Welk goed zaagblad voor Makita DLS111

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Hallo,

Gezien wij nieuw gaan bouwen en ik veel zelf ga doen wil ik tzt de zaagbladen van mijn zagen (Makita DLS111 en Dewalt 7492) gaan vervangen.
wat is een heel goed blad voor de Makita? Liefst een CMT als dat kan. En hoeveel tanden is verstandig?

Groeten Ben.
 

Bijlagen

  • Snap14.png
    Snap14.png
    591,4 KB · Weergaven: 2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Wat ga je er mee zagen? Voor bouw hout gebruik je een ander blad, dan voor bijvoorbeeld laminaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Voor bouw zou ik een 24 tands wisseltand blad nemen. Als je graag een cmt blad wil, dan bestel je die.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Voor de dewalt voor hout schulpen 24 tands. Ga je veel plaatmateriaal zagen, zou ik voor 48 tands gaan.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
het is al meermaals vermeld hier op het forum, maar voor de prijs van één CMT zaagblad heb je twee of meer Ecotools bladen. Zo kan je voor elke job een specifiek blad nemen ipv met een all-purpose blad een beetje aan te modderen, dit geldt zeker voor plaatmateriaal vind ik persoonlijk. En ja, die moet je wat vaker slijpen en gaan niet zolang mee, maar de zaag kwaliteit is zeker zo goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokeh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat aanmodderen valt wel mee. Met een 48 tands blad kan je het meeste werk prima zagen, met een net zaagresultaat. Ik weet niet hoe vaak jij een zaagblad wisselt, maar ik doe dat eigenlijk alleen maar als hij bot is. Alleen voor trespa zet ik er een ander zaagblad op. Aluminium zaag ik ook gewoon met het 24 of 48 tands zaagblad wat er gewoonlijk op zit.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Dat aanmodderen valt wel mee. Met een 48 tands blad kan je het meeste werk prima zagen, met een net zaagresultaat. Ik weet niet hoe vaak jij een zaagblad wisselt, maar ik doe dat eigenlijk alleen maar als hij bot is. Alleen voor trespa zet ik er een ander zaagblad op. Aluminium zaag ik ook gewoon met het 24 of 48 tands zaagblad wat er gewoonlijk op zit.
door ‘schade en schande’ heb ik geleerd het zaagblad te wisselen als het erop aankomt. Daardoor hoef ik mijn zaagsnedes ook niet meer na te werken meestal. Normaal zit er ook een 48 op, maar anders wissel ik voor schulpen, afkorten, multiplex/groeven
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik ben een amateur houtbewerker en heb in de loop van de tijd geleerd dat je wel een paar verschillende zaagbladen moet hebben. Niet voor elk doel een speciaal blad, dat wordt te gek. Maar wel ruwweg een met weinig tanden voor schulpen, meer tanden voor afkorten en plaathout. Op mijn Hammer heb ik dan nog een zaag met vlakke tanden omdat het nogal vaak voorkomt dat je een groef zaagt waarin je een vlakke bodem wilt.
Vervelend als je voor de zoveelste keer het zaagblad moet wisselen, maar je kan er beter maar aan wennen.

Wat is economisch?
Ik heb Stehle zaagbladen voor mijn Hammer en Ecotools op mijn Metabo afkortzaag voor de ruwwere klussen buiten.
Dan heb ik sinds kort nog een Festool Kapex afkortzaag en daarop zit natuurlijk een Festool zaagblad. Nog geen idee welk merk ik koop als ik daarop een ander of nieuw blad nodig heb.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zaag gewoon groeven met de zaag die op dat moment op de machine zit. Als ik afkort op de tafelzaag doe ik dat ook met het blad dat er op zit. En pulpplaat en multiplex het zelfde verhaal. Als je een zaagblad met minder tanden gebruikt, moet je gewoon wat rustiger doorvoeren. Als het belangrijk is dat de bodem van een groef vlak moet zijn, dan hebben we daar de horletoet voor. Maar ladebodems gaan gewoon zo in de groef. Ik heb op mijn afkortzaag gewoon de zelfde bladen als op mijn radiaalzaag. 48 en 24 tands ecotools. Het is veel belangrijker dat je zaag schoon en scherp is. En met veel tanden schulpen werk niet. Maar die bladen koop ik toch al niet. Duur in aanschaf, duur om te laten slijpen en als je er wat mee raakt duur om te laten repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokeh

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Excuus voor mijn late reactie, erg druk aan deze kant.
Ik zal de opties en suggesties die gedaan zijn bekijken, en ook weer eens naar de Ecotools bladen kijken.
Wens allen hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.