Welk ontwerp/tekenprogrmma?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ooit startte ik dit draadje en ik heb veel uit de antwoorden geleerd. Ben gaan werken met Sketch Up
Prachtig. Makkelijk te leren en alles wat met de hand moeilijk was bleek met SU een fluitje van een cent. En ik dacht: Potverdorie waarom heb ik zo lang door geklooid met uit de hand tekenen. Maar allengs ontdekte ik de nadelen: veel wat met de hand eenvoudig is bleek in sketch up moeilijk of onmogelijk. OK, als ik het voorgaande beter had gelezen of mijn vragen beter had gesteld had ik de SU-beperkingen al kunnen weten.

ik wil een programma waarmee techn tekeningen kunnen worden gemaakt met 3D faciliteit en dus - zoals een tech tek programma betaamt - ook 2D/platte rojectie, maten, echte cirkels ipv veelhoeken etc. Kortom alles wat een tekening tot een technische tekening maakt.

Op het draadje over de SU cursus onder de rubriek "Kantine" werd al FREECAD gesuggereerd maar ik wil dat draadje niet vervuilen

Vandaar mijn vraag hier:
Heeft iemand ervaring met FREECAD of een ander vrij programma of toch maar eeen programma kopen. Autocad? Te duur voor een hobbyist :).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
met de betalende versie van Sketchup komt het programma 'layout', waarmee je van je 3D tekening een technische tekening kan maken? Maar jij hebt het wsl over de manier van tekenen?

SU gaat anders om met referentievlakken, die kan je best zelf maken door grote vlakken om te vormen naar componenten. Is een beetje moeilijk uitleggen op tekst..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
met de betalende versie van Sketchup komt het programma 'layout', waarmee je van je 3D tekening een technische tekening kan maken? Maar jij hebt het wsl over de manier van tekenen?

SU gaat anders om met referentievlakken, die kan je best zelf maken door grote vlakken om te vormen naar componenten. Is een beetje moeilijk uitleggen op tekst..

OK, ik zal daar nog eens naar zoeken. maar of je daarmee een echte mech constructietekening kunt maken (zonder perspectief, dus een platte projectie...?

@ NeoEko
Niet zozeer nadelen maar Su lijkt een andere doelgroep te bedienen en leent zich voorzover ik tot nu heb kunnen constateren niet zo goed voor een mech ontwerptekening en constructietekening.

mvg
klaas0639
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Wat betreft tekenmogelijkheden zijn er m.i. niet veel verschillen tussen betaalde en gratis versie. Verschillen zitten m.n. in exporteer/importeer mogelijkheden en de extra programma's LayOut en StyleBuilder. (die ik overigens zelf -nog- niet gebruik).
Ik werk zelf in de betaalde versie 8 (iemand al ervaring met 2013?)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben maar eens gaan zoeken op de site van SU; had ik eerder kunnen doen.
Wel, als ik het goed begrijp biedt SU- pro, mits voorzien van de plugin "lay out", de faciliteit van echte platte projectie ("aanzichten"). Ook kan men dan op gewenste schaal of op ware grootte printen. De gratis versie van SU kan dat allemaal niet. Het is alleen een 3D-programma.


Het "goede" nieuws is - althans wat mij betreft - dat wat ik in de gratis SU-programma leerde, kan gebruiken in de pro SU dat wel aan al mijn wensen lijkt te voldoen. Nou ja, kost wel wat, ofschoon een stuk goedkoper dan Autocad. Maar .... zal toch ook eens kijken naar het gratis FreeCad, ofschoon ik het wat verontrustend vind dat niemand op dit forum ervaring ermee lijkt te hebben (gezien de reacties)

Overigens verrast het me eenigszins dat woodworkers weining behoefte lijken te hebben aan features als platte projectie en op ware grootte/op schaal afdrukken.

Mvg
klaas0639

PS,
mijn laatste zin is niet aanmatigend bedoeld hoor. Ben oprecht verbaasd, maar ik kom uit een heel andere wereld. En misschien is het zo dat de meesten van jullie aan een eenvoudig schetsje genoeg hebben om toch prachtige en ingewikkelde dingen te maken. Ik niet. Ook daarom verbazing.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als ik een tekening in 2d of op schaal moet maken, doe ik dat in Microstation. M'n trap heb ik daar ook in getekend (grotendeels 2d), maar die hoefde niet op schaal geprint te worden, omdat ik alle maatvoering er bij had gezet. Moet er niet aan denken dat in Sketchup te moeten doen :)
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel.

@bijtel
Ben benieuwd naar die trap, staat-ie ergens op de site?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bwoh, ik doe maatvoering ook gewoon in sketchup, in 2D of 3D. Dat blijft me meestal gelijk. En even goed teken ik ook 2D in sketchup.

Maar je kan in SU ook 2D beelden exporteren (gelijk welk aanzicht), in de gratis versie enkel als jpg enzo. In de pro ook als dwg en dat is dan wel weer interessant ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel.


Voorzover ik kan nagaan in de documentatie kan dit niet met de free versie. Ik heb het ook niet kunnen vinden in het free programma zelf. Als er iemand is die dit WEL heeft gevonden wordt ik heel blij :).

mvg
klaas0639
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja wacht het is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend als je enkel de standaard toobars hebt openstaan.

ik vind niet zo meteen een goed duidelijk filmpje... dan maar zo proberen:

ga naar view > toolbars > views

dan krijg je een aantal nieuwe knoppen bovenaan en als je die gebruikt kan je wisselen tussen de aanzichten

Moest je dit nog niet gedaan hebben: selecteer de large toolbar en zet de getting started uit. Verder selecteer je in de de lijst wat je kan gebruiken. Bij mij is dat:

- large tool set
- styles
- layers
- google
- sections
- shadows
- standard
- views

de essentie voor houtbewerking is:

- large tool set
- layers
- sections
- standard
- views
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
@Bijtel
Mooie trap! (en interessant draadje, Die trap op pag. 2 is mooi zeg...) Ik ken het door jou genoemde programma niet, maar het lijkt me dat je dat ook in SU vlot kunt tekenen.

Dank je.
Denk het niet, de trap is alleen in 2d te tekenen. Vooral de harmonische verdrijving (boven- én onderkant van de trap) is erg lastig in SU te tekenen. In Microstation lukte dit prima. Het tekenen duurde langer dan het maken en plaatsen...

Hieronder een indruk wat er allemaal getekend is (met een deel van de hulplijnen).

Traptekening CAD.jpg

Trap hulplijnen CAD.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Bijtel: Hm, is alleen in 2D te tekenen en niet in SU, zeg je? . Klinkt als een bevestigng van wat ik ervoer to dusver. Ofschoon Samponette weer bemoedigende dingen schrijft :). Dank voor je aanwijzingen Samponette. Zal morgen kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik niet een liefhebber ben van computers, Maar tja, ze scheppen soms leuke mogelijkheden. Voor mij zijn ze slechts een middel om de leuke dingen beter te doen he.

Mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.