Welke boor kan ik het beste kiezen?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Dag allen, dank voor de interesse. Ik ben vergeten om een update te sturen.

1. Eerst conform de setup 3 parallelle referentievlakken gefreesd. Dit ging eigenlijk behoorlijk goed.
2. Ik heb een poot gedraaid van diameter 50mm, waarbij het laatste stuk verspringt tot 35mm. Hierdoor kan de poot door het latere gat gestoken worden en rust het blad op de verspringing naar 50mm
3. Onder de kolomboor heb ik op een klein plankje een gat geboord met de diameter van het latere forstnerboortje
4. Dit plankje heb ik op het gefreesde referentievlak gelegd en door het plankje het gat door het tafelblad geboord (als een soort malletje). Ik heb nu drie referentievlakken met een loodrecht (3,5 mm) gat er helemaal doorheen
5. Ik heb forstnerborenset van festool gekocht en de boor van 35mm laten geleiden door het voorgeboorde gat. Dat werkte eigenlijk uitstekend, het gat 'liep zo niet weg' en de boor sneed uitstekend door het harde beuken
6. In de poot heb ik een sleufje voor een spie gezaagd
7. De poot met lijm door het gat gestoken (getikt) en de spie er met beleid ingeslagen. De diameter kwam vrij nauw en ik moest dit met een schuurpapiertje rondom licht afschuren. Anders kon ik hem er niet doorheen krijgen
8. Uitstekende stukje eraf gezaagd en geschuurd
9. Resultaat: muurvast en mooi recht
10. Kleine gaatjes bij het spietje netjes weggewerkt met het zaagsel en houtlijm
Mocht je het ooit nogmaals moeten doen; er zijn forstnerboren met verwisselbare punt. Daar kun je ook een geleidestiftje inzetten.
Dan kun je eerst voorboren met een reguliere boor en een blokje en vervolgens dat dat gebruiken voor geleiding van de grote forstner.
Ik heb dit eerder zo gedaan om oude kromme kinderbinten aan te scherven en de gaten achteraf netjes te kunnen proppen. Werkte echt supernetjes, je ziet geen gaten meer terug eigenlijk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
mooie gaten in hout maak je met een bovenfreesje met ondersnijder + een mal en een kopieerring
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.