Weer een japanse houtbewerker. Een krukje voor gitaarspelers.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Weer een japanse houtbewerker met een mooie serie filmpjes.

Deze deel ik om te stimuleren dat onze houtdraaiers ook meer met de schaaf gaan doen. Een mooie transitie in houtbewerken van ongeveer 1:20.


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Geopotes

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
304
Heelsum
Weer een japanse houtbewerker met een mooie serie filmpjes.

Deze deel ik om te stimuleren dat onze houtdraaiers ook meer met de schaaf gaan doen. Een mooie transitie in houtbewerken van ongeveer 1:20.


jaap
Ik heb van de week een platenkar opgehaald in Hazerswoude Dorp waar 2 jonge meubelmakers hele mooie Japanse ornamenten voor tuinen maken.

Misschien moeten die ook wat posten hier om te laten zien wat voor moois ze maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
In het filmpje (na ong 40 seconden) wordt een handig gereedschap gebruikt om het center van een vierkante balk te vinden als voorbereiding op het plaatsen van de centers voor draaien. Weet iemand hoe zo'n ding heet?

Groeten, Robert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
In het nederlands een centreerhaak en in het engels heet dat een center finder. Als je wat googled kom je er veel tegen, is ook goed zelf te maken.

jaap

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Weer een japanse houtbewerker met een mooie serie filmpjes.

Deze deel ik om te stimuleren dat onze houtdraaiers ook meer met de schaaf gaan doen. Een mooie transitie in houtbewerken van ongeveer 1:20.

Mooi om weer zo'n vakman aan het werk te zien.
Een goede houtdraaier hoeft geen gebruik te maken van een schaaf om langshout te draaien. Hij gebruikt hiervoor alleen de beitel (platte beitel, skew, Meiβel) zonder allerlei framewerk van hout of metaal met een spaanbreker.;)

Een goede Japanse meubelmaker is nog lang geen goede houtdraaier en voor simpel spijltjeswerk is zo'n schaaf een mooi hulpmiddel, maar je leert er niet houtdraaien van.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Das wel heel eenlijnig. Een goede Japanse meubelmaker zou ook best een hele goede houtdraaier kunnen zijn. Anderzijds is het ook niet nodig een goede houtdraaier te zijn om een goede Japanse meubelmaker te zijn. Bovendien kan hij ook een goede houtdraaier zijn en toch een schaaf gebruiken want makkelijk, geen extra beitels nodig etc..
Hij is iig een zeer bekwame houtbewerker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.