Welk hout is het beste voor een werkbank klem?

a3west

Nieuw lid
30 jul 2026
3
3
Eindhoven
Op een bestaande werkbank wil ik een York werkbank spindel gaan monteren. Op beide bekken moet dan een houten afdekking komen. de vraag is: wat voor soort hout is daar het beste voor geschikt? De meeste werkbanken die te koop zijn, zijn van beukenhout. Daar is dan direct het antwoord: beukenhout gebruiken om de beide metalen vlakken van de klem te bekleden. Zijn er andere/betere voorstellen?
De vraag die daarna vanzelf volgt: waar is hout te koop met de maten 50 x 100 x 350 (bewegende klamp) en 50 x 100 x 1200 (aan de voorzijde van de werkbank gemonteerd over de gehele breedte). Dit zijn (bij benadering) maten die ik uit de montage instructie aflees (https://baptist.nl//uploads/2025/10/hv-515_hv-516_manual.pdf).

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.218
560
Alphen aan den Rijn
Beukenhout is het meest gebruikt , maar je altijd een andere ( kleur ) houtsoort nemen .
Hout is op maat te koop bij Masave , een betrouwbaar adres op het forum .
De link staat hierboven in de grijze balk .

Succes Willem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.871
3.219
Klein-Brabant, Vlaanderen
als het om een eenvoudige strook hout gaat, dan is er veel kans dat een collega uit de omgeving jou daaraan kan helpen
hier zit een draadje dat start met 'Durf te vragen'
ik lees regelmatig dat iemand zijn werkbankklemmen met kurk bekleedt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.