Welke bovenfrees

PBT

Actieve deelnemer
dat laatste klopt dunhans. Even vanuit mijn ogen: als je festool koopt, koop je een systeem, en niet een machine, nagenoeg alles past op elkaar. Tevens zijn de bovenfrezen van festool uitgerust met 3 lagers (1x boven en 2x onder) op de as ipv 2 (1x boven 1x onder zoals nagenoeg alle andere merken), hierdoor word de freeskwaliteit, levensduur van de machine en stabiliteit van de as behoorlijk verhoogd. Ook is de stofafzuiging voor velen een groot voordeel, ook voor mij.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb het al geroepen, en ik roep het nog maar een keertje voor de zekerheid!, de eenhandige bediening van de Festool 1010 is in mijn ogen een enorm voordeel, ik vind het echt prettig werken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Ik ga ervan uit dat hij bedoeld dat je met 1 hand kunt frezen door de pistoolgreep. Ik heb ook een 1010 en heb die vandaag nog gebruikt. Ik zou het niet aandurven om die met 1 hand te bedienen omdat je dan nagenoeg geen enkele controle over je freesbeweging hebt, dat kan geen probleem zijn als je freest met aanlooplager in randbewerking maar ik vind het zelfs als het met 1 hand kan prettig dat ding met 2 handen vest te houden.

Ik zou zeggen als je een festool overweegt en je kunt er maar 1 kopen dat je de 1400 zou moeten overwegen vanwege het pleit dat WR1944 eerder maakte, die is veelzijdiger dan de 1010 die ikzelf vooral voor fijn werk gebruik. Er kunnen ook geen 12mm frezen in dus je bent beperkt in je toepassing. De 1010 is een hele fijne kleine frees maar nogmaals als je er 1 koopt zou ik voor de tussenmaat gaan.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Maartens, altijd maar dan ook altijd met twee handen een draaiende freesmachine vasthouden! Dat het bij die machine fijn is om hem ook aan de zoolvast te houden is kort gezegd nonsens. Dat kan bij elke machine. De 'pistoolgreep' geeft wel een fijne houvast aan de machine daar heb je gelijk in. Maar nogmaals de andere hand ook op de machine houden!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die pistoolhandgreep is handig bij het frezen van profileringen aan randen met een aanlooplager, ook bij het frezen van groeven in een plaat met een geleiderail is de 'eenhandbediening' handig, met 1 hand kun je de frees duwen en met de andere het hulpstuk dat op de rail past op de plek geleiden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het hangt af van de bewerking, als je kanten moet afronden e.d dan gaat dat met de 1010 perfect met één hand, en het werkt vlotter en fijner dan bij gewone frezen. Ook groeven frezen met de aanslag kan met één hand, maar dan duw ik met de tweede hand meestal tegen de aanslag. Maar vanaf het moment dat je moet duiken of werkt met brede frezen enz dan altijd wel met 2 handen!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
blijf het komisch vinden dat er blijkbaar slechte bovenfrezen zijn en festool.alsof er niks anders bestaat die uitstekend de gemddelde klus aan kan met het zelfde resultaat als een festool.Ik zeg niet dat het slecht is of dat er niks beters is.Maar heb wel het idee dat sommige zich gek laten maken.Zie soms foto's staan met een compleet grijs groene wand (prachtig mooi hoor).Maar hou wel in de gaten dat de persoon die met het materiaal werkt ook bepalend is.

Tja maar de een zijn portomonee is soms wat dikker dan bij een ander, dat speelt ook heel erg mee.
Als je wat meer te besteden hebt koop je sneller een duurdere machine, dan als je elk dubbelje moet omdraaien.

Qua freesmachine kijk ik naar;
wat ga ik er mee doen,
en wat moet hij kunnen,
zit er een motorrem op,
hoe vaak ga ik hem gebruiken,
en wat voor assortiment kun je er voor krijgen.
zijn de hulpmiddelen makkelijk zelf te maken, of is het merk hulpmiddel beter of makkelijker.
ergomomie van het gereedschap vind ik een groot verschilmaken tussen verschillende machines.

De duurdere modellen hebben vaak meer opties, maar ben je die ook nodig?
Ken iemand met een 1400watt groene Bosch en die maakt daar hele mooie dingen mee, met allemaal zelfgemaakte hulpstukken.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Scheppie, Renault, PBT

weest gerustgestelt, met éénhandig bedoel ik idd de pistoolgreep terwijl je veel makkelijker dan bij de traditionele handgrepen met de andere hand je freeszool kunt aandrukken. Ook is deze ergonomie een groot voordeel als je onder de freeszool wilt koekeloeren (en ja, brilletje op!). Als je met je freeszool op een betrekkelijk smal werkstuk rust is de OF1010 ook erg prettig te hanteren.

