Weer een vraag over afkort/miter zagen...ja weer :)

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Wat voor mij een belangrijk onderdeel is bij een afkort zaag zijn de geleiders. Bij een kapex schuift de zaag over de geleiders. Bij bijv de Makita schuiven de geleiders in het frame. Op zich is dat geen probleem maar dat betekent wel dat de machine verder van de muur af moet blijven.

Wat er gezegd word over de afschrijving klopt wel, met dien verstande dat dat bij de goedkopere ook zo is en misschien wel erger. Een goedkope machine die je zou willen verkopen levert vaak zoweinig op dat je m eerder laat staan. Een Kapex kun je idd na een aantal jaar nog steeds prima en vlot verkopen maar veel hangt af van het uiterlijk.

Mocht je voor de gebruikte Kapex gaan check die machine dan erg goed voor je m mee neemt. Zelfs een nieuwe Kapex is niet foutloos. Ergens zwerft hier een topic over een forumer die een Kapex nieuw kocht en tot 2 of 3 keer toe een maandag morgen model kreeg.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mocht je voor de gebruikte Kapex gaan check die machine dan erg goed voor je m mee neemt.

Dat was ook een beetje de orginele vraag, stel ik ga kijken. Waar moet ik op letten.
Graden haak meenemen om de verstellingen na te meten. Speling op de assen en geleidestangen.
Iemand nog meer punten waar ik naar moet kijken?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Gradenboog is leuk maar testen is het beste. Neem een houten plankje mee het het maximale formaat dat die zaag aan zou kunnen. Zaag een kant af en draai het plankje zodat de net afgezaagde kant tegen de aanslag ligt. Zo ga je rond en tenslotte zaag je de zijde waar je begonnen bent als laatste af. Nu pak je een goede winkelhaak en controleer je de haaksheid. Je kunt natuurlijk ook gewoon de diagonalen meten. Die moet exact gelijk zijn als alles haaks is.

Is het niet haaks dan probeer je de machine te stellen, kun je dat namelijk direct ook even testen. Als je het niet haaks krijgt, lekker laten staan... ergens zit er dan speling en dan kun je stellen tot je een ons weegt...

Een plankje is dus ws niet genoeg maar dat had je ws al door. Door zo te testen weet je uiteindelijk of alles soepel loopt, of het zaagblad goed is, of er speling is en of je er dus iets mee kunt.

Als je het niet haaks krijgt is dat geen reden om wat met de prijs te doen, althans niet als haaksheid belangrijk voor je is.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als je het niet haaks krijgt is dat geen reden om wat met de prijs te doen, althans niet als haaksheid belangrijk voor je is.

Nee dan laat ik hem gewoon staan.
Beetje dezelfde techniek die ze gebruiken om die sledes voor een tafelzaag te controleren.
Das wel een handige, zal hem onthouden, thanks!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wat is eigenlijk het werkelijke verschil tussen de Kapex 88 en 120.
Heb een tijdje naar de specs zitten kijken en afgezien van de laser en fence zie ik niet veel verschil.
De 88 zit in de buurt van bvb een nieuwe Dewalt. Kwaliteit van een Festool, maar niet een 2de handsje
en hoogst waarschijnlijk beter als de Dewalt.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
De laser, de mogelijkheid tot een zaaghoogte van 120mm en dat hoekding (om hoeken te meten en dan makkelijk te kunnen instellen op de zaag) zijn voor zover ik weet de grootste/enige verschillen.

Groet,

Joris
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De laser, de mogelijkheid tot een zaaghoogte van 120mm en dat hoekding (om hoeken te meten en dan makkelijk te kunnen instellen op de zaag) zijn voor zover ik weet de grootste/enige verschillen.

