Welk naaldhout is geschikt voor buitenmeubel? (tuinstoelen)

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Voor onze tuin wil ik enkele stoelen knutselen, hetzij een traditionele Adirondack stoel, hetzij een modernere/strakke versie daarvan.
Padoek, Teak en konsoorten zijn nogal duur. Dus ik vroeg me af welke meer budgetvriendelijke houtsoorten er zijn om zoiets te maken.

Concreet: welke naaldhoutsoorten zijn geschikt, zowel qua duurzaamheid als qua gebruiksgemak (geen splinters/te grof als er je in zit) om een zit/ligstoel te maken, maar geen half maandloon kosten. Douglas, ceder en lariks zijn goed voor buiten, maar ik weet niet of het geschikt is om meubels van te maken?
Of zijn er toch geschikte hardhoutsoorten die geen fortuin kosten (Afrormosia, Azobé, Afzelia...)?

Bedankt voor de hulp!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Onze tuinbank staat inmiddels ruim 25 jaar buiten. Dit is 1x geolied Lariks met een metalen frame. Als deze niet in gebruik is zetten we hem schuin weg, en dat is alles wat we doen om hem zo te houden. Inmiddels niet echt mooi meer, maar wel nog steeds stevig en functioneel.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Lariks gaat goed, vergrijst onbehandeld wel redelijk vlot.

Ceder is zacht. Door de wisselende belasting kunnen daardoor vooral in de stoelen de verbindingen snel lossen.

Athanor (Fons) heeft robinia buitenmeubeltjes op het forum gezet. Dat ziet er goed uit en is duurzaam, ik weet echter niet of het qua prijs veel aantrekkelijker is dan tropisch hardhout.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Grenen wellicht? Noors grenen, las ik hier van de week (volgens mij voor een buitendeur) of Amerikaans grenen (yellow pine).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
De prijs is vaak in lijn met de duurzaamheidsklasse en dus de levensduur zonder extra behandeling.

Als je douglas gebruikt en genoeg beits ofzo erop smeert, en dat af en toe herhaalt, dan kan dat wel lang meegaan.
Maar wil je dat voor een adirondack? Mij lijkt dat eerder zo'n stoel die je natuurlijk laat vergrijzen.

Wil je dat hij dan lang meegaat zit je eerder bij klasse 2 (larix, kastanje, ...).
In klasse 1 is robinia bij de goedkopere, maar dat is wel moeilijker te verwerken, dat werkt veel.

Naaldhout is weinig duurzaam over het algemeen, waarom wil je dat eigenlijk?

Verder kan je ook een ander type stoel overwegen. De meesten stoelen hebben minder hout nodig om te bouwen dan zo'n Adirondack.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Mijn Adirondack is net klaar. Ik maakte hem in robinia. En heb hem behandeld met een mengsel van terpentijn met lijnolie.
Morgen nog een foto maken. Verslag volgt.

Groetjes Petra.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Kor

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb net 2 adirondack stoelen gemaakt van Douglas en gisteren in de MooseFärg verf gezet. Is een scandinavisch goedje wat je zonder gronden kan gebruiken. Het zou dan 5 jaar goed blijven. We gaan het zien
de kleur op de foto klopt niet, het gaat om het idee. 7F1C79FC-6088-4CBF-9F02-CBE2E5DCCDB9.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Bedankt allemaal voor de tips!

Waarom naaldhout? Vanwege de lagere kostprijs.
Douglas lijkt me wel wat, maar dan zou het al goed droog moeten zijn (om het bloeden van hars niet te hebben).

Ik heb bij de lokale zagerij (De Slagmolen) prijs gevraagd. Zij raden 'vers gezaagde eik' aan. Is inderdaad niet zo heel duur, maar dat lijkt me dan ook niet geschikt voor het maken van zo'n meubel ofwel? Kwestie dat het nog stevig gaat werken?

Robinia ken ik van de tuinafsluitingen enzo, maar niet als meubelhout. Lijkt me niet zo eenvoudig hout, maar dat is maar buikgevoel, want heb er nooit mee gewerkt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Hm, misschien is de definitie voor 'vers gezaagd' dat het vrij kort op het kappen verwerkt is tot delen -- dan is het niet 'vers' in de betekenis van 'groen', maar wss al goed luchtdroog. Ik zou dt even navragen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hm, misschien is de definitie voor 'vers gezaagd' dat het vrij kort op het kappen verwerkt is tot delen -- dan is het niet 'vers' in de betekenis van 'groen', maar wss al goed luchtdroog. Ik zou dt even navragen.

Als het vrij kort op het kappen is verwerkt, is het net erg vers.
Of ontbreekt er een woord in jouw zin?

Ik heb het in ieder geval nagevraagd, dus we zien wel!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Je zou ook kastanje kunnen overwegen. Ecomat in Genk heeft dat in zijn aanbod.
Klopt, daar verkopen zo kastanje op bool. Maar dat kost vermoed ik ook heel veel werk om dat mooi te krijgen.
Ik heb geen vlak/vandiktebank dus dat is misschien iets te veel handwerk?

De 'versgezaagde' eik is inderdaad 'nat'. Droog kan ik het ook krijgen, maar dan is het prijs x4 en dan komt het neer op ongeveer 300 euro per stoel (enkel voor het hout).
Is dit iets om te doen, zo nat hout kopen of moet ik dan zelf eerst enkele jaren nog laten drogen?
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik zou geen nat hout gebruiken voor een adirondack. Er zitten heel veel geschroevde verbindingen in en ik denk dat als je inox vijzen gebruikt (die heb ik althans gebruikt en die, heb ik ondervonden, zijn minder sterk) die misschien wel eens zouden kunnen breken door het werken van het hout. Of je moet al je gaten (enkel bovenste deel van de verbinding) groter voorboren, maar dan weet ik niet wat dat zou doen met de stevigheid van de stoel.

Groetjes Petra
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Daarom is Douglas beter geschikt dan kastanje of eik: dat vervormt minder.

Verder, het gaat hier om relatief korte en dunne planken die bovendien (op eerste zicht) in de breedte los van elkaar zitten dus vrij kunnen werken mits goed geschroefd, dus gaat vervorming in de praktijk echt een probleem zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.