Welke berken multiplex

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
Hallo, ben bezig met het bouwen van een bench.
(Bench is te zien in de video)
Op 1:31 is te zien dat hij een stuk berken multiplex van 122X30cm van 19mm dik die hij even later op 8:35 gebruikt als rugleuning.

In praxis zijn er verschillende soorten berken muiltiplex platen te koop. (Helaas wel 1mm dunner dan wat ik zoek. Zal weinig uitmaken toch?)
Multiplex underlayment 122x61cm 18mm
Hardhouten multiplex 122x61cm 18mm

Nou is mijn vraag, welke van de twee hierboven is sterker?
En als men zo een plaat precies doormidden zaagt en aan elkaar lijmt met houtlijm of epoxy, en vevolgens een stuk van 122x30cm "36mm" van maakt. Zal dit de rugleuning doen versterken? of is verdubbelen in dikte niet nodig?

Nou weet ik niet of verdubbelen van een plaat in dikte een goed idee is, maar mocht dit volgens jullie wel zijn en de boel versterken.
Zou dan de volgende plaat: Geschikt zijn om doormidden te zagen en te verdikken d.m.v. platen aan elkaar te lijmen en een plaat van 24mm in dikte maken?

Hardhouten multiplex 122x61cm 12mm

 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Voor het beoogde doel en de daarmee gekozen afmeting denk ik niet dat verdikken nodig is... Ik zou er eerder schuim e.d. op maken. Dat ligt toch wat comfortabeler.

Ik vraag me af waar je gezien hebt dat het berken multiplex betreft.. Zelfs full screen kon ik dat er niet uit opmaken. Ik zou eerder zeggen dat de maker in het filmpje iets van underlayment heeft gebruikt.

Ik denk dat voor jou doel, 18mm beide van de gekozen producten sterk genoeg zijn. Ik denk dat het vooral ligt aan de mate van afwerking die je zoekt die je keuze zouden beinvloeden.
 

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
Bedankt voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp is een plaat van 18mm dik van berken underlayment voldoende. Prima dan ga ik deze aanschaffen.

Ik vraag me af waar je gezien hebt dat het berken multiplex betreft.. Zelfs full screen kon ik dat er niet uit opmaken. Ik zou eerder zeggen dat de maker in het filmpje iets van underlayment heeft gebruikt.

Op 1:31 riep hij "plywood" na korte google search. Stond er op google berken multiplex. Andere indicatie was op 1:24, wanneer je video vergroot. Zag ik dat plaat uit meerdere lagen was gemaakt.

Ging ervan uit dat hij er geen populieren mee bedoelde, maar dat het berken multiplex was. Ik kan fout zitten, maar vandaar dat ik het hier effe neerzet.

Afwerking is idd niet belangrijk, komt idd schuimrubber en wat stof eroverheen.
 

jorisvh

Post veel
Ik weet niet of praxis berken multiplex verkoopt maar de platen die je gekozen hebt zijn geen van beiden berken.
De dude in de video gebruikt iets gelijkaardigs aan de 1ste.
Gezien de rest van de constructie is 18mm genoeg.
De 2de is (veel) sterker.

Eerste is elliotis pine. Dat is een heel zachte lichte houtsoort, kan je met je nagel zo een putje in duwen. Er zijn minder maar dikkere individuele lagen. Soms ontbreken er stukjes uit de buitenlagen (bvb noesten die er uit gevallen zijn). Soms ook binnenin mindere kwaliteit (holtes, slechte verlijming, …). Deze platen worden niet voor niks underlayment genoemd (bedoeld om bvb onder je vloer te leggen).

De tweede is (ongespecificeerd) hardhout. Waarschijnlijk meer dunnere laagjes dan de 1ste. Zal zeker veel sterker zijn. Maar ook zwaarder.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
vuren underlayment is prima geschikt hiervoor
zeker de 18mm.
Mijn officiele bench is gewoon van OSB.
En betreft die 18 of 19mm dat is nooit exact.
maar voor dit doel ook niet belangrijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op 1:31 is te zien dat hij een stuk berken multiplex van 122X30cm van 19mm dik die hij even later op 8:35 gebruikt als rugleuning.
ik heb het filmpje rond 8:35 bekeken
vergeef mij, maar ik heb geen 18:36 over om het helemaal te bekijken
wat jij als rugleuning betitelt, is volgens mij het zitvlak
toegegeven, hij gaat er op een zeker ogenblik horizontaal op liggen, dus zijn rug komt er op, maar daarom is het nog altijd geen rugleuning
maw het is een beklede bank zonder rugleuning
de draagkracht komt van het vertikale hout onder het zitvlak
of de zitplaat nu 18 of 19 mm is, maakt niks uit

1637151240570.png 1637151639001.png
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
"Plywood" betekent niets anders dan "multiplex". Wat weer niets anders inhoud dan kruislings verlijmde lagen hout. Zegt niets over het gebruikte houtsoort.

