Welke afkortzaag ?

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Jongens , ben aan het kijken voor een afkortzaag maar geraak er niet uit , als ik reviews lees is er blijkbaar geen enkele machien degelijk , buiten de festool kapex maar dat vind ik nogal aan de dure kant voor een hobbyman zoals ik .
enkel vereisten die ik graag zou hebben is
compact , dus zeker geen geleiding aan de achterkant
nauwkeurig
een bereik van 65 x 270 is de minimum
hoogteregeling
degelijke stofafzuiging

voor de moment staat de Dewalt DWS777 nogal bovenaan mijn lijstje , maar heeft geen hoogteregeling
De Metabo KGSV 72 XACT lijkt mij een pracht exemplaar , maar twijfel aan de nauwkeurigheid van Metabo + een pakje duurder dan de Dewalt

Dus graag wat hulp , voor een degelijke machine die kort tegen de muur kan staan
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is lastig als je als leek moet afgaan op reviews.
Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan wat een ander schrijft over een bepaalde machine.
Maar ik begrijp ook dat als je op zoek bent, even op internet gaat kijken hoe een ander iets beleeft.
Ik heb 3 afkortzagen. Een grote dewalt, een kleinere metabo en een grote kapex.
Ze zagen alle 3 net zo keurig als ik wil dat ze zagen. Ik leest die reviews ook wel eens en vraag mezelf dan af, waar hebben ze het over. Ik herken al die dingen niet die ze schrijven.
Als je zelf weinig onderlegt bent, ga eens langs een vakhandel en laat je voorlichten.
Als je een keus hebt gemaakt en de machine is in gebruik, vooral veel oefenen.
Vaak ligt het niet aan de machine, maar aan de persoon die hem bedient.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
bobmartin , uiteraard weet ik wel wat je bedoeld .
het hangt er vanaf hoe je de machine bediend , laat de zaag haar werk rustig doen en zorg dat je niet wringt aan het handvat naar links of rechts , werk met een scherp gepast zaagblad en je gaat al ver komen .
momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Metabo KGSV 72 Xact , heeft een mooi zaagbereik , is niet te zwaar en lomp , en zoek een duitse betrouwbare onlineshop en je vind hem voor een mooie prijs .

iemand die een betrouwbare duitse online shop weet dan hoor ik het graag
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die metabo is toch ontwikkeld door een ingenieur die van Festool was overgekomen? Aleen die qc daar, het was vroeger een best merk, maar.....
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Emilio , dat had ik ook ergens gelezen ja , wat bedoel je met
" Aleen die qc daar, het was vroeger een best merk, maar....."
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
ondertussen is de Metabo KGSV 72 Xact onderweg , heb voor deze gekozen omdat die het dichts bij mijn eisen kwam.
geen geleidingen achteraan
niet te zwaar van gewicht
prijs niet overdreven
genoeg zaagbereik
hoogteregeling
softstart

hopelijk een goede keuze gemaakt
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Wij hebben een metabo afkortzaag. Met een klein beetje nawerk is die erg nauwkeurig. Het nawerk zat m in een braam verwijderen van de gradenaanduiding en het nalopen van een aantal inbus bouten. Niks schokkends wat mij betreft.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
ondertussen is de afkortzaag toegekomen , uitgepakt en al even gecontroleerd .
Het werkblad is mooi vlak de haaksheid van de achterste geleiding is ook perfect uitgelijnd tegenover het zaagblad .
enkel de verticale haaksheid van het zaagblad is niet goed , nu achteraan heb je links en rechts een regeling om de 45° hoek bij te stellen bij een gekantelde zaag , maar ik vond nergens een regeling voor de 90° stand .
Ik dacht ik bel even naar Metabo , een heel vriendelijke man aan de telefoon en die gaf mij een nummer van een technische adviseur , ik die man gisteren gebeld en per toeval moest die vandaag in de buurt zijn en die stelde voor van even langs te komen , zogezegd zo gedaan . hij had een zelfde machine bij in zijn bestelwagen en heeft het getoond op die machine , om de regeling van de 90° aan te passen moet je dus de achterste plastiek afdekplaat waar het handvat op zit verwijderen , daarachter vind je 4 schroeven die je kan lossen en zo de kop mooi op 90° regelen , schroeven terug vast kap erop en gedaan . dus eerstdaags ga ik het bij mijn machine ook doen en ze perfekt haaks zetten met de digitale hoekmeter van CMT , zal enkele foto's maken , die hebben jullie nog te goed .
Nu er zullen mensen zijn die gaan zeggen " waarom heeft hij dit dan niet bij mijn nieuwe machine getoond "
wel hij is een adviseur en ze mogen geen herstellingen doen bij klanten !

