Welke boorhamer is de beste koop

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.977
119
West-Friesland
Ik heb mijn Black en Decker boorhamer gekocht omstreeks 1975 maar omdat deze geen draaistop had heb ik een andere boorhamer (AEG) gekocht tussen 1990-2000.
Volgens mij was dat toen de enige (hobby) boorhamer met een draaistop om in beton te kunnen beitelen en te slopen. De Black en Decker wordt nog steeds gebruikt door mijn schoonzoon en de AEG zo af en toe nog door mij.

Maar nu lees ik dat je die boorhamers moet smeren (heb ik nog nooit gedaan) ik blaas mijn gereedschap na gebruik wel altijd schoon met lucht van een compressor.

Dit is wat ik gelezen heb:
“Een goede tip die ik toen kreeg was om de SDS plus aansluiting altijd even in te smeren.
Ik heb dan ook altijd een potje siliconen smeer/vet in de koffer.
Even het uiteinde erin dopen en dan in de boorkop.
Het geeft wel een smeerboel, maar ik denk dat het de levensduur en de slagkracht te goede is gekomen.

Toevoeging: en inderdaad boorvet gebruiken

Ik onderhoud hem wel goed!
Dus stofvrij houden en de schacht geregeld smeren met het bijgeleverde vet.

Mijn Bosch wilde af en toe niet meteen hameren, maar ik vermoed dat dat komt door vuil in de sds kop na al het sloopwerk (leerpuntje om vaker te smeren).

sds kop moet af en toe wat olie krijgen”

Maar mij is niet helemaal duidelijk waar precies en waarmee?
En vraag mij ook af of het nog zin heeft om mijn boorhamer nog te smeren?

Mvg, Ger.

Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.107
311
de beste koop als je hem voornamelijk gebruikt voor het boren in lateien en in plafonds i.v.m. gordijnen etcetc?
Daar gebruik ik die van mij ook voor, en voor gaten in stenen muren etc.Dus hobbymatig gebruik, per saldo gebruik je dan de machine maar een paar uren per jaar en voldoen beide machines volgens mij prima.
En je moet er ook een beetje geluk mee hebben. Ik heb 25 jaar geleden een boorhamer gekocht van het merk Meister bij de Aldi. Van alles mee geboord, ook gaten van 25 door een betondek. Ding doet het nog prima; blijkbaar een toevalstreffer. Volgens mij hebben alle merken wel eens een keer een betere en ook een mindere uitvoering.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.155
1.053
Enschede
ingoogni.nl
[...]. Welke van de twee onderstaande boorhamers met beide 3 jaar garantie na registratie, vinden jullie de beste koop als je hem voornamelijk gebruikt voor het boren in lateien en in plafonds i.v.m. gordijnen etcetc?
Heb je dan niet aan een klopboormachine niet genoeg? Of heb je ook hakwerk?

Voor het boren en hakken heb ik Metabo's die al decennia oud zijn. Als ik nu iets zou moeten kopen zou ik heel lang sparen en voor Duss gaan. Anders een Makita.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.889
2.842
Klein-Brabant, Vlaanderen
En vraag mij ook af of het nog zin heeft om mijn boorhamer nog te smeren?
waar 2 bewegende stukken metaal over mekaar wrijven, heeft het zin om het wrijvingspunt te smeren
voor boorhamers bestaat speciaal vet
ik smeer al mijn boren, zowel sds + als max met vet in
dat is een kliederboeltje
maar dat beperk ik door bij het opslaan het deel met de groeven in een stuk waterdarm te steken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.