Welk houtsoort is duurzamer voor een vlonder

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden,

Een paar jaar terug heb ik een overkapping neergezet, en nu is de tijd daar om een vlonder te maken.

Gezien de houtprijs wilde ik gaan voor douglas, mijn vraag aan jullie is dat ik wil weten jullie hoelang een vlonder van douglas mee zou gaan?
Ik heb ook de mogelijkheid om geimpegneerde douglas te kopen ik weet niet of dat langer meegaat.

Als jullie een andere, prijsaantrekkelijke optie hebben, dan hoor ik dat graag.



Gr Danny
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Ik heb een vlonder (patio, op drie zijden omsloten) van Douglas dat verduurzaamd is (met een methode die niet meer gebruikt wordt, heb ik begrepen). Iets van tien jaar geleden gelegd. De 'harde' delen zijn nog ok, maar het zachtere hout is wat minder (nooit een hogedrukspuit gebruiken om te reinigen!). Wat m.i. belangrijk is: de onderconstructie. Die heb ik grotendeels uit gerecupereerde balken gemaakt en dat rot op sommige plekken helemaal weg.
Zou ik het weer doen (en dat moet dit jaar of volgend jaar…), dan nam ik alu-profiel voor de onderconstructie (+ stelvoeten) en composiet voor de planken. Composiet is natuurlijk duurder, maar de gedachte dat het me tot mijn 'einde' nóg een keer vervangen gaat schelen, maakt voor mij ook uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en Danny1984

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
In geen geval Thermowood.
Je zou kunnen kijken voor een gebruikte scheepsvloer uit azobé. Je moet natuurlijk van het uitzicht houden.
En het is tamelijk bewerkelijk om te plaatsen. Ik ben in ieder geval tevreden van mijn terras.
(En azobé kan je wel met de hogedruk afspuiten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
bankirai uitgaande van een goed zware kwaliteit en een plank van ca. 30mm dik gaat een jaar of 25-30 mee.
maar let op er is veel kwaliteits verschil geodkoper betekend vaan veel minder bestendig hout
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een paar jaar terug heb ik een overkapping neergezet, en nu is de tijd daar om een vlonder te maken.
Iedereen hierboven gaat er vanuit dat het vlonder in de open lucht (weersinvloeden) komt te liggen, maar is dat wel zo? Ik kan uit deze regel niet helemaal opmaken of het vlonder wel of niet onder die overkapping (en dus beschut tegen de dagelijkse regen) komt te liggen.

Hier ligt een klein vlonder uit douglas, over een filterput van de koivijver. Kan dus genoeg luchten, maar ook veel condens op de onderkant. Ligt deels op een gegalvaniseerd stalen frame en deels op hardhouten balken daartussen. Nu een jaar of 8 later, merk ik aan de planken nog helemaal niets van rot of achteruitgang.
Het wordt in de winter wel wat gladjes (maar dat worden alle houten vlonders als er wat alg op komt), dus wij borstelen de planken voor de winter schoon met water en een harde bezem. Inderdaad nooit met de hogedruk want dan spuit je het hout kapot.

Geimpregneerd douglas heeft m.i. geen meerwaarde boven onbehandeld, los van de vraag of je dat wel zou moeten willen (het hout is chemisch behandeld en dus bij afvoeren ook chemisch afval + niet echt milieuvriendelijk in je eigen tuin).

In ieder geval zorgen voor een degelijke onderconstructie (idd hardhout zoals je zelf al aangaf), die heeft het meeste te leiden van vocht/rot. Zorg ook voor vocht-ondoorlatende laag onder je balken, dat die niet rechtstreeks in het zand liggen maar voldoende erboven. Bijvoorbeeld oude stoeptegels om de 30-50 cm. En voldoende ventilatie.
Kijk ook naar het prijsverschil, hardhout is flink duurder, is het je de meerprijs waard of vervang je het vlonder desnoods over 15 jaar ofzo (de planken) mochten deze toch gaan rotten dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Danny1984

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Is geïmpregneerd hout effectief duurzamer als onbehandeld hout? Vroeger wel, dat is duidelijk. Maar met de toegelaten producten van vandaag heb ik niet echt de indruk dat het behandelen nog veel toevoegt, zeker in zwaar belaste omstandigheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Iedereen hierboven gaat er vanuit dat het vlonder in de open lucht (weersinvloeden) komt te liggen, maar is dat wel zo? Ik kan uit deze regel niet helemaal opmaken of het vlonder wel of niet onder die overkapping (en dus beschut tegen de dagelijkse regen) komt te liggen.

