welk zaagblad voor steigerhout? Festool TS55 EBQ

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
en hoe bevallen de bladen?

Ik heb een grove, 12 tands gebruikt, maar tot nu toe bevallen ze super! mooie scherpe zaagsnede, of ze lange standtijd hebben moet nog blijken, maar ook al zal dit minder zijn maakt me dat nog niet veel uit.

Mochten mensen de zaagbladen bij ecotools willen kopen, raad ik wel de Industrial serie aan, deze ogen en voelen degelijker aan, kost ietsjes meer maar krijg je ook een heel ander zaagblad voor.
 

daangr

Nieuw lid
23 jan 2014
1
0
beste medehoutbewerkers,

ik heb een vraag, begrijp ik het goed dat door het gebruik van de ecotools bladen je een stukje van de splinterstrip afzaagt doordat het blad dikker is dan het originele? Betekend dit dan ook als je er een origineel blad inzet hij dan niet meer goed zaagt omdat de splinterstrip dunner is geworden? Of wat is het gevolg van het dunner worden van de splinterstrip?

alvast bedankt
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
beste medehoutbewerkers,

ik heb een vraag, begrijp ik het goed dat door het gebruik van de ecotools bladen je een stukje van de splinterstrip afzaagt doordat het blad dikker is dan het originele? Betekend dit dan ook als je er een origineel blad inzet hij dan niet meer goed zaagt omdat de splinterstrip dunner is geworden? Of wat is het gevolg van het dunner worden van de splinterstrip?

alvast bedankt

Orgineel is 2,2mm en die van Ecotools 2,6mm dus 0,4mm verschil, tot op heden heb ik hier geen hinder van ondervonden, als je splinterstrip echt veel smaller zou worden heb je na mijn idee wat meer kans op splinters, afbrokkelende hoek/kant.

Maar wat ik al zij, hier heb ik nog geen problemen mee ondervonden.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
beste medehoutbewerkers,

ik heb een vraag, begrijp ik het goed dat door het gebruik van de ecotools bladen je een stukje van de splinterstrip afzaagt doordat het blad dikker is dan het originele? Betekend dit dan ook als je er een origineel blad inzet hij dan niet meer goed zaagt omdat de splinterstrip dunner is geworden? Of wat is het gevolg van het dunner worden van de splinterstrip?

alvast bedankt

Ik heb het nagemeten voor een Mafell en ecotools zaagblad:

Dikte blad zelfDikte tandDikte volgens fabrikantVerschil tussen tand en bladHelft van verschil tussen blad en tand
Mafell1,251,781,80,530,265
Ecotools1,62,452,40,850,425

Het referentievlak is volgens mij het vlak waar je het zaagblad tegen legt als je het op je zaag plaatst.
In het geval van een Mafell zaagblad zal je 0,265 mm korter bij je liniaal zagen dat het net genoemde referentievlak.
In het geval van een ecotools zaagblad zal je 0,425 mm korter bij je liniaal zagen dat het net genoemde referentievlak.

Je zal bij een ecotools zaagblad dus 0.425-0.265 = 0,16 mm extra van je splinterstrip afzagen in vergelijking met het originele Mafell blad, ook al verschillen ze 2.4 - 1.6 = 0.8 mm in dikte.

Groeten, Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.