Welk speedboot-houtsoort is dit?

Arie Melis

Nieuw lid
7 mei 2026
7
1
Albrandswaard
Beste bloggers,

Dit onderwerp is eerder opgebracht
Er waren echter beperkingen daar ik moeizaam bij de boot kon komen en de foto's weing soelaas boden
Nu eindelijk die oldtimer weg is, heb ik het hout kaal kunnen maken met wat watergedragen afbeit middel

Dit is de originale kleur van het hout (van een (1) flank)
1 deel is erg egaal van kleur
1 deel heeft behoorlijk wat tekening in het hout
1 foto geeft een beschadiging aan, waardoor de binnenkant/hartzichtbaar (nog met jachtlak aanwezig)

Maar wat is het nu voor een houtsoort?

Met vriendelijke groeten,

Arie
 

Bijlagen

  • Flankboot125juni26.jpg
    Flankboot125juni26.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 54
  • Flankboot225juni26.jpg
    Flankboot225juni26.jpg
    156,9 KB · Weergaven: 55
  • FlankSchade25juni26.jpg
    FlankSchade25juni26.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 53

Arie Melis

Nieuw lid
7 mei 2026
7
1
Albrandswaard
Beste bloggers, Kees en Nico

Aan de diepte van de beschadiging te zien, denk ik dat het massief plaat is
Nergens heb ik een punt kunnen vinden om te zien of het samengesteld hout is
Binnenkort zal ik een foto maken van de hele boot, aan een zijde (daar ik hier dan bij kan)
Zal ook proberen om ergens een plek te vinden, waar wat weg te krabben of te slijpen is, zodat ik de kopse kant kan blootleggen
Kom er zeker op terug

Dank voor de adviezen

Met vriendelijke groeten,

Arie
 

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.630
653
Lijkt sterk op mahonie hechthout.
Dat was tot een jaar of 30 geleden ook min of meer standaard voor boten die niet volledig in de epoxy werden gezet
 

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
808
199
Oss
Volgens mij is precies dezelfde vraag 2 maanden geleden door dezelfde ts ook al gevraagd. Alleen destijds in houtdatabase.
Volgens mij zou ts nog wat nakijken of foto's maken na het schuren. Maar hij stond ingebouwd tot destijds volgende week ( maand of 2 geleden ) Of laat mij geheugen mij in de steek of..... Als je om hulp vraagt kom je de belofte dan na is net iets makkelijker. ( of is het nu andere boot vorige keer was het een houten boot nu ineens speedboot straks een onderzeeër)
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
269
91
Utrecht
Volgens mij is precies dezelfde vraag 2 maanden geleden door dezelfde ts ook al gevraagd. Alleen destijds in houtdatabase.
Volgens mij zou ts nog wat nakijken of foto's maken na het schuren. Maar hij stond ingebouwd tot destijds volgende week ( maand of 2 geleden ) Of laat mij geheugen mij in de steek of..... Als je om hulp vraagt kom je de belofte dan na is net iets makkelijker. ( of is het nu andere boot vorige keer was het een houten boot nu ineens speedboot straks een onderzeeër)
Dat geeft hij toch ook aan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.