Bjorn, BW

bij die werkzaamheden gaat eenhandig prima, ook cirkels frezen met het MFSsysteem.


Maar zoals al te lezen valt hier valt er wat voor te zeggen om de 1400middenmaat te pakken als je maar 1 machine zou kunnen kopen.
Ik vind echter dat de zwaarte van het werk en het te frezen materiaal ook zwaarwegend moet meetellen. Doe je alleen "fijn" werk dan zou ik toch echt de 1010 aanraden, die machine is ook toch echt wel veel in staat hoor, en anders maak je wat meer freesgangen.
Ik ben bezig met een stel hele grote luidsprekers en ik heb alle bekende freesbewerkingen (let wel: in MDF) al wel een keer heb mogen uitvoeren, alvorens aan te schaffen heb ik zo'n introductiecursusje "werken met de bovenfrees" gedaan en heb de 1010 en 1400/2200 in mijn handen gehad. De 1010 was voor mij gewoon de geschikste machine.

Het grootste nadeel aan de 1010 vind ik echter het moeten gebruiken van de centreerdoorn bij het gebruik van kopieerringen, als je als meubelmaker je brood verdient dan zou ik 'm vanwege deze reden denk ik niet nemen, of als "erbij"-frees.


Mduinkerken:
ik heb een avondworkshop Frezen gedaan bij http://www.toolworkshop.nl/cursussen/?groupId=1 misschien iets voor jou?

en ja, dat is allemaal onder de vlag van festool maar ik vond 't zeer geschikt om eens van een deskundige te leren hoe je veilig en goed een bovenfrees gebruikt, wat de mogelijkheden zijn van zo'n ding en de verschillende modellen (1010, 1400 en 2200) kunt proberen.
 
Laatst bewerkt:

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Even voor de duidelijkheid:
Er werd gevraagd wat zou je aanschaffen: een Bosch of een Festool. Na mijn ervaring met Bosch zou ik nu kiezen voor de Festool ALS mijn budget het toe laat.

Ik wordt een beetje gek van al die mensen die een bepaald merk verafgoden of het nu Festool of Apple oid is. Als ik persoonlijk een nieuwe bovenfrees zou kopen neem ik een DeWalt. De prijs / kwaliteit verhouding is voor mijn hobbymatig gebruik goed genoeg maar dat is niet waar dit topic over gaat. Dan was de vraag wel "Welke boven frees moet ik kopen"!!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Met de ervaring die ik nu heb tussen mijn enige stuk Festool (de 1010) en een hele zwik groene bosch (accutol, boorhamer, boormachine afkortzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag), metabo, Black&Decker, etc, ga ik voor Festool.

Mijn volgende zaag wordt echter denk ik een Maffell. ;-)


ps: ik begrijp je commentaar op de discussies die elke keer weer ontstaan maar als je de vraag van de topicstarter leest is het een beginner met welgeteld 2 posts op het forum die een kado aan het uitzoeken is met een budget van rond de 500 euro en geen kennis van zaken. Als ik TS was dan was zou ik ook blij zijn met een meer uitvoeriger antwoord dan alleen "Koop die groene maar" of "die grijs/groene is volgens mij het beste".
Ik neem aan dat iedereen hier alleen maar een duit in het zakje doet om iemand te helpen, op zo'n forum ontstaat nu eenmaal altijd enige vorm van discussie.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Met de ervaring die ik nu heb tussen mijn enige stuk Festool (de 1010) en een hele zwik groene bosch (accutol, boorhamer, boormachine afkortzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag), metabo, Black&Decker, etc, ga ik voor Festool.

Mijn volgende zaag wordt echter denk ik een Maffell. ;-)


ps: ik begrijp je commentaar op de discussies die elke keer weer ontstaan maar als je de vraag van de topicstarter leest is het een beginner met welgeteld 2 posts op het forum die een kado aan het uitzoeken is met een budget van rond de 500 euro en geen kennis van zaken. Als ik TS was dan was zou ik ook blij zijn met een meer uitvoeriger antwoord dan alleen "Koop die groene maar" of "die grijs/groene is volgens mij het beste".
Ik neem aan dat iedereen hier alleen maar een duit in het zakje doet om iemand te helpen, op zo'n forum ontstaat nu eenmaal altijd enige vorm van discussie.

Maar hierboven vergelijk je merken als Groene Bosch, en black&decker, dit zijn hobby machines met een merken als Festool.

Bij Bosch zit er veel verschil in groene hobby serie en de blauwe prof serie.
Wat mij in deze discussie (op het forum) wel opvalt is dat de echte vakmensen (die zijn brood verdient met houtbewerken) toch ook regelmatig voor een ander merk kiezen dan Festool.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Maar hierboven vergelijk je merken als Groene Bosch, en black&decker, dit zijn hobby machines met een merken als Festool.

