Welke bankschroef / spindel?

karolus

Nieuw lid
21 nov 2020
4
1
Ik overweeg om een werkbankspindel toe te voegen aan mijn nog te bouwen werkbank. Op verschillende websites vind ik verschillende modellen, met uiteenlopende prijzen, maar geraak er niet uit wat de verschillen zijn, vooral naar stevigheid toe. Heeft iemand ervaring met deze spindels?

ModelPrijsSchroefdiameterGeleider diameterGewichtOpmerkingen
York dubbel geleide werkbankspindel 340 mm HV516
large_14891346871786.jpeg
117 euro28mm18mm8,6kg
Peaktool dubbel geleide werkbankspindel 275 mm
large_14720270233452.jpeg
69 euro26mm18mm?
Sonstige Classic flat-front vice
740226_01_P_WE_8_Klassische_Flachzangenf_hrung_WZ_jpg_c1_430x430.jpeg
199 euro28mm20mm?13,1kg

Sonstige Front Vice Guide, Heavy Cast Version
740224_01_P_WE_8_Vorderzangenf_hrung_schwere_Gussausf_hrung_WZ_jpg_c1_430x430.jpeg
169 euro28mm28mm12,3kgSlechts 1 geleider
Sonstige Front Vice Guide
740221_01_P_WE_8_Vorderzangenf_hrung_WZ_jpg_c1_430x430.jpeg
99 euro30mm20mm8,2kgStuk lichter, dus minder stevig dan voorgaande model? Maar wel extra geleider?
Dieter Schmid Large front vice
vorderzange-300654a.jpeg
98 euro30mm20mm8,2kgDuits, groot model... maar qua specificaties lijkt het erg op het model hierboven wat net lichter lijkt.
Sjöbergs Combined front and tail vice
sjoebergs303101a.jpeg
273 euro23mm?
Rechthoekig ipv rond
11,6kgZou instelling hebben om racking tegen te gaan.
Compact Double-Spindle Front Vice, Heavy Cast Version
740227_01_P_WE_8_Doppelspindelvorderzange_Compact_schwere_Gussausf_hrung_WZ_jpg_c1_430x430.jpeg
219 euro30mm x 2-13,5kg2 schroeven verbonden met ketting.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Voor houtjes zagen voldoen ze allemaal wel. Ze Hebben allemaal moeite met hout in een hoek klemmen. Daar gaan na verloop van tijd de geleiders loszitten. Of als je heel erg slecht pulpgietwerk uit het verre oosten hebt, breken er stukken af.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
In eerste instantie dacht ik dat het over deze bankschroef ging bij "Sonstige Front Vice Guide" in de tabel hierboven:


Maar dat was dus niet zo.

Ik zou zeker ook de bankschroef waarnaar deze URL verwijst bekijken, want dat ding is zo slecht nog niet. Er zit een ketting tussen beide geleiders en als ik het goed onthouden heb is het draad ook extra robuust met een grotere spoed dan gebruikelijk. Ik las net ook op de site van Dictum dat er 21 cm ruimte tussen de stangen zit, waardoor je werkstukken tussen de geleiders kunt klemmen. (Zeg maar a la Moxon Vice.) Dat zijn best fijne voordelen.

Ik meen me te herinneren dat Heiko Rech een poosje terug een filmpje heeft gepost op Youtube over het opknappen van zijn werkbank, waarin hij uitlegt waarom hij juist voor deze bankschroef heeft gekozen. Wellicht is het de moeite waard daar een keer naar te kijken? Over het algemeen zijn zijn adviezen goed onderbouwd en lekker "down to earth".
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
295
119
Filmpje van Heiko Reich: zoek op Youtube naar:

Umbau meiner Hobelbank - Teil 1 - Gedanken zu Spindeln, Oberflächen und Details


Ik probeerde een link toe te voegen, maar dat wilde even niet.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb bij Baptist vorig jaar de York en de Peaktool in m'n handen gehad. Maar dan de kleine varianten, dus van 210/215mm.
Ze zijn nagenoeg gelijk, de York is misschien iets beter afgewerkt in het gietstaal, maar dat is maar een paar % en dat doet aan de werking niets af. De geleiders etc waren exact hetzelfde (en dat werd ook bevestigd door de mensen bij Baptist).
Ik heb dus voor de Peaktool gekozen. Alleen is deze blauw ipv zwart...

Alleen in de vergelijking die jij nu wegzet heeft de York een werklengte van 340 mm en de Peaktool maar 275. Natuurlijk bij beiden minus de houten balkjes die je erop zet...
Dus ik zou als ik jou was die gegevens (max bekopening = werklengte) ook meenemen in je vergelijking.
 

karolus

Nieuw lid
21 nov 2020
4
1
Bedankt allemaal voor de feedback.

@ZotVanHout: door die ene geleider had ik de "Sonstige Front Vice Guide, Heavy Cast Version" ook eerst afgeschreven, maar ik zie enkele punten waarom het misschien toch een interessante keuze zou kunnen zijn:
  • Puur afgaande op de hogere prijs en gewicht zou ik veronderstellen dat het steviger is dan de gewone "Sonstige Front Vice Guide".
  • Achteraan is er een verbindingsstuk tussen de schroef en geleider, wat voor de "Sonstige Front Vice Guide" apart te koop is.
  • Op dictum wordt het omschreven als "extremely robust and torsion-resistant".
  • Op dictum beweren ze dat deze gebruikt wordt door Ulmia, en als ik in de catalogus kijk dan lijkt dat te kloppen (foto van de catalogus):
    Screenshot 2022-01-07 at 19.18.52.png

@hdv, @The Boktor, interessant filmpje. Mijn Duits is niet super maar wat puntjes die ik eruit meeneem:
  • Oude modellen waren relatief goedkoop en na 8 jaar is er speling op gekomen.
  • Hij heeft de Veritas overwogen, maar dat is een vrij complex systeem met verschillende bewegende delen. Het voordeel is dat je zelf kan kiezen hoeveel ruimte je laat tussen de schroeven.
  • De "Compact Double-Spindle Front Vice, Heavy Cast Version" van Dictum heeft schroeven van 30mm dik, een veel grotere basis dan zijn vorige model (zie foto), en de verbinding tussen de schroef en basis zou ook beter zijn.
    Screenshot 2022-01-07 at 19.48.54.png
Het nadeel van dit model vind ik dat die ketting toch weer een extra onderdeel is dat je moet onderhouden en stuk kan gaan. Ik dacht dat ik over de Veritas Twin-Screw ook ergens gelezen had dat je, om goed te klemmen, na het aandraaien van schroef 1 ook schroef 2 nog eens moet aanspannen. Maar dat vind ik even niet meer terug. Ik vraag me dus af of dat bij het model bij Dictum een probleem zou kunnen zijn (en daar heb je simpelweg geen 2de hendel).

@klusrob: ik krijg de indruk dat die York, Peaktool, Sonstige Front Vice Guide en Dieter Schmid Large front vice nogal op elkaar trekken, op misschien wat afmetingen na. Zelfde prijsklasse, gewicht, model, ...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Voor al die mooie dingen ga je veel geduld moeten hebben wegens uitverkocht. Toen ik aan het kijken was voor mijn klem, was Veritas niet verkrijgbaar. Vandaag nog/weer niet. Dieter Schmidt zou ze begin maart binnen krijgen, maar Dictum heeft geen leverdatum.
Idem voor die met ketting van Dictum zelf.
Keuze wordt beperkt door wat er verkrijgbaar is. Spijtig als je iets mooi en goed wil voor op je werkbank.
 

karolus

Nieuw lid
21 nov 2020
4
1
Na het verschil in grootte te zien in het Duitse filmpje heb ik even enkele van de bankschroeven op schaal naast elkaar gezet:
Bankschroef vergelijking grootte.jpg
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Diegene met d eketting is toch het beste om gelijke klemkracht te leveren doordat beide geleidingsstangen tegelijk worden geklemd en dus de klemkracht verdeeld is.?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ja, dat klopt. Die ketting is bedoeld om beide zijden te synchroniseren. Maar zelf vind ik het ook dan toch nog prettig om dit ding te blijven gebruiken:


Heel simpel in gebruik. Gaat nooit kapot en kost ook niet de wereld. Er zijn overigens ook mensen die zoiets van oude creditcards e.d. hebben gemaakt.
Vroeger zat er aan 1 kant gewoon een schroefspindel met wartel welke je gewoon kon instellen.
Hoef je nooit te zoeken en werkt perfect!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Diegene met d eketting is toch het beste om gelijke klemkracht te leveren doordat beide geleidingsstangen tegelijk worden geklemd en dus de klemkracht verdeeld is.?
Ja, mits je op te spannen hout een zekere mate van parallel is. Een taps toelopende stoelpoot kon wel eens een ander verhaal worden. Kortom, het is afhankelijk van het doel.

Vroeger zat er aan 1 kant gewoon een schroefspindel met wartel welke je gewoon kon instellen.
Hoef je nooit te zoeken en werkt perfect!
Die zijn bij beide Duitse dealers verkrijgbaar. Stellschraube für Druckbacken | Zubehör / Spannvorrichtungen | Dictum
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Livingstone

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.