Groet,

Joris

En de handvatbediening in de rechter geleider voor de zaaghoek in te stellen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij de kapex kan je alles afstellen dus kijken of de hoeken of lasers kloppen wil niet zeggen dat er iets mis is met de machine. Ze heeft wel een paar ziektes waar je niets aan kan doen en voor moet opletten:

- zien of de twee helften van de aanslag mooi in lijn staan
- zien of het draaiend gedeelte van het bed mooi vlak ligt met de vaste delen
- kijken naar de staat van het blad, een nieuw kost tussen €100-150 dus dat kan tellen.
- kijken of het rubber onder de afzuigkap nog goed vast zit, bij een zware kick-back kan dit beschadigd raken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo mannen, even afwezig geweest want ben al druk bezig in het nieuwe huis.
In 1 kamer, overloop en trap moet nog laminaat komen. Dan de plinten nog.
Dat worden gewoon 18x44 latten die greywashed zijn. Zit er beneden ook al op en het staat best aardig.

Wat betrefd de afkortzaag, ik ben er uit.
Opzich ben ik niet tegen 2de hands, maar zoals ze zeggen.
Als je het doet doe het dan goed.
Dus er komt een nieuwe Kapex120EB.
Daarbij wou ik ook gelijk een Festool nat/droog zuiger nemen.
Hier zijn er echter behoorlijk wat varianten van.
Mini/midi en de normale. Aangezien ik geen echte grote afzuiging wil/kan hebben
in de garage. Dacht ik zelf de normale(grote) te nemen.
Iemand ideën hierover?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mini en midi zijn dezelfde stofzuigers, alleen de opvangbank is groter bij de midi.
Mini en midi zijn goed voor houtbewerkers.
De andere types (ctl etc) zijn afhankelijk van het type werk (vb afschuren pleisterwerk etc.)
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
ik zou toch de mini laten staan als je begint te frezen/schuren...
daarvoor is hij wat te klein vind ik.

voor op de werkplek te zagen en te klussen is hij ideaal maar ik heb hem gekocht en in de garage geplaatst, waar ik hem aansloot op de invalzaag, de frees, de schuurmachine etc... en ik moet hem te snel legen naar mijn zin, daartegenover is het verschil in prijs in de midi te weinig vind ik achteraf
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Owk dus voor gebruik met een Kapex en later evt Festool schuurmachines is een midi genoeg.
Toppie ga ik daar naar kijken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Nog even een nadeeltje noemen van de Kapex. Mijn vorige stofzuiger (Hitachi WDE1200) ging vaak vanzelf lopen als de Kapex erop was aangesloten. Deze heeft blijkbaar een standby of lekstroom oid. Ook als de laser uit staat. In het begin was dit sporadisch (maar ook wel eens midden in de nacht :mad:) Later ging de stofzuiger helemaal niet meer uit. Bij de Starmix is dit niet. Die schakelt waarschijnlijk iets later in. De Hitachi had dit overigens niet bij al m'n ander gereedschap.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zet snachts standaard bepaalde stoppen eruit. Ook bvb van mijn pc kamer.
Mocht er wel bliksem inslaan dan hoef ik geen nieuwe gamepc te bouwen.
Ook wel leuk natuurlijk :)
Maar voor lekstroom maak ik mij geen zorgen. Garage komt op een aparte groep die we gaan aanmaken.
Dus die gaat snachts ook standaard uit.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Verstandige keuze gemaakt. Kapex is gewoon een heerlijk zaag om mee te werken en staat een beetje op eenzame hoogte. Natuurlijk kan je op een zaagtafel ook afkorten, ook op een mft tafel met liniaal en invalzaag maar het is behelpen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Helaas nog niet binnen. Ik zit te wachten op de belastingdienst.
Krijg nog een behoorlijke zak terug van het aankoop van ons huis.
Maar je weet et, zodra ze geld terug moeten storten gaat het ineens niet zo snel
bij de belasting.....
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Festool MIDI is besteld bij de BOMIJ. Enkele tientjes duurder dan online, maar dat heb ik er wel voor over. Mocht er nu ietz misgaan dan heb ik iemand om aan te spreken.

Volgende maand de Dust Deputy bestellen :D :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.