Welk schuurpapier voor blank hout?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.925
1.103
Omgeving Eindhoven
De kogel is door de kerk, ik ga een Festool Rotex 125 aanschaffen.
Het eerste project hiervoor wordt het schuren van een eikenhouten tafeltje dat ik aan het maken ben, blank hout dus.
Mijn ervaringen met schuurpapier zijn een beetje met dat van Ecotools en verder vooral papier van de Hornbach en andere bouwmarkten. Maar om op een Rotex nu bouwmarktpapier te gebruiken lijkt me niet passen bij de kwaliteit van de machine...

Nu lees ik hier verschillende ervaringen van schuurpapier, maar die gaan veelal over schuren van verf.
Daarin komt het Granat-papier toch wel als beste uit de bus (wel met een prijskaartje, maar qua gemak en standtijd veruit de beste als ik het goed interpreteer). Bij het Ecotools-papier wordt door enkelen de kanttekening gezet dat de standtijd kort is (en dat is mijn ervaring ook), maar beide over schuren van geverfd hout.

Als ik de brochure van Festool bekijk, zou Rubin-2 het meest geschikt zijn voor blank hout. Maar er zijn natuurlijk ook andere merken...
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat? (beter gezegd, wat zou je me aanraden, en waarom?)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.869
853
Antwerpen
Mirka staat niet alleen bekend omwille van zijn goede schuurmachines maar ook omwille van (duurder) schuurpapier. Ik zelf heb ooit een bestelling Abranet gedaan en heb er veel plezier van (ook afzuiging !). Als je goed zoekt vindt je ook kleinverpakking (van 10 stuks ipv 50, bv bij nonpaints.com)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.344
3.461
Gaanderen
Ik heb een tijdje geleden diverse soorten schuurpapier getest op geschilderd hout. Daar kwam granaat als beste uit de bus. Zelf werk ik voor de meeste verfsoorten en blank hout met ecotools tot tevredenheid. Dit niet alleen als hobby. Rubin is de keuze voor blank hout ma ar ik heb geen zin om nog meer schuurpapier in huis te hebben. Al mijn draaiwerk schuur ik met 3m papier bruin (hand). Moet ik met de machine op de draaibank schuren dan pak ik mijn rotex 90 met ecotools papier. Ja dat is ook een prijsverhaal. Koop maar eens een doos van p40 tot en met p320 dan is dat bij festool toch serieus geld. En ja ik heb wel granaat p80 gekocht om snel lastige verf te kunnen verwijderen. Zo heb ik ook dozen van abranet p80 voor het schuren van muren. De standtijd is hiervan zoveel beter dat ecotools papier hier niet loont. Ook bij het schuren van verse verf zeg maar de volgende dag gebruik ik abranet. Ik kan hier veel fijner mee werken en dit is alleen voor het bijwerken van foutjes in het schilderwerk. Abranet gebruiken op gewoon hout heeft volgens mij alleen voordeel boven p400 hieronder alleen bij heel vet of harsrijk hout. Nu heb ik nog heel veel 3m velletjes waterproof die ik voor mijn pennen gebruik. Zou dit op zijn dan ga ik hiervoor over op abranet.
Ik zou als je veel blank hout schuurt en geen geschilderd hout rubin aanraden. Schuur je half om half dan zou ik van de grove korrels rubin nemen en vanaf 150 papier voor geschilderd hout. Je mag natuurlijk als purist werken en beide soorten nemen of doe gewoon een eigen testje en laat dat hier weten.
Succes

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
Ecotools , misschien niet de topklasse, maar prijs-kwaliteitverhouding onovertroffen. Ik schuur er alles mee, verf , hout , polyester , epoxy...het is op alle vlakken inzetbaar,. Je kan - zoals Wim schrijft - voor speciale toepassingen speciaal schuurpapier kopen, - die beter zijn voor de job - maar dan ben je 1) veel geld kwijt en heb 2) een flink aantal dozen schuurpapier. Vooral als je nog enkele machines bijkoopt...
gr,
Danny

• Leuk
Waarderingen: 3dmazter

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Vergeet ook niet om een beschermpad aan te schaffen om de dure zool van de schuurmachine te beschermen.
Dat kan gebeuren bij schade aan schuurpapier, slechte plaatsing of beginnen zonder papier.
Ik heb er laatst van Mirka gekocht bij Crop. Dunne en dikkere om rondingen te schuren. De noodzaak van die dikkere mousse laat ik wel in het midden.Naar mijn inziens heeft dat weinig toegevoegde waarde.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.344
3.461
Gaanderen
Ik vind die pads niets. Binnen drie velletjes vallen ze er bij mij vanaf. Ik schuur regelmatig muren met abranet gewoon met de schuurzool en die gaat al meer dan een jaar mee. Normaal doe ik een jaar met een zool van een machine die ik veel gebruik.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.925
1.103
Omgeving Eindhoven
Ik kwam vanmiddag bij Rubart uit, en het schuurpapier Rubin2 valt daar mee qua prijs, maar iets boven de prijs van Ecotools (incl btw dan). Dan denk ik dat ik misschien beter voor Festool=schuurschijven kan gaan?

Ik denk dat ik dan daar van verschillende korrels wat ga bestellen, nog ff kijken van welke maten per 50 en van welke maten ik weinig ga gebruiken of puur wil testen, daarvan een kleinverpakking.
En een systainer om het in te bewaren lijkt me ook wel handig...

Of ik veel geschilderd hout ga schuren met de Rotex weet ik nog niet, maar ik kwam ook van enkele korrels van het Granat-papier verpakkingen van 25 stuks tegen. En dezelfde systainer maar dan gevuld. Maar daar moet ik nog over nadenken, of dat wel de handige korrelgroottes zijn... En ik denk dat ik bij het schilderen voornamelijk met de hand blijf tussenschuren (gaat denk ik te snel door de verf heen met de Rotex?), dus dat ik alleen groffer papier (p80 ofzo) nodig heb om iets kaal te maken.

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je kunt ook kijken naar 3M Cubitron Hookit schuurpapier. In een test van Jonathan Katz-Moses (een YouTube-houtbewerker:
) kwam deze als beste uit de test. Ik gebruikte het ruime tijd daarvóór al en was er altijd al erg over te spreken. Het heeft een ontzettend lange standtijd, er zit een patroon met heel kleine gaatjes in zodat je niet hoeft uit te lijnen met je schuurzool (en dat maakt het ook handig voor op een schuurblok) én de korrelgrootte-tekst is en blijft duidelijk leesbaar vanaf de schuurpapier-kant. Het is zo scherp dat je moet oppassen dat je niet in je vingers schuurt met de zijkant van je schuurzool (eigen ervaring ;)), je kunt er zelfs ook metaal goed mee schuren. Kosten komen ongeveer uit op 0,70 ex btw per velletje, dus niet heel goedkoop, maar als je de video bekijkt zal je zien dat het per gram weggeschuurd materiaal de laagste kosten heeft van elk getest schuurpapier.

Rick

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.