Weer een schaal van onbekend hout

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.508
381
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Er werd me verteld dat het van een Es zou moeten zijn maar als ik de andere Essen eindproducten zie, komt dat niet echt overeen.
Dit was hoe ik het aangetroffen heb:
20251218_111414.jpgd
Dat stuk wat bovenop ligt met bult bovenop heb ik een paar stukken vanaf gezaagd en doormidden gehaald. Daarbij viel me op dat de kern vrij ver uit het midden zat, ongeveer op een kwart en het stuk was redelijk plat.
Ik heb geen foto's gemaakt van de gezaagde stukken, maar dat kan ik nog doen. Het draait best lastig, redelijk hard en snel happerig.
Dit is de schaal die eruit kwam, is op 360 geschuurd en nog onbehandeld, ik moet de voet nog afdraaien:
20251219_163649.jpg20251219_163704.jpg20251219_163623.jpg
Als ik dat vergelijk met de eerder gemaakte schalen van Essen
20251107-WA0000.jpeg

• Leuk
Waarderingen: John1969

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
234
174
Dat takje is es, de stammen doen me qua schors denken aan Robinia pseudoacasia (schijnacasia)

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
234
174
Daarbij viel me op dat de kern vrij ver uit het midden zat, ongeveer op een kwart en het stuk was redelijk plat.
Dan komt het hout van horizontaal groeiende takken, er is (meen ik) aan de onderkant meer houtgroei dan aan de bovenkant. Ik heb redelijk wat stammetjes liggen van andere soorten waar dit ook zo is, o.a Catalpa en Juniperis

• Leuk
Waarderingen: John1969

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.508
381
Hartelijk dank heren voor het identificeren, dat kan ik dan ook weer terugmelden.

Ik heb nog een paar stukken liggen, de tak zelf was ruim 30cm diken ik heb 1 deel met het hart in het midden plat doorgezaagd waarna er door een schheur een stuk is afgevallen en toen kwam deze schaal eruit, ongeveer 21cm doorsnee, ik heb nog 2 stukken liggende ene de etegenhelft van bovenstaande.
Bij de andere heb ik het stuk wat dan de bovenkant van de tak was afgezaagd met kern, de grootse uitdaging wordt om m zo rond mogelijk te krijgen voor ik m op de draaibank kan zetten.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.200
747
‘s-Hertogenbosch
Hartelijk dank heren voor het identificeren, dat kan ik dan ook weer terugmelden.

Ik heb nog een paar stukken liggen, de tak zelf was ruim 30cm diken ik heb 1 deel met het hart in het midden plat doorgezaagd waarna er door een schheur een stuk is afgevallen en toen kwam deze schaal eruit, ongeveer 21cm doorsnee, ik heb nog 2 stukken liggende ene de etegenhelft van bovenstaande.
Bij de andere heb ik het stuk wat dan de bovenkant van de tak was afgezaagd met kern, de grootse uitdaging wordt om m zo rond mogelijk te krijgen voor ik m op de draaibank kan zetten.
Kartonnen malletje ( rond) erop spijkeren en de contouren na zagen op de lintzaag of met de kettingzaag

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.508
381
Ja dat wordt de electrrische kettingzaag, maar dat wordt nog wel even een klusje. Het lintzaagje wat ik heb red maximaal 5cm en dan nog heeeeeeel rustig. Ik denk dat het stuk al meer dan 25cm hoog is dus dat gaat m echt niet worden.
Maar ik zal foto's nemen en plaatsen van de belevenissen met de 2 andere stukken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.