Welk onderstel/poten voor een boomstamtafel +voorstellen

RHH62

Nieuw lid
6 nov 2023
2
0
Geldermalsen
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en het is volgens mij gebruikelijk om je dan even netjes voor te stellen.

Ik ben Ramon, 53 jaar jong en woon en leef met mijn vrouw en dochter in Geldermalsen. Ben gezegend met een hobbyschuur/mancave met inmiddels een leuke verzameling aan gereedschappen. Die zijn "overgebleven" na een grote verbouwing en ben van daaruit de hobby houtbewerking begonnen. Net als zovelen waarschijnlijk, "zuig" in youtube leeg voor al het moois wat mensen maken en voor informatie.

En voor informatie/advies een verzoek tot input en ideeen over het volgende. Ik heb een mooi "slab" botenhout gekocht voor onze nieuwe salontafel. Deze heeft een dermate vorm dat ik enigszins stuk loop over wat te doen met een onderstel/poten. Het breedste deel van de slab is bijna 1 meter en loopt af naar een kleine 60cm. Voorkeur gaat uit naar een set stalen koker poten. Ik voel aankomen dat als ik een set stalen frame poten neem die ca. 50cm breed zijn, dat die netjes staat onder het smalle deel, maar ielig onder het brede deel (misschein zelfs onstabiel?!) De poten koop je vaak per set, dus 2 afwijken maten word ook lastig. En een stalen kruispoot word mij wat te kostbaar.

Hebben jullie ideen of gedachtes hoe ik dit ga aanvliegen? Alvast bedankt voor jullie input.

Grtz,
Ramon
20231129_132922.jpg
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Waarom niet 3 losse poten? 2 op het brede deel en 1 in het midden het smalle deel, of 4 losse poten als je jonge kids over de vloer krijgt ;)
Dit, maar lager:
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Mooie vorm om op een stuk IPE-600 te zetten. Liefst een stuk met tekst er in. Lekker industrieel en super stabiel met de juiste voetplaat.
Maar 2 kokers of pijpen kan ook. Meer transparant.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden

Snelle Google ;)
Lijkt mij wat fors ervoor. Maar iig zijn er opties zat te bedenken. Ik vermoed het antwoord al te weten, maar kan je zelf lassen? Dan is er wel wat gaafs mee te maken.
Je hebt overigens ook veel kleinere varianten met dezelfde vorm die te koop zijn hoor.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zou er ook 3 poten onderzetten zoals Trip ook aangeeft.
Met 3 poten staat die tafel stabiel genoeg en vooral ook; wiebelt dan niet, met 4 poten of frame poten waarschijnlijk wel, slab zal mogelijk ook nog wel wat werken.
Smaak is natuurlijk persoonlijk
 

RHH62

Nieuw lid
6 nov 2023
2
0
Geldermalsen
Hartelijk dank voor jullie input en excuus voor de late reactie. Zo'n stalen H profiel is erg industrieel maar zal wellicht meer aandacht trekken dan het blad zelf. Ik heb besloten te gaan werken met 3 poten, stabiliteit vond ik een zeer waardevolle tip. Ik ga eerdaags een begin maken met wat proefmodellen.

Dank voor jullie input!
Ramon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.