Welk hout in boek 'Meubelmaken het complete handboek' van 'Roger Holmes'

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
750
152
Stiens
Dag,

Ik bezit de 4e druk van 2005 van bovengenoemd boek. Daaruit heb ik ooit de paneelkist (blz. 117) gemaakt uit iepenhout, maar dat terzijde.
In het boek wordt de bouw van diverse werkstukken ondersteund met duidelijk foto's. Ik denk dat het een van de mooiste boeken over meubelmaken in het Nederlands is. Ook dat terzijde.

Wat ik steeds maar niet kan vinden in de tekst is welk hout er gebruikt is bij die projecten. Bij de foto's van de werkstukken van anderen staat de naam van de maker/ontwerper, en het gebruikte materiaal er steeds netjes bij.

Wie heeft dit boek ook in de boekenkast staan en kan mij helpen?
Kijk bijv. eens naar blz. 121 van de paneelkist of naar blz. 176 van een kleine ladenkast. Ik heb wel gedacht dat het misschien een mooie knoest-vrije selectie van 'gewoon' langzaam gegroeid vuren hout is. Ik bedoel dan van de fijnspar, kerstboom of Picea abies.

André

Edit: Ik heb ook de Houtgids van Nick Gibbs. Ik heb daar al eens in gezocht maar zag 1,2,3 niets dat in de buurt kwam van de foto's uit het boek van Holmes. Na het schrijven van dit topic, blader ik nog eens opnieuw en kom ik Californische Hemlock of Tsuga heterophylla tegen. Dát lijkt er wel op.

Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
Ik denk dat je meer, of misschien zelfs enkel, reactie gaat krijgen als je een duidelijke foto/scan ervan kan posten?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
Ik heb even gekeken, ik denk dan in eerste instantie aan Yellow Cedar, en dan de Canadese soort. De Nederlandse variant heeft volgens Jaap van Leersum meer noesten. Maar Hemlock komt ook zeker in aanmerking en Sitka Spruce is ook toepasselijk. Rick Koorman heeft dat nog wel eens op voorraad voor muziekinstrumenten. Ik was onlangs nog naar de toepasing van Yellow Cedar aan het kijken voor het maken van een tuintafel, deze soort wordt ook wel gebruikt voor de dekken van luxe zeiljachten.

Fons

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.