Welk hout voor balustrade tuin/balkon?

Jan DIY

Nieuw lid
25 feb 2024
2
1
Rotterdam
Hoi!
Ik wil graag een kopie maken van de balustrade zoals mijn buren. Maar ik heb een paar vragen die hopelijk door dit geweldige forum beantwoord kunnen worden.
Ik wil de balustrade dus compleet zelf fabriceren. Dus met freeslijnen en pen en gat verbindingen. Maar hoor ook jullie advies graag.
Eerste vraag gaat over het houtsoort wat ik moet kiezen. Volgens mij is wat er ooit is gebruikt(vroeger) voor het balkon van de buren amerikaans grenen. Maar er zijn tegenwoordig meer opties. Ik ga het volledig behandelen zodat het de weersomstandigheden aankan. Dus gronden en aflakken. Dus naar mijn idee hoeft het geen hardhout te zijn. Maar douglas is weer moeilijk mooi te frezen begreep ik.
Is een grenen soort hier dan toch het beste voor? En ik neem aan volledig in 1 houtsoort.

Tweede vraag is of iemand iets vergelijkbaars heeft gemaakt om te delen(ervaringen)?

Derde vraag is een vraag voor mijn freesmachine, ik heb een DeWALT 900 watt maar wel veel en aanpasbare toeren. Maar ik zit voor dit project te kijken naar een nieuwe freesmachine met 2300 watt, maar minder toeren. Is met zo'n project de toeren belangrijker dan de wattage van een freesmachine?
De bovenfrees zou ik in een freestafel gaan monteren, zodat ik met een tafel geleider kan werken.

hierbij wat foto's van het gewenste resultaat.
20190707_115015.jpg
20190202_125204.jpg

Ik hoor graag jullie gedachten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Neijts

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ambitieus, en heel leuk! Het grenen dat men vroeger gebruikte was duurzamer dan wat er nu algemeen te koop is, omdat het van oudere bomen was en langdurig gewaterd werd. Bij een goede houtzagerij is het nog te verkrijgen. Ik heb het jaren geleden bij Zagerij Twickel gekocht.
Over de frees: als je niet al te veel in 1 keer weghaalt kun je met je DeWalt een heel eind komen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zo op de 2e foto te zien eerst in elkaar gezet en daarna gefreesd.
Verder zie bij de buren een glazen afdak, weet niet hoeveel water dat tegenhoud maar minder regenwater is wel een factor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Met die machine kan dat prima. Gewoon zorgen dat die op toeren blijft. Niet teveel in een keer afnemen.
Robinia is ook een alternatief.
 

Jan DIY

Nieuw lid
25 feb 2024
2
1
Rotterdam
Ambitieus, en heel leuk! Het grenen dat men vroeger gebruikte was duurzamer dan wat er nu algemeen te koop is, omdat het van oudere bomen was en langdurig gewaterd werd. Bij een goede houtzagerij is het nog te verkrijgen. Ik heb het jaren geleden bij Zagerij Twickel gekocht.
Over de frees: als je niet al te veel in 1 keer weghaalt kun je met je DeWalt een heel eind komen.
Ah, ja gewaterd grenen is inderdaad een optie!

Ik zal veel met malletjes moeten gaan werken, het is vooral een repeterende bezigheid. En ik zit nu te denken aan de verbindingen met een domino verbinding te maken.

En @elzenmaa er komt bij mij geen afdak over, dus zal het in de gaten moeten houden om het onderhoud op tijd uit te voeren.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
inderdaad mooi project voor een Domino, uiteraard wel de sipo variant gebruiken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En dan kun je er toch ook nog voor kiezen om de hekjes eerst in elkaar te zetten en dan te frezen, zou je een proefje moeten doen en bekijken of je dit mooi vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan DIY

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zelf ooit een vuren tuinhuis geplaatst Alle delen eerst rondom een paar keer voorbehandeld met Hermadix impraline, samengebouwd en afgewerkt met Perkoleum. Heeft jaren gestaan en nergens rot.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan dit prima maken met de freesmachine die je al hebt. Paar malletjes van wat plaatmateriaal en je rammelt dit zo in elkaar. Als je gewoon een aanleiding zoekt, om zo veel mogelijk duur gereedschap te kopen, moet je dat gewoon lekker doen, maar met een zaagtafeltje en een simpele 8mm freesmachine kan je dit probleemloos maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan DIY

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.