Wat toch een vermelding waard is , is de geweldige service van Metabo die ik hier gekregen heb , een technisch adviseur die langskomt bij een particulier waar gaan we dat nog vinden ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
dat klopt , maar ik vond gewoon de regeling voor de 90° niet , ze zetten het ook niet in de handleiding .
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Punt is dat je die niet zou moeten zoeken....
Ja en als je goed met de hand zaag kan afkorten heb je die machine geheel niet nodig. :)

Groetnis,
Roeland
Wel als je het snel en vaak en repetatief wilt doen....
Maar ik ben dan ook minder van het proces en wat meer van het resultaat, meditatief schuren uitgezonderd... 😁
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ben enkele keren bij Metabo in de fabriek geweest. Heb gezien hoe deze machines toen werden afgesteld. Toen kwam zo'n ding niet door de kwaliteitscontrole. Tja daar willen we met zijn allen niet meer voor betalen. Dus komt het nu uit China.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Kan een filosofie zijn, maar dat snap ik niet in combinatie met het niet duidelijk maken hoe je iets kunt nastellen tot de mate dat er zelfs iemand voor langs moet komen.
Maar goed, ik verbaas me tegenwoordig wel vaker....
 
Laatst bewerkt:

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
jongens , uiteindelijk is de geleverde machine perfect hoor , dat ik enkel de verticale haaksheid iets moet bij regelen vind ik op zich nu niet zo erg , alleen zouden ze dit wel moeten vermelden in de handleiding .
Het is niet omdat het uit China zou komen dat het slecht is , je zou ogen trekken wat er van daar komt zonder dat je het weet .
Ik heb meerdere machines staan voor metaalbewerking zoals draaibank , freesmachines noem maar op deze heb ik allemaal gecontroleerd en bijgesteld al waar is het maar om mij een zekerheid te geven van de nauwkeurigheid en dan spreek ik van 0,02 afwijking .
eindcontrole kost gewoon te veel , het is voor een fabrikant goedkoper om een bepaald % machines gewoon te laten terug komen .

Toen mijn nieuwe auto werd geleverd ( ondertussen 5 jaar geleden ) stond er zijdelings achter de achterdeur een verkeerd glas in , een gewone doorschijnende in plaats van een donker , is een Duits merk , gemaakt in Amerika en is zo door alle controles doorgeglipt , zelfs bij aflevering had de garage het niet gezien !!
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
vandaag de machine netjes verticaal haaks gezet , hier enkele fotos
deze zwarte kap achteraan moet je verwijderen

dan zie je de vier schroeven zitten die maak je een beetje los en kan je de kop mooi haaks zetten

dit is het resultaat , ben daar meer dan blij mee :giggle:



even een plankje gezaagd
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en jelmer

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Voor echte precisie gaat mijn voorkeur uit naar een goede blokhaak ten opzichte van een digitale hoekmeter (met 1 decimaal).
Zie dat je beiden hebt gebruikt :).

<0.1 graad afwijking voelt zeer nauwkeurig, maar komt overeen met ca 2mm/m. Een klein straaltje licht zie je met een tiende mm opening al langs een blokhaak komen. 1/10mm op 30cm is dan vele malen nauwkeuriger de digitale aan geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.