Welk hout is het beste voor een werkbank klem?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.583
894
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb aardig capabel spul hier staan, maar ik denk niet dat ik met m'n Felder de benodigde zaaghoogte zal bereiken om een stuk onder 2° over de volle hoogte af te zagen (mogelijk wel met de topie). De meeste klemmen zijn hoger dan de zaaghoogte die ik haal. En, afgaande op de reactie van de TS, denk ik dat het hem aan het benodigde gereedschap zal ontbreken.

Maar, om terug te komen op de vraag: ik heb mijn klemmen nog nooit onder een hoek gezet en heb nog nooit gemerkt dat dat minder klemkracht oplevert. Wel heb ik altijd crubber of leer in mijn klemmen geplakt. Ik vermoed dat dat al voldoende zal zijn om eventuele oneffenheden te ondervangen.

Ik ben persoonlijk een liefhebber van beuken voor dit soort toepassingen. Dat is hier goed hout voor, net als Willempie schrijft. Haal gewoon bij de bouwmarkt een stuk beuken en maak dat op maat. Zelfs een drempel zou al voldoen. Maar die zijn vaak niet erg breed, dus dan moet je eventueel gaan verlijmen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.890
3.228
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik denk niet dat ik met m'n Felder de benodigde zaaghoogte zal bereiken
sta me toe om daar vanuit de technische kant ff op door te gaan
welke zaaghoogte is nodig ?
en als die met een zaagblad niet gehaald kan worden, dan kan 'men' een rechthoekig stuk hout van de gewenste hoogte nemen, daar aan 1 kant een latje onder plakken zodat het hout in 2° komt, het door de vandikte steken, en desnoods het hout tot de gewenste breedte/hoogte afkorten, waardoor het latje er niet meer op zit

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.474
641
hilversum
@hdv Hout is geregeld. Hij komt zaterdag hier langs en dan maken we het opmaat.

Maar ook mijn zaagtafel kan geen 10cm op 2 graden zagen :LOL:
Hooguit dat ik een poging kan wagen om het met de vlakbank te regelen door het schuin uit te vullen.
Maar dat zien we zaterdag wel.

• Leuk
Waarderingen: a3west en hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.