Hier ligt een klein vlonder uit douglas, over een filterput van de koivijver. Kan dus genoeg luchten, maar ook veel condens op de onderkant. Ligt deels op een gegalvaniseerd stalen frame en deels op hardhouten balken daartussen. Nu een jaar of 8 later, merk ik aan de planken nog helemaal niets van rot of achteruitgang.
Het wordt in de winter wel wat gladjes (maar dat worden alle houten vlonders als er wat alg op komt), dus wij borstelen de planken voor de winter schoon met water en een harde bezem. Inderdaad nooit met de hogedruk want dan spuit je het hout kapot.

Geimpregneerd douglas heeft m.i. geen meerwaarde boven onbehandeld, los van de vraag of je dat wel zou moeten willen (het hout is chemisch behandeld en dus bij afvoeren ook chemisch afval + niet echt milieuvriendelijk in je eigen tuin).

In ieder geval zorgen voor een degelijke onderconstructie (idd hardhout zoals je zelf al aangaf), die heeft het meeste te leiden van vocht/rot. Zorg ook voor vocht-ondoorlatende laag onder je balken, dat die niet rechtstreeks in het zand liggen maar voldoende erboven. Bijvoorbeeld oude stoeptegels om de 30-50 cm. En voldoende ventilatie.
Kijk ook naar het prijsverschil, hardhout is flink duurder, is het je de meerprijs waard of vervang je het vlonder desnoods over 15 jaar ofzo (de planken) mochten deze toch gaan rotten dan.
De vlonder is beschut, bedankt voor je antwoord
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb een stuk tuin laten bestraten, een paar cm hoger dan de rest van de bestrating. Daarop heb ik een tuinhuisje gezet. En daarin heb ik mijn voortentvlonder van de caravanseizoensplaats weg gewerkt. Van onbehandelde vuren balken en underlaymentplaten. Ligt er al bijna 22 jaar en is allemaal nog heel en onbeschadigd.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Een douglas vlonder is met een jaar of 10 wel klaar.
Ik heb ook onbehandeld Douglas en ik ga ook uit van 10 jaar. En wel met de gedachte dat ze daarna de kachel in kunnen. Verduurzaamd hout kun je uiteindelijk niets meer mee en mag zelfs niet verbrand worden.

De balken er onder zijn ook douglas, maar wel behandeld met één of ander ecologisch goedje. De paaltjes in de grond zijn wel azobe.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb voor mezelf al besloten om hardhouten planken te nemen.

Ik hé de gevonden van Mirindiba, of het goed is ik weet het niet, maar veel slechter is het denk ik niet.
Het is wel maar 21mm , hoop dat dat niet erg is.

Onderconstructie wordt hardhout op tegels, maar ik zit met het volgende, mijn overkapping ligt tegen een ander kleiner tuinhuisje aan, wat zou betekenen dat de vlonder opgesloten ligt aan alle zijden.

Doorluchten word een probleem, geen idee wat daar de beste benadering voor is.

Verder wilde ik de vlonder hoger hebben, dwz ongeveer een plankbreedte ongeveer 14,5 hoger.
Het idee was om de onderconstructie op de bestaande bestrating te doen.
Ik heb meerdere afvoerbuizen onder de grond lopen, dus een paaltje erin meppen gaat hem niet worden.

De bestrating ligt al ongeveer 20 jaar op dezelfde plek, en komt niet door vorst omhoog, (gemeten afgelopen 3 jaar in de winter).

Wat vinden jullie van deze aanpak, en hebben jullie een idee voor het doorlichten?

Zou 1 zijde open anders voldoende zijn? (Tuinhuiszijde)

Alvast bedankt voor al jullie berichten.

