Weer een hulpstuk (schuurschijf)

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je hebt een moer met een flens. Die zou ik op een stuk hout schroeven, daar een vlakke kant aan draaien en dan op die kant je MDF schijf zetten die ja dan in detail vlak kunt draaien.
Het is wel van belang dat die moer een vlakke oplegging krijgt.
Ja, maar, in de moer met aangelaste flens zit immers een afwijking waardoor de rand van de schuurschijf wiebelt waardoor het schuurpapier daar snel slijt.

Kan ik met deze niet correcte moer met flens toch nog een zuiver draaiende schijf maken op jou manier?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Je vlakt de voorkant van het stuk hout waar je de moer op hebt geschroefd. Je compenseert dan ( het grootste deel van) de 'wiebel' in je flens.
 

Zaanse Kees

Nieuw lid
3 nov 2022
8
5
Zaandam
Goede middag roestige spijker,
je schuurschijf ziet er professioneel uit, echt mooi, met Wat voor motor drijf je deze aan?
m.v.g Kees
 

Hendrik Versyp

Nieuw lid
15 okt 2021
1
0
Boekhoute
Hallo,

Tijdens het maken van mijn eerste segment schaal kwam ik er achter dat niet alle blokjes perfect van de cirkelzaagmachine zijn afgekomen.
Heeft waarschijnlijk er mee te maken dat ik de balkjes allemaal met de hand heb geschaafd... maar goed, blijven oefenen hé ;)

Maar om het probleem op te lossen heb ik besloten om toch een schuurschijf te maken.
Omdat die aluminium profielen welke ik al eerder heb gebruikt zo goed zijn bevallen ga ik deze nu ook weer gebruiken.


Als eerste heb ik een schijf gemaakt waar later het schuurpapier op komt.
Tevens is hier het profiel te zien waar later de slede overheen zal glijden.

Bekijk bijlage 109212

Plankje en geleider van MDF gemaakt en het stukje beuk onder een hoek van 7.5 graden vast gelijmd.


Bekijk bijlage 109213

Bekijk bijlage 109214


Ik gebruik schuurlinnen 100mm breed korrel 80.
Deze lijm ik vast met spuitlijm.

Bekijk bijlage 109215


Schuurschijf is klaar en werkt prima.

Bekijk bijlage 109216

Bekijk bijlage 109217
Hallo, u hebt een mooie oplossing om stukjes te schuren. Ik heb zelf ook een schuurschijf gemonteerd op mijn draaibank maar gebruik nog de leunspaan van de draaibank als steun wat toch niet optimaal is. Uw oplossing met het aluminium profiel lijkt mij heel wat beter met meer mogelijkheden. Ik vind online echter niet hoe zo'n aluminium profiel noemt en waar het te verkrijgen is. Weet u hoe dit profiel noemt en eventueel waar het te verkrijgen is?

met vriendelijke groeten
Hendrik
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.