Welke afstand houden jullie tussen de latjes bij het oplatten van hout?

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Ik heb als gewoonte om altijd een voorraadje hout in huis te hebben dat ik lekker kan laten acclimatiseren op de zolder van mijn werkplaats. Zo heb ik altijd hout klaarliggen om mee aan de slag te gaan wanneer ik daar zin in heb. Ik heb dus best wat hout opgelat liggen. Nu houd ik uit gewoonte als afstand tussen de latjes een cm of 40 aan. Maar vaak denk ik dat dat wat overdreven is. Als ik dan ga zoeken naar een "gebruikelijke" afstand, dan kom ik van alles en nog wat tegen. Daarom dacht ik maar eens de kennis van het forum aan te boren. Welke afstand houden jullie eigenlijk aan bij het oplatten van hout?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ligt ook aan hoe dik het hout is.
dunner is meer latjes per lengte.
Dikker is minder latjes per lengte
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Ja, inderdaad horizontaal.

Het gaat in de meeste gevallen om hout van 15-20 cm breed, 20-25 mm dik, en 200-300 cm lang. Het meeste is esdoorn, berken, essen, en Amerikaans noten.

Tot nog toe heb ik eigenlijk alleen last van scheluw trekken. Kromtrekken over de lengte of breedte valt heel erg mee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Ja, inderdaad horizontaal.

Het gaat in de meeste gevallen om hout van 15-20 cm breed, 20-25 mm dik, en 200-300 cm lang. Het meeste is esdoorn, berken, essen, en Amerikaans noten.

Tot nog toe heb ik eigenlijk alleen last van scheluw trekken. Kromtrekken over de lengte of breedte valt heel erg mee.
Ik heb een paar jaar geleden een boule eiken gekregen die ik buiten opgelat heb op een bankje dat ik toch niet gebruikte. Netjes latjes ertussen en een stuk afvalhout erbovenop. Het een en ander met spanbanden vastgezet om juist het scheluw trekken te voorkomen. Is heel goed gelukt. Na twee jaar buiten ligt het hout nu al bijna een jaar binnen & wacht erop dat ik er wat mee ga maken…
 
OP houtzaagmolen De Salamander gebruiken wij stapel latjes van 25 x 25 mm +- om de meter, maar hoe dunner het hout des te dichter liggen de latjes bij elkaar. De stapel wordt tot slot met kunstofband met spantang gebundeld. Dit wel exact op de plaats van de stapel latjes.
M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Het lijkt erop dat mijn 40 cm nogal naar overkill riekt... Mezelf kennende mag het niet verbazen. :D

Spanbanden gebruikte ik nog niet, maar dat ga ik vanaf nu zeker wel doen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Tot nog toe heb ik altijd knoest- en harsvrije latjes van geschaafd vurenhout gebruikt. Nooit enig probleem mee gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.