Welke bankschroef / spindel?

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Inderdaad, dat werkt ook goed. Maar ik had geen zin om een gat in mijn werkbank te boren hiervoor. Vandaar deze eenvoudige oplossing.

Toevallig heeft Heiko Rech in zijn laatste filmpje op Youtube ook zo'n stelschroef gebruikt voor zijn "el cheapo" leg vice (sorry, ben even de Nederlandse naam kwijt).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Toevallig heeft Heiko Rech in zijn laatste filmpje op Youtube ook zo'n stelschroef gebruikt voor zijn "el cheapo" leg vice (sorry, ben even de Nederlandse naam kwijt).
Pootklem?
Heb net even z'n filmpje bekeken. Lekker pragmatisch. Bij hem werkt die stelschroef goed omdat zijn bank een schort heeft die op de poot ligt. Dan hoef je de stelschroef niet te verzinken (niet dat dat nou onoverkomelijk is).

(zat te denken een moxon-achtig iets met twee pijpklemmen te maken. Een pijpklem en stelschroef moet ook kunnen...)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Pootklem klinkt mij bekend en aannemelijk in de oren. Volgens mij heb je gelijk. Maar ergens knaagt er nog iets in mijn achterhoofd dat ik er (ook?) een andere naam voor ben tegengekomen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
578
96
Stiens
Het nadeel van dit model vind ik dat die ketting toch weer een extra onderdeel is dat je moet onderhouden en stuk kan gaan.
Dat argument lijkt mij niet sterk. Voor normaal gebruik voor houtbewerking, moet dit een leven lang meegaan. Misschien eens een keertje schoonmaken en smeren.

Interessant topic verder.

Waarom komen bankschroeven zoals deze niet in dit topic voorbij? Lijkt mij handig met zo'n 'quick release'.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.