Ik heb zelf hier een meidoornstam maar de bast is grover en het hout roder van kleur.
Bekijk bijlage 2487
Meidoorn
Eerst dacht ik ook sering.....maar twijfel
Ik heb geen blad heb de stammen zo gekregen
Gr Bep
Dat is dus wel degelijk Els op de bovenstaande foto, dat oranje kleurtje bij vers gezaagde Els is kenmerkend.
De stammetjes die je gekregen hebt zijn bijna 100% zeker Meidoorn, uiterlijke kenmerken zijn de getorste groei van de schors en het schilferige uitzicht ervan. Gezaagd onderscheid het kernhout zich duidelijk van het spint. Niet alleen de schors is getorst, ook de onderliggende houtvezels vertonen dit euvel. Tijdens het drogen komen er sowieso een hoop droogscheuren te voorschijn, die op hun beurt ook getorst verlopen. Normaal gezien ga je op de schors hier en daar nog wel een doorn zien zitten, of kunnen voelen.
Houtdraaien geeft doorgaans een flinke boost aan houtherkenning. Het is namelijk meestal de eerste vraag die mensen stellen als ze een gedraaid voorwerp zien, dan wil je niet met rode kaken komen te staan

Omdat voor het draaien veel houtsoorten geschikt zijn die geen commerciële waarde hebben kom je de meest rare dingen tegen, dan word het determineren om te weten wat je in handen hebt.
Mvg,
André