Wel of geen profielen in beuken werkblad

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Hallo allemaal,



Ik ben bezig met maken van een werkbank in de garage, het frame met lades zijn inmiddels gerealiseerd:

werkbank.jpg



Ik ben van plan om hierop een beuken vingerlas paneel met een dikte van 27mm te leggen en heb hier twee vragen over:


1 - Is het nodig / raadzaam om in het werkblad (verzonken) stalen profielen aan te brengen tegen het krom trekken? Afmetingen van het werkblad zijn 306 x 77 cm en misschien niet onbelangrijk de garage is niet verwarmd.
2 - Ben voornemens het werkblad met olie te behandelen, welke olie kan ik hier het beste voor gebruiken? Zit zelf aan tungolie te denken.

Hoor graag jullie mening, alvast bedankt voor het meedenken allemaal.

Groet,

Sander
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Weet niet precies wat je bedoelt met "gedeeltelijk hol". Ben van plan om een massief beuken vingerlas paneel te bestellen.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Weet niet precies wat je bedoelt met "gedeeltelijk hol". Ben van plan om een massief beuken vingerlas paneel te bestellen.

Wat ik ermee bedoel is dat je je paneel op die 5 balken gaat monteren geloof ik en ik weet niet hoe dik je paneel is alleen kan ik mij voorstellen dat als je een wat zwaarder project hebt of ergens met wat meer kracht op drukt dat je dan je paneel doordrukt en breekt.

EDIT: of snap ik nu totaal niet hoe je je blad gaat monteren?;)
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Blad komt inderdaad op vijf balken te liggen en een lange balk tegen de muur. Balken zijn ongeveer 70x120mm.
Had een dikte van 27mm in gedachte voor het paneel. Ben (nog) niet van plan om hele zware klussen te gaan doen, zo makkelijk zal zo'n paneel toch niet breken....
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Blad komt inderdaad op vijf balken te liggen en een lange balk tegen de muur. Balken zijn ongeveer 70x120mm.
Had een dikte van 27mm in gedachte voor het paneel. Ben (nog) niet van plan om hele zware klussen te gaan doen, zo makkelijk zal zo'n paneel toch niet breken....

Zal vast goed komen, ik heb soms wel zware projecten (complete stammen). Daarom zou ik het niet aandurven maar dat ligt aan de projecten die je hebt.

Wou het toch even laten weten voordat je tijd en geld in iets steekt wat daarna tegenvalt of kapot gaat. Zou enorm zonde zijn.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Hoi sander, ik heb vorig jaar 'n massief beuken keukenblad van ikea gebruikt als werktafel en die blijft zonder versterking mooi recht ..... 2 zijdig behandeld met houtolie

Succes
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Werkblad is besteld, heb toch voor de profielen gekozen. Wil niet het risico lopen dat de boel krom trekt. Zeker gezien de lengte van het blad.

Tegen de achterwand komt nog een multiplex plaat waarin de nodige stopcontacten komen.

Werkblad wordt afgewerkt met tung olie.

Materiaal wordt volgende week geleverd en dan kan ik aan de slag.

Bedankt allemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.