Welk plaatmateriaal voor badkamer

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Goedendag,

Normaal hou ik me bezig met houten speelgoed en niet met meubelen, dus vandaar deze vraag. Ik wil zelf een badkamerkastje maken van 18mm plaatmateriaal. Het wordt geschilderd. Ik had berken multiplex in gedachten omdat dit mooi fijn en stabiel hout is maar B/BB kwaliteit is niet te betalen momenteel, en uit de bouwmarkt zit het vol met noesten wat na het schilderen nog steeds te zien is. Ik heb liever geen MDF omdat dat niet erg sterk is met schroefverbindingen, en ik zoek hard hout ivm beschadigingen (4 kinderen, dus er wordt niet heel zuinig mee om gegaan). Hardhoutplaten lijken me altijd erg grof en snel te splinteren, maar weinig ervaring met het verwerken ervan. Bauhaus, Gamma en Bauhaus zitten hier in de buurt, Hornbach is wat ver rijden hier vandaan.

Bedankt, Bob
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Vochtbestendige MDF (V313) is hard geperst en goed geschikt voor gebruik in de badkamer, en prima te betalen en verwerken. Koop het wel bij een betere houtleverancier dan een bouwmarkt.

Rick
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het wordt geschilderd. Ik had berken multiplex in gedachten omdat dit mooi fijn en stabiel hout is maar B/BB kwaliteit is niet te betalen
ook ik ben ooit met B/BB begonnen
het prijsverschil met BB/BB is de moeite waard om naar die lagere kwaliteit over te stappen
inderdaad met meer herstellingen van fouten, maar die pak je op 2 manieren aan
1) zaag de stukken die je zonder herstellingen wil, er tussenuit
2) de herstellingen kan je altijd kwijt aan een kant die niet zichtbaar is
& zoals @hahnwerke aangeeft . . . ga bij een vakhandel
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Kijk bij een badkamermeubel ook zeker naar vochtbestendigheid. Neem dus bij voorkeur hout/plaatmateriaal geschikt voor buitengebruik. Ook al schilder je het, je wilt geen delaminatie van het plaatmateriaal.
Berken multiplex lijkt me daardoor niet heel geschikt. Eerder een wbp-plaat.
Als je toch bij een bouwmarkt wilt kopen; ik ken het assortiment (en de kwaliteit/rechtheid) van Bauhaus niet maar je moet volgens mij meer denken aan een plaat als deze.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb liever geen MDF omdat dat niet erg sterk is met schroefverbindingen
Als je toch gaat verven lijkt groene MDF mij nochthans een ideale keuze, eventueel gegrondeerde.
Ook hier best houthandel kwaliteit. Daar kan daar prima in geschroefd worden met aangepaste schroeven of met voorboren.
Enkel lijm en lamellen of deuvels gaat ook, minder plamuursel.
Berken multiplex lijkt me daardoor niet heel geschikt. Eerder een wbp-plaat.
Berken multiplex is bij mijn weten WBP, althans die die ik bij mijn houthandel haal.
Moet nog steeds behandeld worden, natuurlijk.
 

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Bedankt voor de tips. Uiteindelijk is het een hardhouten multiplex plaat geworden. Zie de bijlages voor het resultaat tot nu toe. De hoeken aan de voorkant moeten nog afgerond worden met radius 35 (gelijk aan de wastafel) en dan schilderen en ophangen. Is loodzwaar dus moet daar nog iets goeds voor verzinnen. 80cm breed, 66cm hoog, 45cm diep.
 

Bijlagen

  • IMG_20220226_133310_442.jpg
    IMG_20220226_133310_442.jpg
    78 KB · Weergaven: 60
  • IMG_20220226_133255_164.jpg
    IMG_20220226_133255_164.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20220201_164252_540.jpg
    IMG_20220201_164252_540.jpg
    109,2 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en Henkies

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
dus op de foto staat die voorlopig op de vloer ?
je kan onder de kast op de muur een lat schroeven, en daarop de kast laten rusten
breedte en lengte afstemmen op de zichtbaarheid
ook schroeven door de dwarslat
ook L-ijzers tegen de zijwanden + in de muur
De kast stond voor de foto nog op de vloer ja. Ik dacht aan stevige schroeven of keilbouten door de bovenste en onderste dwarslat. Of een extra middelste toevoegen en die en de bovenste gebruiken voor bevestiging als "french cleat". Ik gebruik liever geen lat aan de onderkant als dat niet nodig is. Maar, ik heb er ook niet veel ervaring mee dus het is meer onderbuikgevoel dan kennis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gebruik liever geen lat aan de onderkant als dat niet nodig is.
kan ik inkomen
de grootste krachten komen bovenaan
schroef je enkel door de bovenlat, dan vangt die alles op, en dat 'alles' wordt uiteindelijk naar de verbindingen met schuine schroeven afgeleid
je kan die ontlasten door onder de bovenste dwarslat L-ijzers te plaatsen, die op de zijwanden + de muur komen
bij het plaatsen van een hangende bak, zet ik er een lege bierbak oid onder die ik opspie
bij voorkeur met opblaasbare kussens om ramen te plaatsen
maar bij eenmalig gebruik is die aanschaf niet verantwoord

1645881556087.png
 

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Ben al aan het zoeken geweest en daardoor een brutale vraag; waar heb je de wastafel vandaan? Is voor hier een mooie maat.

Hij komt van Bauhaus. Wastafel is los te bestellen. Online niet verkrijgbaar, wij hebben deze in Hengelo besteld. Zie onderstaande foto, type Best. Wij zochten een brede wastafel, maar niet erg diep, met veel ruimte om spullen op te zetten, en konden ook niet echt iets vinden tot we hier tegenaan liepen. Het meubel dat ik maak lijkt erg op het meubel van de foto, maar omdat wij lang zijn en de tafel dus vrij hoog komt te hangen wilden we er een extra lade onder, altijd handig met 4 kinderen. Vandaar het zelf bouwen.
IMG_20211125_175808_382.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rvamerongen

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
de grootste krachten komen bovenaan
schroef je enkel door de bovenlat, dan vangt die alles op, en dat 'alles' wordt uiteindelijk naar de verbindingen met schuine schroeven afgeleid
je kan die ontlasten door onder de bovenste dwarslat L-ijzers te plaatsen, die op de zijwanden + de muur komen
Dat klinkt logisch. Bedankt voor de tip!
 
R

rvamerongen

Guest
Aha vandaar, want heb ooit bij Bauhaus gekeken maar zag alleen de rechthoekige hoeken versies, kora en de iets grotere. De Best versie komt niet te voorschijn.

Dank je wel voor de Info.
Zal een keer een dagtrip er voor maken. Je moest het bestellen, dus weinig in voorraad. Ik zag bij sommigen wastafels dat het alleen afgehaald kon worden; was dat bij die van jouw ook? Anders wordt het een duur wastafeltje. ~320km enkele reis.
 

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Aha vandaar, want heb ooit bij Bauhaus gekeken maar zag alleen de rechthoekige hoeken versies, kora en de iets grotere. De Best versie komt niet te voorschijn.

Dank je wel voor de Info.
Zal een keer een dagtrip er voor maken. Je moest het bestellen, dus weinig in voorraad. Ik zag bij sommigen wastafels dat het alleen afgehaald kon worden; was dat bij die van jouw ook? Anders wordt het een duur wastafeltje. ~320km enkele reis.
Niet op voorraad, aanbetaling in de winkel en alleen afhalen dus minimaal 2x rijden. Maar ik denk dat ze bij andere Bauhaus vestigingen ze ook hebben, als die dichterbij zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.