Gr Danny
 
Laatst bewerkt:

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Kijk eens hier bij iedere houtsoort staat de m2 prijs en als je doorklikt zie je ook de duurzaamheidsklasse.
B.V. Garapa

Garapa is een hardhoutsoort die afkomstig is uit de bossen van Brazilië. Het is een duurzame houtsoort, die goed bestand is tegen extreme weersomstandigheden en een mooi ogend materiaal. Het hout heeft gouden tinten en is voor meerdere toepassingen geschikt. Het is een flexibel materiaal dat je voor meerdere doeleinden kan inzetten.
Garapa is een houtsoort die geschikt is voor bijna ieder buitenproject. Het is erg populair om te gebruiken als terras of vlonder. Dit komt vooral door de weerstand, stabiliteit en het uiterlijk van het materiaal. De houtsoort heeft vergelijkbare eigenschappen met Bangkirai maar oogt wat speelser qua uiterlijk en heeft een donkerdere tint.
Garapa heeft een prachtig patroon met een redelijk rechte nerf. Een medium textuur en een lichte glans over het hout zijn kenbaar voor deze soort. Noesten, structuur en kleurverschil komen geregeld voor.​

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik hé de gevonden van Mirindiba, of het goed is ik weet het niet, maar veel slechter is het denk ik niet.
Het is wel maar 21mm , hoop dat dat niet erg is.

Onderconstructie wordt hardhout op tegels, maar ik zit met het volgende, mijn overkapping ligt tegen een ander kleiner tuinhuisje aan, wat zou betekenen dat de vlonder opgesloten ligt aan alle zijden.

Doorluchten word een probleem, geen idee wat daar de beste benadering voor is.
Elke houtsoort is prima als het weinig tot niet nat word. Dat gaat jaren mee. Het is maar net wat je mooi vind, en wat voor uitstraling je wilt hebben.

En 21mm is dik zat, mits je de onderconstructie stevig genoeg maakt. De regels max om de 50cm is prima. Hardhout is vaak wat dunner, maar 21mm hardhout is even stevig, vwb doorbuigen, dan 28mm douglas.

Over de verluchting hoef je je geen zorgen te maken. Er zit al ruimte tussen de vlonderplanken zelf, en dat geeft in principe genoeg beluchting. Ik neem aan dat de huidige bestrating op afwateren ligt van de vlonder af? Of krijg je na een regenbui water op dat gedeelte? Want dan heb je wel kans dat de planken langer vochtig blijven, met kans op schimmel.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dag Jelmer, bedankt dat je reageert.

Hoe gaat het met de bankschroef?

Bedankt voor je antwoord.
Helaas wordt het gedeelte wel nat waar de vlonder moet komen, ik heb vorig jaar een 7 meter lange afwateringgootje aangelegd om dat stuk droog te houden, maar toch wordt het daar op de een of andere manier wat vochtig.

Ik denk dat het inregent, gootje doet een hoop, maar kan natuurlijk niet het spul van boven tegenhouden.
De bedoeling was na het plaatsen van de vlonder een plastic scherm/zeil te laten maken voor de koudere dagen.
Dat heeft denk ik als voordeel dat het niet meer inregenen kan.

Hoeveel mm moet ik tussen de planken houden?

Wat vind je van dit idee, of ben ik dom bezig?

Alvast bedankt.

Gr Danny
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik ken de situatie niet, maar als ik het zo lees, loopt het regenwater niet onder de overkapping/toekomstige vlonder. Begrijp ik dat goed?
Als de bestrating goed op afwateren ligt naar de goot, word het meeste dus opgevangen.
Zolang je de onderbouw vrij van constant vocht houd, en zorgt dat er geen water onder blijft staan, voorzie ik geen problemen.

Zelf houd ik altijd 6 tot 8 mm tussen de planken. Ik slijp het schroefdraad van een slotbout af, zodat je het gladde deel en de kop overhoud. Deze plaats ik dan tussen de planken met het schroeven. Dan heb je altijd de goede afstand, en is er weer makkelijk uit te halen.

De bankschroef ligt netjes ingevet op zolder te wachten tot deze geplaatst kan worden in mijn werkbank die ik aan het bouwen ben (maar dat gaat niet zo snel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.