Welk plaatmateriaal voor een arcade kast?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mijn zoon wil een Arcade kast gaan maken en dacht daarvoor een OSB plaat te kunnen gebruiken, ik zei al gelijk dat het beter was om multiplex te gebruiken, maar het prijsverschil tussen beide heeft hij nog wat moeite mee.
Mijn vraag hier is dus, is OSB hiervoor geschikt?
Dit is het idee:
1699703335229.png
Afwerking zou weleens een wrap/sticker kunnen worden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Volgens mij eerder het materiaal waar ook aanhangers enz. mee gemaakt worden, dus twee dunne aluminiumlagen met schuimkern. Alternatief: het materiaal dat voor gezeefdrukte reclameborden gebruikt wordt. Kocht ik vroeger bij Vink Lisse. Geen idee of dat nog bestaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

jorisvh

Post veel
structureel is OSB zeker geschikt maar als je wil wrappen heb je een vlakke ondergrond nodig lijkt me.
in dezelfde prijsklasse kan je voor (niet vochtwerende) spaan of MDF kiezen.
MDF is zwaarder maar heeft het voordeel dat de zaag kanten ook glad zijn.
multiplex is minstens x2 tenzij je naar een underlayment plaat gaat maar die zijn ook niet erg vlak.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik zou gaan voor spaanplaat met die witte melamine erop, zo glad mogelijk, want dat wrapping vinyl is dun, anders zie je de textuur door het folie heen.

En dan de randen uit laten steken en er een robuust kantenband op zetten.

Dat materiaal wat Bert noemt is ook een optie, best duur volgens mij?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ben benieuwd of daar de wrapping folie goed op blijft zitten, misschien moet je het dan eerst lakken.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Als je goede underlayment heb zoals varelplex ( grenen) ipv elliotis die is meestal wel vlak dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. Alleen ligt er ook aan hoe je delen in elkaar gaat zetten. Schroeven op kop van spaanplaat is vaak niet erg handig omdat het vlokken zijn en sneller beschadigd of zelfs stukken loskomen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.