welk hout is dit en hoe afwerken?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik denk dat het hout douglas is maar dat weet ik niet zeker.
maar hoe kan ik dit het beste afwerken.
van fabriek uit zat er een dun lak laagje op. Dat heb ik er af geschuurd en de tafel 3x in de lijn olie, verdund met terpetijn, gezet. Maar nu is de tafel helemaal vergrijst.
dit jaar wil ik het opnieuw behandelen maar hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat het vergrijst.
ik denk eerst schuren tot je het gewone hout weer ziet en dan weer een paar keer in de lijn olie maar kan ik dan nog een laag .......... aanbrengen zodat de tafel niet vergrijst?
of moet ik gewoon meer lagen lijnolie aanbrengen?
alle tips zijn welkom.
2014-08-05 09.42.45.jpg2014-08-05 14.09.06.jpg2014-08-05 14.49.23.jpg
 

henkrutgers

Nieuw lid
31 mrt 2015
4
0
Heb paar jaar geleden een veranda gebouwd en die helemaal in de gekookte lijnolie gezet. De delen die in aanraking kwamen met de regen werden helemaal grijs / zwart. Ondanks wel een keer of drie in de lijnolie gezet te zijn. De delen die onder dak stonden bbleven mooi de Douglas kleur houden.
 

tuoh

Oud hout
Lijnolie is geen wondermiddel, na een betrekkelijk korte periode ( paar maanden) begint de buitenlaag al af te takelen en te vergrijzen. Om op langere termijn een mooi uitzicht te behouden moet je qua onderhoud toch minimum éénmaal per jaar, soms zelfs tweemaal per jaar, een vers laagje lijnolie aanbrengen.
Tungolie is hier beduidend beter, en een afgeleide er van zoals zoals Biopin- of BarendPalm-olie zijn nog beter (hier liggen de onderhoudsintervallen rond de drie jaar) Maar deze producten zijn een flink stuk duurder dan lijnolie natuurlijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het vergrijzen komt door rechtstreeks zonlicht of UV straling en het enige dat dat tegen kan houden zijn pigmenten naar mijn weten, hoe meer pigmenten hoe donkerder en hoe langer het werkt. Lichte pigmenten in een beits werken 2-3 jaar en dan is het weer schuren en opnieuw behandelen. Compleet dekkende verf in een lichte kleur dan, werkt het langst tot een jaar of 8.
Er is olie voor buiten met allerlei producten in tegen schimmels, maar ik heb de indruk dat dat niet optimaal werkt.
Mijn schoonouders hebben een vakantiehuis met ceder beplanking en douglas balustrades behandeld met zulke olie en het is op vele plekken zwart aan het worden van schimmels. Ik denk dat de olie het verdampen van regenwater sterk vertraagd waardoor schimmels langer de tijd hebben om zich te ontwikkelen en de olie is voor hun uiteindelijk ook voedsel.
Doe je niets dan zal het vergrijzen maar het water kan zeer snel verdampen als er verluchting is waardoor schimmels zich niet kunnen ontwikkelen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb precies hetzelfde probleem, dit jaar ga ik de tafel weer lakken denk ik. In ieder geval het blad, de poten zien er nog best goed uit.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
dus...
het beste is denk om de tafel goed te schuren zodat het grijze weer weg is.
dan een aantal lagen lijnolie eroverheen en dit om de zoveel maanden herhalen.
of hoef ik maar één keer te schuren en de daarop volgende lagen olie er direct op aanbrengen?
 

tuoh

Oud hout
Je hoeft niet telkens alles weg te schuren als je er een nieuwe laag wil opzetten, het volstaat om even licht te slissen alvorens er een nieuwe laag opgezet word, of om eerst de boel eens af te wassen met een sopje.
 

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Ik zie bij de olieen dat zich een hoogglans kan vormen. Ik heb zelf jaren ons tuinbankje met Restol behandeld. Dit gaf geen hoogglans maar na verloop van tijd begon dit wel af te bladderen. Nu hebben we nieuwe douglashouten tuinmeubelen gekocht en wil deze goed behandelen. Dat het grijs wordt vind ik niet heel erg maar het hout moet goed beschermd zijn zodat we nog jaren kunnen genieten van de meubelen. Ik wil geen hoogglans en ik wil ook niet dat het gaat bladderen. Tungolie, zou dat dan wat zijn. Dat is de enige waar niet bij stond van hoogglans.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lijnolie geeft (normaliter) ook geen hoogglans. Wel 'glimmende' plakkerige plekken als je het hout oververzadigd en het teveel niet weg haalt. Als je echt wilt kun je lijnolie wel tot zijdeglans krijgen, maar dan moet je veel laagjes opbrengen en vervolgens, als het hout inderdaad verzadigd is, gaan polijsten. Maar voor echte hoogglans heb je afwerkingen nodig die OP het hout liggen (lakken, vernissen, plestik), niet die in het hout trekken.
 

theiz

Nieuw lid
18 mei 2015
3
0
Als je het natuurlijk wil houden, zou je ook bijenwas kunnen proberen: (minimaal) 1 deel bijenwas met 4 delen olie mengen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het schijnt goed te werken. Een andere natuurlijke optie is tungolie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.