Welke afmetingen nieuw te maken zaagslede

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik heb afgelopen week mijn dwe 7485 zaagtafel gekocht. Het eerste project wat ik hiermee wil maken is een zaagslede. Inmiddels heb enkele (Amerikaanse youtube) filmpjes gekeken en heb ik aardig wat ideeën op gedaan.

Mijn plan voor nu is om een vierkante bodem te maken van 1,8mm multiplex van 60cmx60cm. Aan de voorkant een fence (te veel Amerikaanse youtube filmpjes gekeken; ik weet het Nederlandse woord niet) van 2 maal 1,8cm multiplex op elkaar gelijmd van 60cmx10cm. Aan de achterkant een enkel plankje van 1,8cm mulitplex 60cmx10cm.
De geleide'rails' heb ik gemaakt van een ongebruikte plint die hier in huis slingerde.

Nu heb wilde ik net de bodem op de rails gaan lijmen, totdat ik zag dat dit toch een vrij groot geheel gaat worden voor het oppervlak van de zaagtafel. De dwe 7485 heeft een tafelopp van 48cm (diepte) x (ongeveer) 47cm (breedte). De zaagtafel ga ik op een zeker moment verwerken in een werkbank waarbij deze aan de kopse kant van de tafel komt en ik de platen over de lengte van de tafel over de zaag heen duw. Dit alles in een vrij klein bemeten ruimte.

Zelf twijfel ik met name over de diepte van de slede. Met 60cm diepte heb ik een vrij lange aanloop nodig voor het te zagen werkstuk uiteindelijk bij de zaag is. Anderzijds, de diepte inkorten betekent dat ik minder grote oppervlaktes in mijn zaagslede kan verwerken. En invalzaag heb ik (voorlopig) nog niet na deze aanschaf.

Kan iemand mij adviseren wat wijsheid hierin is?
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dit is toch een beetje persoonlijk voorkeur. Wat wel handig is om na te gaan; Als je er hout inlegt met de max diepte van je zaagslede heb je dan voldoende ruimte voor je zaagblad om je slede te laten rusten. Dat bepaald eigenlijk een beetje je max diepte. Beetje lastig omschrijven, maar hoop dat het overkomt...
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Dit is toch een beetje persoonlijk voorkeur. Wat wel handig is om na te gaan; Als je er hout inlegt met de max diepte van je zaagslede heb je dan voldoende ruimte voor je zaagblad om je slede te laten rusten. Dat bepaald eigenlijk een beetje je max diepte. Beetje lastig omschrijven, maar hoop dat het overkomt...
Je kunt hem wel dieper maken dan dat, maar dan gaat je zaagslede kantelen en zul je hem met de hand moeten tegenhouden. Dit zal de veiligheid in het algemeen niet ten goede komen.

Belangrijker is wat je van plan bent te gaan maken en welk formaat panelen je zou willen afkorten. Als je van plan bent keukens te gaan maken, dan zul je wel minimaal 60 cm (binnenmaat) nodig hebben, maar voor kleinere projecten voldoet ook een kleinere zaagslede.

Ter info: de mijne heeft een totale diepte van 65 cm en breedte van 100cm en gebruik ik op een dwe7491, die een iets grotere tafel heeft en ingebouwd is met extra aan- en uitvoerstuk. Deze maat zaagslede wordt al behoorlijk zwaar en is voor sommige kleine projecten eigenlijk iets te lomp. Eigenlijk zou ik eens een mini-slede moeten maken :)
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Dat vrij liggen zonder te kantelen is een goede tip. Denk wel dat de zaagslede dan erg ondiep gaat worden.
Maar misschien moet ik er 2 maken. Dan ga ik de kleine ook van 15mm multiplex maken ipv 18mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Als je van plan was om hele series meubelpanelen van 60 breed af te korten had je vast wel een andere zaag gekozen.
Voor doorsnee afkortwerk zal een werkbreedte (diepte) van 30 cm ruimschoots volstaan. De slede wordt daarmee een stuk beter hanteerbaar.
Voor die enkele keer dat je een grotere slede nodig zou hebben zou ik niet standaard zo'n lomp geval gebruiken.

Voor de bodem zou ik ook een dunnere maat kiezen. Zonde als je 18 mm zaaghoogte inlevert terwijl 6 of 9 ook voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
7 Pogingen gedaan. Daarbij ook nog wat hersteld omdat de bodemplaten te veel bij elkaar kwamen nadat ik de aanslag had versteld. IMG_20200620_122003.jpg
Met de 5 zaagsnede methode krijg ik steeds uit berekeningen dat hij naar 'beneden' bij gesteld moet worden. Daarbij merk ik ook dat er spelling op de rails zit. Ik ga binnenkort opnieuw beginnen en dan neem ik een grotere maat. Nu had ik 35cm genomen, met een aanslag van 3,6 cm dik en een achterkant van 1,8cm dik.

Iemand nog gouden tips waar ik op moet letten?

Ik houd het komende week even voor gezien en hoop dat mijn bestelde New mitre gauge snel uit China komt.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Wanneer je fences en dergelijke wilt afstellen/bevestigen, werk je beter met schroeven die geen verzonken maar een platte kop hebben. Eerst verzinken met een grotere boor (forstner bijv), dan het gat met een kleine boor afmaken. Op die manier kan je alles zeer precies afstellen zonder dat de geleiders telkens de plek van de schroef 'zoeken'
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Goed vastklemmen met een lijmklem. DUn voorboren en dan vastschroeven met de lijmklem er nog op. Dan zal de fenche/aanslag als het goed is niet verschuiven.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Goed vastklemmen met een lijmklem. DUn voorboren en dan vastschroeven met de lijmklem er nog op. Dan zal de fenche/aanslag als het goed is niet verschuiven.
Dit heb ik gedaan. De laatste keer ging het ook direct goed waardoor de rails goed gleden. Maar ik de rails sowieso niet goed gemaakt, blijkt nu. Er zit iets van speling op de rails.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Wanneer je fences en dergelijke wilt afstellen/bevestigen, werk je beter met schroeven die geen verzonken maar een platte kop hebben. Eerst verzinken met een grotere boor (forstner bijv), dan het gat met een kleine boor afmaken. Op die manier kan je alles zeer precies afstellen zonder dat de geleiders telkens de plek van de schroef 'zoeken'
Is dat verschil zo groot t.o.v. klemmen, voorboren, verzinken en vervolgens vastschroeven?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het grote verschil is dat je (als er toch minieme aanpassingen dienen te gebeuren) alles veel makkelijker kan tweaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.