Welk elektrisch gereedschap voor mijn werkplaats?

BVeen

Nieuw lid
1 jan 2024
3
1
Ureterp
Hallo,

Ik heb mij net voorgesteld op het forum en heb ook meteen een vraag. Ik ben momenteel bezig met het verbouwen van een woonboerderij uit 1925. Het is een behoorlijk groot pand met genoeg ruimte voor een werkplaats van zo'n 70 m2. In deze werkplaats wil ik van alles doen. Het op maat zagen van plaatmateriaal en constructiehout, het maken van meubels (vooral van mdf en/of eiken) en ook wat interieurbouw (trap en kastenwand).

Voor de ruwbouw ben ik qua gereedschap goed voorzien. Ik heb een afkortzaag (Metabo KGS 216 M), een zaagtafel (Hikoki C10RJ) en veel accu gereedschap van Makita (cirkelzaag, reciprozaag, slagschroefmachine, boormachine, multitool enz.).

Ik verwacht de zaagtafel ook goed te kunnen gebruiken voor het maken van de meubels en de interieurbouw, maar verder heb ik nog geen gereedschap voor het meubel maken. Ik heb nu het idee om een vlak- en vandiktebank of een lunchbox vandiktebank (Metabo DH330 wellicht), een goede bovenfrees/kantenfrees (Makita RT0702CX2J denk ik) en mischien een lamellenfrees. Mis ik dan nog essentiële gereedschappen of ben ik dan startklaar?

Verder heb ik nog een vraag. We hebben bij het weghalen van de oude verdiepingsvloeren veel vuren balken (63x160, 63x170 en 63x200 mm) van zo'n 4 meter lang kunnen redden. Deze balken zijn in goede staat, maar ze zijn nog niet geschaafd. We zouden deze balken graag weer hergebruiken, maar ze komen dan wel in het zicht. Daarom moeten ze geschaafd worden. Is het met een kleine vlak- en vandiktebank (zoals de HBM 10") of een lunchbox vandiktebank (zoals de Metabo DH330) mogelijk om deze balken te schaven of heb je voor deze lengtes een grotere/andere machine nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Leuk vooruitzicht!!

Het langste dat ik ooit heb geschaafd op een vlakbank was 2.5 meter, en dat is al behoorlijk zwaar om te doen. Ik gok dat je voor dit formaat beter een handschaaf (electrisch) kan gebruiken. Het klinkt wel alsof je daar een hele mooie werkbank van kan maken, mocht je nog geen doel voor ogen hebben.

Gezien mijn werkplek 6m2 is, is mijn filosofie om enkel iets te kopen op het moment dat ik het nodig heb. Ik denk niet zover vooruit, maar op het moment dat ik iets overweeg te kopen bedenk ik wel of de aankoop zelden/eenmalig gebruikt gaat worden of dat ik met een iets hoger budget een stuk gereedschap koop dat net iets capabeler is. Goedkoop is duurkoop uiteraard.
Dat gezegd zijnde, ik zou nog een lintzaag voor kunnen stellen. ;)
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Zolang je niet te veel af neemt in 1 keer en de aan en afvoer goed begeleid bestaat er geen lengte beperking bij gebruik van een van dikte bank.
Vlakbank kan lastiger zijn, vooral met minder ervaring.
Grootste uitdaging bij gebruikt hout zijn de oude schroeven en spijkers, vooral die paar die je niet ziet...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
4 meter gaat haast niet (alleen) op een kleine tafel. Vergroot je in en uitvoertafel dan zou het kunnen. Vooral de uitvoertafel moet perfect in lijn met het blad staan.
Ik heb eiken balkjes gedaan 175cm 4cm dik op een klein chinees vlak en vandikte bankje. Minimale afname en dat ging heel erg matig. Gelijmd naar een tafelblad. Toen gevlakt met de bovenfrees beide vlakken. Moest nog ruime 1.5 cm vanaf.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb een Metabo HC260 en heb laatst douglas balkjes 80 x 70 3meter lang door de vandikte gehaald. Was goed te doen alleen, invoeren en halverwege omlopen naar de uitvoerkant. Niet gevlakt maar dat lijkt me onmogelijk zoals hierboven al aangehaald.
Mijn machine weegt ca. 75 kg, de balken die jij hebt wegen tot 25 kg. Ik zou dit niet met een hele kleine en lichte machine doen, op die van mij zou ik dit met twee man nog wel aandurven.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik had die vraag ooit ook, en ik ben soms nogal tegendraads, dus wilde ik het zelf proberen. En dat is goed gelukt. En ja, het is wat meer werk, dan met een grotere machine. Maar voor "soms" is het een prima oplossing.
Bekijk mijn draadje maar eens om een indruk te krijgen.

Waar een wil is, is een weg
Is het met een kleine vlak- en vandiktebank (zoals de HBM 10") of een lunchbox vandiktebank (zoals de Metabo DH330) mogelijk om deze balken te schaven of heb je voor deze lengtes een grotere/andere machine nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je die balken schaaft, worden ze kleiner. Om ze dan op dezelfde plek terug te doen is constructietechnisch wellicht minder handig. Ik kan met prima voorstellen dat er rondom een centimeter af gaat, en ik weet ook dat ze vroeger zuiniger waren met balken dan tegenwoordig. Gecombineerd is dat een probleem.

Als je verdiepingsvloer vergunningsplichtig is, wat ik me best voor kan stellen, zullen daar ook eisen aan de balken gesteld worden, toch?

Ik zou overwegen er met de bandschuurmachine korrel 40 (of zelfs 24?) overheen te gaan, snel klaar, en dóóór met de verbouwing. Ze mogen er ten slotte best doorleefd uitzien, vind ik persoonlijk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Lange balken gewoon met zijn tweeën doen. Voor de rest ben je met je genoemde gereedschap wel start-klaar. Zelf heb ik geen lintzaag (ook niet echt ruimte), maar die is wel van toegevoegde waarde.
 

BVeen

Nieuw lid
1 jan 2024
3
1
Ureterp
Bedankt voor alle reacties. Het moet lukken om wat hulp te krijgen hoor, zodat 1 persoon voor de vandiktebank en de andere achter de vandiktebank kan staan. Dat helpt al begrijp ik. Wat schatten jullie in? Is zo'n lunchbox planer (zoals de Metabo DH330) stabieler dan een kleine vlak- en vandiktebank? Desnoods zou ik de balken nog in tweeën kunnen zagen, zodat ze de helft korter worden. Dan zijn ze ook nog bruikbaar.

En Jurriaan: Ze komen niet terug in de verdiepingsvloer hoor. Daar heb ik andere balken voor gebruikt (75x225). Ik wil de gebruikte balken voor andere doeleinden gebruiken.

Zit ik met de Makita RT0702 ook goed als ik hem als bovenfrees wil gebruiken of is het dan verstandiger om een goedkopere kantenfrees te kopen en bijvoorbeeld een Triton bovenfrees?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.