Zo heb je multiplex van bijvoorbeeld populier, okoume, berken (birch in het engels..) en ga zo maar door.

Ik haal het aan omdat berken multiplex zich over het algemeen onderscheid van andere multiplex soorten. Het heeft namelijk "extreem" dunne laagjes. Zo kunnen er nog meer lagen in de plaat opgenomen worden, wat de sterkte en stabiliteit ten goede komt.

Multiplex word vervolgens gecategoriseerd in meerdere classes, CP, BB, B. Waarbij simpel gezegd CP de minst mooie en B de mooiste variant is.

Zo kun je van elk smaakje dus kiezen welke kwaliteit je nodig hebt. De underlayment plaat die je gekozen hebt is voornamelijk bedacht om een ondervloer uit op te bouwen. Vandaar ook de naam :).
 
Laatst bewerkt:

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
Underlayment plaat is dus waarschijnlijk geen goede kandidaat!?

"Plywood" betekent niets anders dan "multiplex". Wat weer niets anders inhoud dan kruislings verlijmde lagen hout. Zegt niets over het gebruikte houtsoort.
Zo, dit wist ik dus nog niet. Heb dus ook effe gezocht bij Gamma. En ze verkopen daar wel:
Berken Multiplex 18mm
En we hebben nog hardhout van Praxis:
Hardhout Multiplex 18mm

Nou weet ik dat er niet bij staat welk hardhout het is (ongespecificeerd zoals net vermeld).
Dus welke van de twee, is een betere keuze? Of maakt dat helemaal niet uit.

Ik moet toch naar Praxis, en zou fijn zijn als ik daar gelijk ook die hardhouten plaat kon halen. Maar als het echt moet wil ik wel effe omrijden naar Gamma.
 

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
Is uit eindelijk toch een onderlayment geworden van praxis, was super sterke plaat. Hardhouten was niet nodig. Bedankt voor de input iedereen.
 

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
1 kleine vraagje nog 🙈
Meneer in video gebruikt op minuut 3:55 schroeven van "5.0/50mm", maar ik heb een heel zak "4.0/40mm" thuis liggen. Zal dat veel uitmaken? :oops:
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Even naar dat filmpje gekeken. Het is een beetje rare constructie vind ik, want hij monteert de dikke ligger *tussen* de twee korte verticale staanders. Beter is natuurlijk om die balk op de staanders te laten rusten.
Dan hoef je ook niet zo te knutselen met die spijkerplaten.
Naar mijn idee doet die lange balk op de getoonde manier niet zoveel: alle gewicht wordt gedragen door die amerikaanse metalen spijkerplaten.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je dit als drukbank gaat gebruiken helpt dit wel tegen buigen van de multiplex plaat.
Jouw plan is natuurlijk beter.
 

Pieter29

Nieuw lid
17 nov 2021
8
0
Maastricht
Even naar dat filmpje gekeken. Het is een beetje rare constructie vind ik, want hij monteert de dikke ligger *tussen* de twee korte verticale staanders. Beter is natuurlijk om die balk op de staanders te laten rusten.
Daar had ik persoonlijk in het begin ook aan gedacht, waarom de maker de horizontale balk er tussen doet ipv verlengen en erop.

En nu zeg jij het ook, dus heb effe in youtube lopen lezen eronder. En er roepen een hoop wat jij roept. Maar er roepen ook er paar dat het te maken heeft met "torsional shear" (omvallen/omkantelen) van de bench. Zelf ga ik als extra wat bredere voeten eronder zetten (+10 inch per voet).

Want het laatste wat men wilt is tijdens het bankdrukken omkantelen en vallen. Dat kan gevaarlijk zijn, en dat moet men voorkomen en blijkbaar heeft de maker erover gedacht. Alleen heb ik hem niet erover zien praten, dus wie weet. Ik heb mijn hout al gesneden als in video, en deels alles in elkaar geschroeft. Ik denk dat qua veiligheid wel goed zit zo. 💪

Nogmaals bedankt.. Komt goed!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.