Weer een zelfbouw zaagtafel / zaagba(n)k

kilometervreter

Nieuw lid
11 apr 2021
9
0
Ergens in Duitsland
Hallo mede professionals / hobbyisten.

Het is even stil geweest, door omstandigheden, en nu is er weer zo'n langzamerhand wat meer tijd om verplicht te klussen.

Nu wil ik zelf een zaagtafel / bench bouwen (grotendeels uit aluminium (frame, lift, tilt mechanisme en het werkblad wordt van staal gecombineerd met trespa of een andere kunststof, waarbij het te zagen stuk nog beter er overheen schuift)).
De holle ruimte in de aluminium profielen zal worden gevult met een mengsel van epoxy en fijn zand. Dit houdt de constructie nog enigszins til- en verplaats- baar, die aan mijn wens voldoet.

Ik wil eigenlijk een beetje van alles kunnen zagen, maar voornamelijk aluminium blokken / platen / profielen, trespa, HDPE, diverse soorten hard en zacht hout. Dit allemaal wel met het juiste zaagblad natuurlijk.

Nu zullen velen wel denken van, waarom iets van begin of aan bouwen, terwijl er voldoende aanbod is, en daar rondom toeters en bellen aanbouwen.

Mijn antwoord hierop zal kort zijn, dat de meeste zaagtafels geen zaagdiepte van meer dan 90mm in een keer kunnen zagen (zowel bij 90 en 45 graden), omdat het ontwerp van die habbybabby zaagtafels het niet toelaten om grotere zaagbladen te gebruiken, en het werkoppervlak is ook veel te klein.

De diepe zaagsnede heb ik nodig, voor aluminium profielen te zagen, die minimaal 120 tot 210 mm zijn, en erg lastig om in meerdere keren onder een bepaalde hoek te zagen, vandaar dat ik het liever in een keer wil zagen.

Nu heb ik voor mijn ontwerp in gedachten, om een lage as motor (er zijn legio andere benamingen hiervoor gegeven, waardoor het zoeken een spelt in een hooiberg is/was), met een vermogen tussen 2,6 en 3,2 kw (= tussen de 4 en 5 HP) te gebruiken, waarbij het ontwerp vrij simpel is. En het verlies van de diepte van de zaagsnede te beperken.

Ik ga een 400v motor van de Italiaanse fabrikant Fimec in combinatie met een frequentieregelaar gebruiken. De maximale snelheid is nog net geen 2900 tpm.

Nu heb ik wel rekening gehouden met het vermogen / sterkte van de motor, ivm de grote van de zaagbladen, omdat ik gelezen / geïnformeerd heb, dat bij grotere zaagbladen, ook krachtigere motoren worden gebruikt.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Wat zijn de nadelen en voordelen van het gebruik van grotere zaagbladen?

Trekken de grotere zaagbladen op korte duur niet krom, zodat ze niet meer zuiver genoeg zagen?

Graag hoor ik jullie mening.

Gr,
Kilometervreter

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Ik zou eens kijken of je geen gebruikte flott zaagtafel op de kop kan tikken. Zoeken in Duitsland op machinesucher.de
En voor die hoge profielen een afkortzaag. Ik weet niet of je hoger dan 120 mm komt.

kilometervreter

Nieuw lid
11 apr 2021
9
0
Ergens in Duitsland
Hi Wim,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik heb ook bij diverse afkortzagen gekeken (ik heb er zelf een, voor de kleinere profielen), echter deze kunnen ook niet die grote profielen zagen. Dan zit je aan een echte professionele zaag, echter is dit nog even buiten het budget van meer dan een dikke 20k, en dan nog wel gebruikt. De waarde van dit soort machines zakken niet zo gauw :-(.

Ik zal op de Duitse site een kijkje nemen, anders wordt het wel een leuk project(je).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Waarom geen afkortzaag voor metaal? Een beugel of lintzaag. Genoeg aanbod en niet zo heel duur (occasie vanaf een paar honderd euro).

kilometervreter

Nieuw lid
11 apr 2021
9
0
Ergens in Duitsland
Waarom geen afkortzaag voor metaal? Een beugel of lintzaag. Genoeg aanbod en niet zo heel duur (occasie vanaf een paar honderd euro).
Lintzagen zijn te klein voor mijn doeleinden.
De platen aluminium zijn bijna net zo groot als een voordeur. Probeer dan maar eens 1500mm netjes en kaarsrecht te gaan zagen. Dit wordt een groot fiasco.

Met afkortzagen kom ik er ook niet. De meeste halen maar net een diepte van 80 tot 90 mm.
Aluminium profielen van 6 meter bij 1xx x 2xx, of andere afwijkende maten, wil je niet om de haverklap draaien wanneer je kleine delen onder een bepaalde hoek wil zagen. Wanneer het recht toe aan was geweest, dan was het geen uitdaging geweest.

Ik ben nu even op de Duitse websites aan het kijken, maar het aanbod is ook erg beperkt in gebruikte machines.

De prijzen zijn ook niet misselijk. Tussen de 2k en 8k. Hier kan ik zelf een knappe machine voor bouwen, die wel naar mijn wensen is.

Het is helemaal niet erg, om te frutselen, echter ben ik te perfectionistisch, waardoor het er uit moet zien, alsof het nieuw uit een fabriek komt.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een tilbare constructie voor het zagen van dikke platen zo groot als je voordeur, of profielen van 6 meter lang, en het moet er uit zien alsof het nieuw uit de fabriek komt? Het is me nogal een lijst met eisen.

Ik denk dat er een reden is dat profielen van 6 meter lang vrijwel overal met een lintzaag-achtige constructie gezaagd worden. Of je krijgt wat ze een 'koude cirkelzaag' noemen, een machine voor het zagen van metaal met een draaibare, langzaam lopende cirkelzaag met hydraulische beweging. Kaltenbach is een algemeen merk daarvoor.

Voor platen zo groot als een voordeur: is watersnijden niet een betere optie?

• Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Als ik het zo lees, heb je 2 verschillende machines nodig. Een lintzaag voor de profielen en een waterjet of laser voor de platen. Afhankelijk van de dikte. Voor de profielen kan je ook een radiaalzaag met bijvoorbeeld een 600mm blad gebruiken, maar dat wordt volgens mij niet iets dat je even op je zolderkamer in elkaar knutselt en meenemen gaat alleen met een heftruck. Ik heb nog even zitten zoeken, maar de grootste radiaalzagen die ik kan vinden, die ook onder verschillende hoeken kunnen zagen, hebben allemaal een blad van maximaal 450mm. Dus een zaagdiepte van een cm of 15 recht.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mooi project ga ik volgen , grote zaagbladen dikke assen

Zo maar een iedee , een machiene bouwen met zo een zwaar beugel zaag blad in de vorm van een
Figuur zaag machiene , door de boven kant een gelijder met veer te maken kan je een groote overbrugging
Maken ,

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Graule heb je in die maten volgens mij niet die anders dan haaks kunnen zagen. Ze komen meestal ook niet in de koopjes hoek. Een zaagblad van 600 rond voor aluminium zal ook gauw een 1000 euro kosten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Metaallintzagen heb je ook vertikaal. Dat kan makkelijk zijn bij het in hijsen van lange lengtes. De zaag zit dan niet in de weg. Een collega van me heeft er zo een. Maar ook die zijn groot , zwaar en duur. En geen thuis knutsel project.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.