Welk hout voor geverfde meubelen

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Misschien hoort deze vraag niet in dit forum thuis want ik heb het onderwerp omgekeerd. Toch maar eens proberen.

Stel ik wil inbouwmeubelen maken die geverfd worden, welk hout gebruik ik daarvoor?
Ik ben bang voor 'gewoon' vurenhout vanwege kromtrekken en krimp. Mogelijk geen probleem als ik het juiste hout ergens koop maar dat terzijde.
Ik vermoed dat grenen wat dit betreft beter is dan vuren?

Ik kreeg al eens geadviseerd om naar populier of tulpenhout (Liriodendron tulipifera) te kijken. Goed bewerkbaar en goed maatvast, zo werd mij verzekerd.
Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar ik geloof dat.

Wat is jullie ervaring vanuit de verfkant. Wat is een prima ondergrond? Is esdoorn hoewel harder, misschien beter?

(Wij hebben ooit een huis laten bouwen en daarin werden vurenhouten binnenkozijnen gezet. Hadden wij door welke kwaliteit dat was.
Je ziet de onregelmatig gedroogde jaarringen en knoesten door het verwerk heen. Zoiets wil ik zeker niet!)

Alvast bedankt!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Aan welke maat hout denk je? En welke toepassing precies? Moeten het verlijmde panelen worden, of de constructie (balkjes) van iets wat afgetimmerd gaat worden, of ...
Bij 'inbouwmeubelen' kan ik me nog niet echt een voorstelling maken. Ik denk dan als eerste aan het binnenwerk van bijvoorbeeld een kledingkast, of heb ik het mis?

Als je een goede kwaliteit vuren haalt (en dan bedoel ik dus zeker niet dat van de bouwmarkt), is het goed glad te schaven en schuren/schilderen en zal het weinig werken. Is wel wat zachter, dus voor op plaatsen die regelmatig een stootje krijgen (stoelpoten bijvoorbeeld) is het dan misschien minder geschikt.
Populier (europees, Populus) is in ieder geval erg gevoelig voor kromtrekken, als het van vochtpercentage verandert. Dat zou ik niet nemen, als het al verkrijgbaar is (heb zelf ooit veel moeite moeten doen voor een mooie droge partij). Maar misschien werd er wel amerikaans populier (Yellow Poplar) genoemd, die naam wordt door sommigen ook gebruikt voor het tulpenhout.
Als plaatmateriaal is populierenmultiplex dan weer heel goed te gebruiken, alleen ook vrij zacht en dus gevoelig voor beschadigen. Maar of je dan prijstechnisch niet beter een andere plaat kunt nemen?
Kies ook geen hout waar hars uit kan (blijven) komen, dat gaat op den duur ook door de verf heen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Tulpenboomhout is dan zeker een goed alternatief, vooral omdat het nadat het goed gedroogd is weinig werkt.

Fons
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ja wat bedoel ik eigenlijk. Daar was ik niet duidelijk over. Ik bedoel kasten zoals deze of deze. Niet echt losstaande kasten maar een wand gevuld met kasten. Verder heb ik nog geen vastomlijnd plan.

Ik denk dat er voor het echt strakke werk dat ik op internet vaak zie (zoals bovenstaande linkjes), meestal MDF is gebruikt. Dat spreekt mij niet aan hoewel ik dan wel weer een goede soort multiplex zou willen gebruiken voor de wanden. Ik kijk er niet naar uit om panelen samen te stellen uit planken en die dan weer vlak te maken.

Wat wij tulpenhout noemen wordt in Amerika Yellow Poplar genoemd, zover ik weet.
Gewoon populier is toch niet zo geschikt begrijp ik nu. Ok. populierenmultiplex bevalt mij inderdaad ook wel, maar inderdaad nogal zacht.

Bij inlandshout denk ik vast te stellen dat Esdoorn goedkoper is dan tulpenhout. Wordt toch niet vaak gebruikt voor dit type werk? Of niet zo geschikt voor verven?

André
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.170
868
Ulvenhout
Zoals je zelf al aangeeft zijn de meubelen uit de voorbeelden gemaakt van MDF en daarna gespoten (of gelakt). Gladder, goedkoper, stabieler en wellicht makkelijker te verwerken dan massief hout.
Als je dit resultaat wil zou ik het wel weten... Zeker als je van plan bent om het dekkend te lakken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Musicus
Zou jij dan bouwmarkt mdf gebruiken of een hardere soort zoals bijv. verkocht wordt door bouwmaat. Dat laatste wordt zover ik begrijp bijv. gebruikt voor de bovenkant van werkbanken waar dan ook dogholes in worden gemaakt. Men wil dan dat het sterk, maatvast en slijtvast is. Dat is misschien teveel voor een kast.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.170
868
Ulvenhout
Ik zou de standaard MDF van de bouwmarkt laten staan. Ik werk zelf nu aan een kast gemaakt van V313 MDF. Dat zijn die groene watervaste platen. Deze hebben een hardere persing en zijn beter te verwerken.
Even goed kijken waar je ze wil halen, want bij Pontmeyer en Jongeneel zijn ze vrij duur.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad niet de bouwmarktkwaliteit kopen, die platen zijn niet van de kwaliteit die jij wilt denk ik.
Doordat die ook van binnen vrij zacht zijn, is het afwerken van de kopse kanten extra moeilijk.

Normaalgesproken had ik geadviseerd om te bestellen bij Bouwonline.
Dat is onderdeel van Pontmeyer, en afhalen gebeurt ook gewoon op de vestigingen daarvan. Alleen dan tegen een volgens mij scherp tarief.
Alleen nu ivm Corona hebben die hun afhaal gesloten en moet je het dus laten verzenden.

 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik haal MDF bij Miedema Hout in Leeuwarden. Professionele houthandel, maar levert ook particulier tegen contante betaling. Je kunt altijd eens bellen welke kwaliteit ze tegen welke prijs leveren.

Fons
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.170
868
Ulvenhout
Normaalgesproken had ik geadviseerd om te bestellen bij Bouwonline.
Dat is onderdeel van Pontmeyer, en afhalen gebeurt ook gewoon op de vestigingen daarvan. Alleen dan tegen een volgens mij scherp tarief.

Dat is apart, als ik kijk naar de platen MDF en multiplex dan zie ik dat ik ze kan afhalen in Zeewolde. Volgens mij was dat altijd al zo. Heb jij gehad dat je ze kon ophalen bij je locale Pontmeyer vestiging?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Onder het kopje COVID staat dat ze beperkt afgehaald kunnen worden. Zeewolde is toevallig de enige locatie waar dat nu kan 😁
Ik heb nog nooit platen gehaald, maar wel diverse andere zaken, vooral divers hout, en steeds afgehaald in Eindhoven.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Athanor (en anderen)
Enkele jaren geleden heb ik een aantal kasten gebouwd voor onze stacaravan. Toen heb ik HPL-Populier multiplex gebruikt. Dat kocht ik bij Miedema Nautic (van dezelfde groep en misschien werd dit ook wel bedoeld door Fons). Ik betaalde een nette prijs. Er ging flink wat af omdat ik particulier kocht.

Goed, ik kom er zo wel. Wat mij betreft bedankt!

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.