Wegwijs maken in te gebruiken houtsoorten

Mira91

Nieuw lid
31 okt 2025
2
0
Utrecht
Hallo allemaal,

Nieuw lid hier :) Ik ben een beginnend houtbewerker (ook hout snijden) en ik merk dat ik nogal vastloop in welke houtsoorten er allemaal zijn en wanneer ik welke soort het beste kan gebruiken. Voor mezelf probeer ik een beetje overzicht te creëren door het te categoriseren m.b.t wat ik wil maken:

- Binnen > en in contact met voedsel/drinken (snijplanken, kommen, pollepels en outdoor koffiemokken)
- Binnen > overig (wanddecoratie, kleine meubelstukken en accessoires zoals boekenleggers)
- Buitenobjecten > weersbestendig

Voor in mijn atelier dacht ik om op basis van bovenstaande een soort cheat sheet te maken zodat ik snel kan zien welke houtsoort ik per project kan gebruiken en wat de verschillen zijn qua kenmerken zoals kleur, nerf etc. Ik was hier al mee begonnen, maar ik zie al snel door de bomen het bos niet meer. Ik ben een beetje bekend met berk, beuk en eik, maar zie bijvoorbeeld ook veel es, kersenhout, walnoothout, douglas etc. voorbijkomen. En dan wordt het ineens een beetje veel 😅

Hebben jullie een paar vaste/favoriete houtsoorten waarmee jullie werken? En hebben jullie wellicht tips of bijvoorbeeld een website met een handig overzicht zodat ik snel kan zien welke houtsoort ik per project het beste kan gebruiken en wat de verschillen zijn qua kleur, nerf etc.?

Alvast super bedankt! :)

Laatst bewerkt:

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
99
160
Den Haag
Goeie vraag!
@John1969 tip is een prachtig overzicht over de verschillende houtsoorten, maar voor een beginner, zoals ik, best overweldigend.
Een iets beknoptere versie van "dit hout is goed voor dit doel om deze reden" is best fijn om te hebben. Ik hoef niet direct met purplewood aan de gang, maar iets meer perspectief dan vuren, grenen en eiken is voor iedereen hier goed lijkt me.

@jaap had recentelijk een oproep volgens mij voor precies dit doel. Welke houtsoorten zijn de moeite waard? heeft een mooi filmpje over houtsoorten (in de uk).

• Leuk
Waarderingen: John1969 en jaap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.988
1.231
Leeuwarden
Binnen > en in contact met voedsel/drinken (snijplanken, kommen, pollepels en outdoor koffiemokken)
- Binnen > overig (wanddecoratie, kleine meubelstukken en accessoires zoals boekenleggers)
- Buitenobjecten > weersbestendig
Voor binnen denk ik aan beukenhout voor voedselveiligheid; Lindenhout voor houtsnijwerk.
Voor overig werk afhankelijk van de gewenste kleur, eiken, esdoorn, notenhout of kersen.
Voor buitenwerk Robinia of Tamme Kastanje, Lariks misschien Oregon Pine

Ik heb hier bewust voor Inlands Hout gekozen.

Succes! Fons

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.744
2.583
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben onze eigen houtdatabase met instemming van Houtinfo.nl, als we daar nu eens wat persoonlijke ervaringen bijschrijven bij de houtsoorten die we gebruiken, geeft dat veel info voor anderen.

Houtinfo.nl is van Centrum Hout. Centrum Hout is een initiatief van een aantal grote houthandelaren om het gebruik en kennis van/over hout te verspreiden. Van Centrum Hout nam ik 10 jaar geleden de stichting Open Dag Hout over. Zo lagen de lijntjes toen en kregen we ook toestemming om info uit Houtinfo.nl over te nemen.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.