Welk soort lichtgewicht hout gebruiken bij zwaluwstaart

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik heb een Dovetailtemplatemaster van Milescraft gekocht, om een mal mee te maken.
Nu is de mal aardig gelukt (na beetje bijstellen want de zwaluwstaarten waren te strak)

Mal en gemaakt kistje.jpg

Omdat ik nogal met rug problemen van doen heb, wilde ik een kist maken om mijn deuvel spullen in te doen en het liefste natuurlijk met lichtgewicht hout.
Ik een plaatje hout gekocht bij de Praxis (populieren multiplex 12 mm)
Aangezien ik geen enkele ervaring heb/had met zwaluwstaarten te maken, dacht ik, zo lekker lichtgewicht hout.
Nou als iets blijkbaar bagger te frezen is op mijn freestafel dan is het wel multiplex (achteraf logisch), de stukken spatten er zo uit.
Maar goed na wat stroken weg gegooid te hebben, nadat er stukken uit miste, is het me toch redelijk gelukt om een kist te maken.
Echter kom ik bij het volgend probleem, die laag, daar schuur je zo doorheen, daar hoef je bijna niks voor te doen met schuren.
Ik heb natuurlijk wel 1 fout gemaakt, ik had de deksel en onderstuk in 1 keer moeten frezen en dan doorzagen, maar goed ik was al blij dat het lukte.

Ok nu mijn vraag, ik had ook nog een oud kistje liggen (wijn kistje) dat ook erg licht van gewicht is.
Ik denk vurenhout, maar ik neem aan dat het nog een speciale naam heeft (ook 12mm dik)
Weet iemand de naam van dat hout, wat ook lichtgewicht is?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Populier, berk, vuren, ceder.
Multiplex is ongeschikt voor een zwaluwstaart verbinding maar daar was je achter gekomen 😉
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Multiplex is ongeschikt voor een zwaluwstaart verbinding maar daar was je achter gekomen 😉
1695119549375.png

Het kán wel, gewoon zagen en met een beitel steken, maar ideaal is anders ;-)

En inderdaad niet te veel willen schuren, want je bent zo door het eerste laagje heen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Precies, en nauwkeurig werken, niet denken, "ach, het is een beetje strak maar dat klop ik wel in elkaar", want dan breken de lagen los van elkaar.
Zelf wel eens wat grote opbergbakken uit 15mm berken multiplex gemaakt, gaat prima hoor.

De groeven voor de bodem heb ik zelfs met een ploegschaaf gemaakt (denk dat ik daar nu de freestafel voor zou gebruiken), en dat was nog wel even opletten om te voorkomen dat je dwars op de nerf heel het materiaal naar de gallemiezen helpt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Een wijnkistje wordt meestal gemaakt van zeeden (Frans: Pin des Landes / Pin maritime). Maar dit zul je wellicht moeilijk bij de houthandelaar vinden. Vurenhout of grenen zal ook voldoen.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@H@ns Ja ik denk dat ik het maar eens met vuren of grenen ga proberen, dat zal vermoed ik veel beter gaan.

@JochemK Tja maar ik doe het graag op de freestafel, en ja klopt helemaal je bent zo door dat laagje heen.
En gebruik je bij die 15mm gewoon een pianoscharnier?

@LFlab Ja de eerste keer zat het zo vreselijk straks, dat heb ik maar eens versteld, en ging nadien stukken beter.

@BossyRangs Oops Zeeden klinkt duur, Ik zal eerst eens wat vuren of grenen gaan kopen en daar eens mee testen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hmm, als je, zoals je schrijft, weinig ervaring hebt met het maken van zwaluwstaarten zou ik zeker niet kiezen voor zachte houtsoorten als vuren of grenen. Niet dat je daarin geen zwaluwstaarten kunt maken, maar je maakt de uitdaging voor jezelf om ze een beetje mooi strak te krijgen wel extra groot. Berk is niet te zacht en ook niet erg zwaar. Ik zou je willen aanraden in die richting te gaan denken.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Pin maritime is niet duur hoor, in tegendeel het is een van de goedkopere soorten. Alleen bevat het doorgaans erg veel noesten.
Denk alleen dat het in Nederland lastig te krijgen is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.