Hier niet, maar goed dat zijn weer machines in een verschillend budget:

MAARTENS zei:
Maar zoals al te lezen valt hier valt er wat voor te zeggen om de 1400middenmaat te pakken als je maar 1 machine zou kunnen kopen.
Ik vind echter dat de zwaarte van het werk en het te frezen materiaal ook zwaarwegend moet meetellen. Doe je alleen "fijn" werk dan zou ik toch echt de 1010 aanraden, die machine is ook toch echt wel veel in staat hoor, en anders maak je wat meer freesgangen.
Ik ben bezig met een stel hele grote luidsprekers en ik heb alle bekende freesbewerkingen (let wel: in MDF) al wel een keer heb mogen uitvoeren, alvorens aan te schaffen heb ik zo'n introductiecursusje "werken met de bovenfrees" gedaan en heb de 1010 en 1400/2200 in mijn handen gehad. De 1010 was voor mij gewoon de geschikste machine.

Bij Bosch zit er veel verschil in groene hobby serie en de blauwe prof serie.
Wat mij in deze discussie (op het forum) wel opvalt is dat de echte vakmensen (die zijn brood verdient met houtbewerken) toch ook regelmatig voor een ander merk kiezen dan Festool.

Maar kijk je op de gemiddelde bouwplaats of binnen bij een interieurbouwer dan is het vaak andersom ;-). Dus dat zegt ook niet veel.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik weet niet hoe het komt, maar het middelste citaat van het hierboven staande bericht van MaartenS is niet van mij.
 

tuoh

Oud hout
..........
Wat mij in deze discussie (op het forum) wel opvalt is dat de echte vakmensen (die zijn brood verdient met houtbewerken) toch ook regelmatig voor een ander merk kiezen dan Festool.

Dit klopt inderdaad, omdat de meerprijs van een (in dit geval) Festool bovenfrees zich niet vertaald in sneller, of beter freeswerk. Of die stroomkabel nu los kan gehaald worden of niet is geen punt om een paar honderd Euro meer uit te geven. Je freeswerk word er niet beter of sneller door.
Veel belangrijker dan het merk van de machine zijn de gebruikte freesbits, die maken het verschil. Ik heb altijd wat binnenpretjes als ik iemand bezig zie met een Festool bovenfrees met daarin een freesbitje van 0,50€:D Waar is hier de logica? Andersom zou heel wat beter en vlotter freeswerk opleveren, een goedkopere machine met daarin een deftige frees.

Nu is het ook zo dat de pro. meestal geen behoefte heeft aan al die toeters en bellen die je bij de Festool kan bijbestellen. Het meeste werk gebeurt in de werkplaats met andere machines, of met specifieke mallen. Het belangrijkste toebehoren zijn de diverse kopieerringen, maar die hebben de andere freesmachines ook.

Dit alles wil niet zeggen dat ik anti Festool ben, nee, maar ik koop enkel die machines welke wel degelijk sneller, en, of beter werk leveren dan de concurrentie, of die simpelweg uniek zijn in hun ontwerp(Domino bvb):D
Staar je nooit blind op één merk, maar kijk wat je effectief nodig hebt en bezuinig nooit op de snijgereedschappen, die zijn meestal van een doorslaggevender aard dan de machine zelf.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Stel vast dat ik de raad van André heb opgevolgd. Een optelsom van mijn freesbits maken (gemiddeld zo een 30 euro 't stuk) dan kom ik algauw rond de 500 euro. Heb alleen kwaliteit van CMT gekocht. Mijn bovenfrees daarentegen was iets van een 150 euro. Als ik wil upgraden naar een betere machine kan ik mijn grootste investering behouden en gelijk verder werken.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Dat is inderdaad een prachtige frees. In Amerika (110V) kost ie USD 299... in NL ben je daar al gauw 500 euro voor kwijt. Zeer irritant vind ik dat altijd, anders had ik 'm al een keer aangeschaft.

Hallo M,

Uiteraard is het kiezen van een goede boven freesmachine heel persoonlijk, ik beschik over een Bosch GMF 1400CE, zie afbeelding, de motor is uitwisselbaar tussen twee onderstellen, een voor kopiëren de andere voor het "normale" frezen. Bevalt mij erg goed in combinatie met enkele hulpstukken voor de kopieerzool.
Ik weet niet of deze nog op de Nederlandse markt te bestellen is, van oorsprong een Amerikaanse uitvoering van Bosch. Een goed alternatief lijkt mij de GOF 900.
Bekijk bijlage 3012
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dat is inderdaad een prachtige frees. In Amerika (110V) kost ie USD 299... in NL ben je daar al gauw 500 euro voor kwijt. Zeer irritant vind ik dat altijd, anders had ik 'm al een keer aangeschaft.
Erger nog op amazon.com $195.59 en op amazon.co.uk £454.86
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.