Welke bovenfrees voor Jessem lift?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Zojuist onderhoud gepleegd aan me Jessem freeslift (beetje schoonmaken,olie etc)
Ik heb nu me Dewalt 725 eronder hangen (Vraag niet hoe ik het passend heb gemaakt :p )

Maar ik irriteer me al langer dat ik de frees niet hoger krijg vanwege de dikke voetplaat van de 725.
Eerlijk is eerlijk de 725 is voornamelijk voor 12mm freesjes die zijn meestal wat langer dan de 8 mm.
Maar soms wil ik wel eens dieper met een 8mm maar dan moet ik de frees verder uit de kraag laten steken, maar dat brengt ook risico's met zich mee als ik hem te ver laat uitsteken.

Dus vandaar mijn vraag:
Welke boven frees is sterk genoeg 2000watt en heeft een dunnere voet/basisplaat waardoor de frees hoger kan? ( wil niet met frees verleng stukken werken)
En moet makkelijk aan te zetten zijn dus geen rare beveiliging fratsen waardoor ik de frees/lift moet verstellen om aan en uit te zetten.
Heb een externe aan/uitknop op de tafel zitten.

Hoop dat ik het zo duidelijk heb uit gelegd.
Zal zo meteen even meten hoe dik de huidige voetplaat is en de maximale hoogte van de kraag in de lift.

Kraag zit 15mm onder de oppervlakte.
En de voetplaat is 24mm
20251123_122356.jpg
20251123_122455.jpg

Gaat om deze lift : Deze lift

Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.413
378
Heelsum
Ik weet niet welke lift je hebt maar als deze er onder kan is dat een absolute aanrader, erg sterke motor met een controlebox met variabel toerental. Van Jessem zelf net als je lift.

JessEm Pow-R-Tek SR​

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Ik weet niet welke lift je hebt maar als deze er onder kan is dat een absolute aanrader, erg sterke motor met een controlebox met variabel toerental. Van Jessem zelf net als je lift.

JessEm Pow-R-Tek SR​

Ik heb em met de montageplaat voor een bovenfrees.
Weet niet of die gelijk is aan het model waar deze in past dan zou ik ook de montage plaat moeten vervangen

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
135
34
Tijnje
Als het goed is hoef je daar toch ook niet bij in de hoogste stand? Je zet die knop uit, draait de machine naar boven, en vervangt de frees. Toch?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.141
1.045
Enschede
ingoogni.nl
Maar de triton heeft dat mooie aan en uitknopje waar ik slecht bijkom in hoogste stand?
De machine zit wat gedraaid in m'n cms dus ik heb er niet veel last van. Hebber nog niet echt naar gekeken, twee draadjes aan solderen en een " lampschakelaar oid. Neen, er zal vast wel een nette methode zijn om dat aan te passen.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Als het goed is hoef je daar toch ook niet bij in de hoogste stand? Je zet die knop uit, draait de machine naar boven, en vervangt de frees. Toch?

Zat daar niet de blokkering voor de frees?
Heb er ooit 1 gehad maar werk gek van het heen en weer draaien om iets te doen.

Bij de Dewalt MOET ik de frees elke keer resetten met ze schakelaar anders draait ie niet... stomme beveiliging 😅
Maar kan wel starten en verwisselen in de hoogste stand.

• Leuk
Waarderingen: nijb_jan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Als alles nu verder goed werkt, wat is er dan tegen om er een verlengstuk in te steken? Dat lost toch je probleem voor minimale kosten op?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.453
1.240
Ulvenhout
Welke lift heb je nu van JessEm? Er zijn er namelijk 2. Een universele lift voor een gewone bovenfrees zoals de Festool OF1010 en 1 voor een freesmotor. Die laatste heb ik in combinatie met de freesmotor van JessEm en dat werkt prima. Die heeft namelijk geen voetplaat waardoor de frees zelfs boven de freesplaat uitkomt.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Deze kan ik je aanraden: AUKTools Router Motor 2400W with Speed Control NVR Switch | Wood Workers Workshop

Zelf erg blij mee! Toeren kunnen bedienen via extern kastje is ERG handig!

Dan moet ik ook een nieuwe lift kopen😅

Welke lift heb je nu van JessEm? Er zijn er namelijk 2. Een universele lift voor een gewone bovenfrees zoals de Festool OF1010 en 1 voor een freesmotor. Die laatste heb ik in combinatie met de freesmotor van JessEm en dat werkt prima. Die heeft namelijk geen voetplaat waardoor de frees zelfs boven de freesplaat uitkomt.

Link staat in de eerste post.

Als alles nu verder goed werkt, wat is er dan tegen om er een verlengstuk in te steken? Dat lost toch je probleem voor minimale kosten op?

Gok dat ik ooit een budget versie heb gehad zat een beetje wiebel gedrag in.

Maar heb de stoute schoenen aan getrokken en wat creatief slijp werk gedaan.
17639035670333849442804501297892.jpg

In theorie zou ik nu toch een paar millimeter gewonnen moeten hebben.
Gezien wat ik aan onderdelen al kwijt had gemaakt ging hij toch nooit meer nuttig zijn voor iets anders dan de lift. ( iets met net te groot voor het lift gat)
Nu de geleide stangen ingekort gezien die toch nooit iets gingen doen.

Zal em nu weer netjes monteren en kijken wat het verschil is.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Zonder de hele behuizing te slopen zijn van van 14mm naar 6a7mm gegaan.
Voor nu doe ik het ervoor.
Ooit komt er een andere.
20251123_143523.jpg

En ja de 725 is best fors op de lift.
20251123_143132.jpg

Zo kaal mogelijk gestript om door het tafel gat te passen.
Nu hoef alleen het resterende handvat met schakelaar los gemaakt te worden om de lift uit de tafel te krijgen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Als je al een jessem lift hebt, dan kan je hele voetplaat met geleidestangen toch weg? Je hebt nu een lift in een lift.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
De voetplaat van de dewalt word op de plaat van Jessem geschroefd , Als ik me voetplaat weghaal is de bevestiging manier ook op de Jessem ook weg.

1763907581119.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Dan zet je 2 as stompjes van de maat van je geleidestang op je jessem grondplaat. Met de lengte kan je dan de hoogte zo afstellen, dat je je vergrendeling nog kan gebruiken. En je kan je machine nog terug bouwen naar de oorspronkelijke uitvoering.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.328
547
hilversum
Zou het kunnen dat je freesmachine een dwe625 is?

Inderdaad. Waar ik de 7 nou weer vandaan heb😅

Dan zet je 2 as stompjes van de maat van je geleidestang op je jessem grondplaat. Met de lengte kan je dan de hoogte zo afstellen, dat je je vergrendeling nog kan gebruiken. En je kan je machine nog terug bouwen naar de oorspronkelijke uitvoering.

Dat zou inderdaad kunnen werken.
Maar voor deze was het al telaat, mist al onderdelen sinds dag 1 dat ik hem uit de doos haalde

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.