijke kosten bijkomen voor al het buiswerk. Totaal: 17700 ex

Na gistermiddag/vannacht er lang over na te hebben gedacht toch besloten om eerst rustig verder te kijken. Ik heb enkele machines van Felder en ook vaker met Felder machines gewerkt. Als ik kijk naar wat zij te bieden heb krijg ik het idee dat ik meer machine voor mijn geld krijg. Vooral bij de afzuiger.

De kosten van de felder afzuiger RL 160 zijn +/- 2850 ex.
De vandiktenbank D963 +/- 10600 ex

Totaal: 13450

Dus ook qua prijs zijn de felder machines aanzienlijk lager. Het enige nadeel is bij de felder machine maar 1 uitvoerrol zit, een tweede rol is optioneel. De felder heeft overigens wel een digitale aflezing, wat de Casadei niet had.

Ik weet dat afzuiger van felder ook een compressor nodig heeft om te kunnen draaien. Ik denk ik voor de 4500 E verschil een mooie compressor en buizensysteem kan kopen.

Mocht ik voor de felder kiezen met extra uitvoerrol dan zal er waarschijnlijk een langere levertijd op zitten. Dit is voor mij geen probleem. De machines komen in mijn werkplaats te staan (lees oude varkensstal) Ik ben op dit moment bezig de hoogte verschillen eruit te hakken. En ik ga in december de vloer laten vlak storten. Dus tot eind januari zou het toch alleen maar in de weg staan.

De zoektocht gaat nog even door dus! Ik houd jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Gister de eerste machine bekeken, bij Roan machinehandel in Wormerveer! Aardige verkoper met veel verstand van machines. (Vandiktebank Casadei PS 63 - Talen Machines B.V.)
Dank voor de duidelijke update. Altijd fijn wanneer forumleden een verhaal voortzetten.

mocht je de machines niet direct nodig hebben dan kun je overwegen om te wachten tot Felder een najaarsaktie starten. De vandiktebanken en afzuigingen zijn dan meestal in de aanbieding. Wanneer je het niet vervelend vindt om ook nog goed te onderhandelen kunnen die 2 dingen bij elkaar je nog een paar 1000,- besparing opleveren.

Ik overweeg zelf ook langs Felder te gaan om naar de vandiktebanken te kijken. Mocht ik langs gaan, dan zal ik ook even verslag doen hier.

Hartelijk,
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Nik

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Hoi Rik,

Dat zijn goede tips! Enig idee wanneer die najaarsaktie ongeveer start? Wil namelijk nog wel in dit boekjaar investeren. Ik zag voorheen altijd zo'n online brochure staan op de felder site maar die kan ik nu nergens meer vinden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De kerstactie loopt normaal van eind november tot begin januari. De brochure met aanbiedingen verdwijnt dan inderdaad telkens van de webshop.

Als je al een AF16 hebt, lijkt me een AF22-200 met 5,5 pk toch genoeg als afzuiging op de VVD? Felder zal je hierover zeker kunnen adviseren (hopelijk een eerlijke verkoper).

Ik moet ook zeggen dat ik Felder machines en RL afzuigingen niet geprijsd zie staan in de kerstfolder of voorjaarsfolder. Staat telkens bij dat je contact moet opnemen met hun erover.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De kerstactie loopt normaal van eind november tot begin januari. De brochure met aanbiedingen verdwijnt dan inderdaad telkens van de webshop.

Als je al een AF16 hebt, lijkt me een AF22-200 met 5,5 pk toch genoeg als afzuiging op de VVD? Felder zal je hierover zeker kunnen adviseren (hopelijk een eerlijke verkoper).

Ik moet ook zeggen dat ik Felder machines en RL afzuigingen niet geprijsd zie staan in de kerstfolder of voorjaarsfolder. Staat telkens bij dat je contact moet opnemen met hun erover.
afgelopen actie heb ik rl mahines (met prijs en korting) er voor het eerst bij zien staan. de prijzen kan ik me niet meer herinneren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als je al een AF16 hebt, lijkt me een AF22-200 met 5,5 pk toch genoeg als afzuiging op de VVD? Felder zal je hierover zeker kunnen adviseren (hopelijk een eerlijke verkoper).

PK's geven niet altijd aan hoeveel volumestroom een machine genereerd. voor machines met een grote zuigopening is dit wel van belang.
of een AF16 voldoende is zal van vele factore afhangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.