Welk hout is geschikt voor een weerbestendige openbare boekenkast?

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
Hallo
Ik ben bezig met een project voor een openbare boekenkast. Het is voor een klant dat nog geen budget heeft. Dus ik wil een zo laag mogelijk prijs voor het hout.
Ik heb een meubel uitgewerkt allen ben ik niet hellemaal uit over de keuze van het materiaal.
Het meubel komt buiten te staan dus het moet bestand zijn tegen de weersomstandigheden. Maar bij extreme weersomstandigheden wordt hij binnengezet want hij staat op wielen.
Het hout moet lang netjes blijven en het moet niet vele werken zodat het hout niet het meubel uitklaar trekt.

Ik wouw het meubel van massief hout maken.
Ik had zelf al gekken naar hout soorten dat ik kon gebruiken dat zijn Red ceder, en Eiken nu zoek ik nog naar een goedkoper alternatief daar kwam ik uit op Kastanje hout of Robinia. Alleen Robinia gaat niet door omdat dat te veel werkt lees ik op internet.
Of hebben juli een alternatief met plaat martiaal?

Wat is juli idee hier over?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
een boekenkast die tegen het weer moet kunnen
tot daar
en de boeken dan ?
van de genoemde houtsoorten gaat mijn technische voorkeur naar ceder
van kastanje maakt men weidepalen + afsluitingen
de keuze hangt af van de leverbare afmetingen + de prijs
plaat kan ook, maar dan betonplex + de randen afwerken
ik zou een voorstel met massief hout, en een met betonplex maken
op het hout gaan besparen is niet verstandig
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hi Luc,

Kijk eens naar het buurtkastje van Jeroentje, misschien haal je daar wat nuttig tips en ideëen: Buurtproject Bomen naar picknickbank

Algemene tip voor je post: kies een pakkende titel. Bijvoorbeeld: "Welk hout is geschikt voor een weerbestendige openbare boekenkast?" Dan valt het meer mensen op en krijg je meer/betere antwoorden. Ook heeft de volgende met een vergelijkbare vraag er dan iets aan, als ze door de topics bladeren of de zoekfunctie gebruiken. Ik weet niet of je dit nu nog kunt aanpassen; maar anders wil Jaap of Fons je wel helpen.
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
een boekenkast die tegen het weer moet kunnen
tot daar
en de boeken dan ?
van de genoemde houtsoorten gaat mijn technische voorkeur naar ceder
van kastanje maakt men weidepalen + afsluitingen
de keuze hangt af van de leverbare afmetingen + de prijs
plaat kan ook, maar dan betonplex + de randen afwerken
ik zou een voorstel met massief hout, en een met betonplex maken
op het hout gaan besparen is niet verstandig

Er kommen duren in de kast dus de boeken worden niet nat.
Bij fijnhout handel drenthe hebben ze planken leverbaar van normale afmetingen. Van kastanje
Altijd fijn - klanten met een lange wensenlijst en geen budget. Mijn idee is de klant uitleggen dat het zo niet kan.


Ja ik help de klant zo ver mogelijk tot een goed resultaat. En lag straks gewoon uit wat de kosten zijn van het hout.

Hi Luc,

Kijk eens naar het buurtkastje van Jeroentje, misschien haal je daar wat nuttig tips en ideëen: Buurtproject Bomen naar picknickbank

Algemene tip voor je post: kies een pakkende titel. Bijvoorbeeld: "Welk hout is geschikt voor een weerbestendige openbare boekenkast?" Dan valt het meer mensen op en krijg je meer/betere antwoorden. Ook heeft de volgende met een vergelijkbare vraag er dan iets aan, als ze door de topics bladeren of de zoekfunctie gebruiken. Ik weet niet of je dit nu nog kunt aanpassen; maar anders wil Jaap of Fons je wel helpen.
bedank ik zal gelijk even kijken bij de berichten van buurtproject.

ik heb het gelijk verandert.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Mijn oplossing met betonplex is goed uitgevallen en staat al jaren in weer en wind.

 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Klinkt gek, maar met de juiste constructie, de juiste afwatering (je bent altijd te laat met binnen halen), de juiste afwerking en het juiste onderhoud, gewoon vuren (werkt ook nog eens minder dan hardhout).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Vuren met een dakje erop van dakleer of iets, net zoals een vogelhuisje.
Meeste regenwater komt van boven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Altijd fijn - klanten met een lange wensenlijst en geen budget. Mijn idee is de klant uitleggen dat het zo niet kan.
Dit is een hobby project om gratis boeken uit te wisselen. Ik snap het wel dat het budget dan niet zo groot is. En ik denk inderdaad ook vuren en het dakje wellicht van okoume plaat
 
J

j1eke

Guest
Als het goedkoop moet zou ik inderdaad gewoon voor vuren gaan en dan het schilderen lekker aan de klant over laten. Vuren velling werkt prima voor waterdichte wanden als het geschilderd is, maar met plaatmateriaal ben je er uiteraard helemaal zeker van dat er nooit een kiertje komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.