heel hartelijk dank aan allen die bijdragen hebben gepost.
René 13: Je vroeg een stukje geschaafd hout, hier een begin van de reeks
De schors van de in dit topic onderzochte soort, is makkelijk te onderscheiden van " wilde kers". Ik bedoel met wilde kers: kersenbomen die als onkruid, ongewenst, zijn gaan groeien ( in een verwilderde tuin, bijvoorbeeld) en kleine, vruchten opleveren, zeg maar "vel over pit". Geen geënte exemplaren dus. De schors van deze laatste lijkt of is gelijk, aan die van de cultuurbomen. Op de foto twee stukken droge stam van ongeveer dezelfde doorsnede, beide als onkruid groeiend en "uitgetrokken". Verbeter gerust mijn terminologie in verband met " wilde kers" . Edit: de term verwildederde kers is juister
Amerikaanse vogelkers naast verwildede kers
Er is nog iets dat opvalt: jonge bomen , scheuten, twijgen, onkruid dat onlangs is uitgekomen, hebben zijn steeds een opvallend stralend , licht, fris specifiek lentegroen gekleurd. Dat zie ik niet bij de wilde of "cultuur" kersenbomen.
De stammetjes werden in vier delen gespleten, zoals bij het aansnijden van een taart.
Speciaal voor Tom uit Maastricht : om de wroeging, nachtmerries op te wekken of te verdrijven, of beter, om nog meer ( draai-) lust op te wekken werden het cilinders. Eerst tussen de centers, afgewerkt met snijdende schuine beitel en daarna in Nova G3 met de schuine beitel de kopse kant afgedraaid. Nog eens bedankt voor de tip over hun (jubileum -) actie . Behandeld met schellak-olie sap zodat de nerf beter zichtbaar wordt. Je hebt gelijk, dat is mooi hout, en zo te zien niet helemaal gelijk aan de wilde kers.
Alvast de vergelijking van de kopse kanten, zelfde oriëntering.

Amerikaanse vogelkers ( A.v.k. ) naast verwildede kers ( v.k )
wordt vervolgd
groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu