Weer een hulpstuk (schuurschijf)

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo,

Tijdens het maken van mijn eerste segment schaal kwam ik er achter dat niet alle blokjes perfect van de cirkelzaagmachine zijn afgekomen.
Heeft waarschijnlijk er mee te maken dat ik de balkjes allemaal met de hand heb geschaafd... maar goed, blijven oefenen hé ;)

Maar om het probleem op te lossen heb ik besloten om toch een schuurschijf te maken.
Omdat die aluminium profielen welke ik al eerder heb gebruikt zo goed zijn bevallen ga ik deze nu ook weer gebruiken.


Als eerste heb ik een schijf gemaakt waar later het schuurpapier op komt.
Tevens is hier het profiel te zien waar later de slede overheen zal glijden.

20211016_155850.jpg

Plankje en geleider van MDF gemaakt en het stukje beuk onder een hoek van 7.5 graden vast gelijmd.


20211016_155909.jpg

20211016_155940.jpg


Ik gebruik schuurlinnen 100mm breed korrel 80.
Deze lijm ik vast met spuitlijm.

20211016_160315.jpg


Schuurschijf is klaar en werkt prima.

20211018_100004.jpg

20211018_103013.jpg
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Blijft het schuurpapier goed zitten? Weet niet hoelang je de opstelling al in gebruik hebt dus misschien nog te vroeg om te antwoorden, maar buiten dat kan er niet zoveel mis gaan, goede oplossing!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Blijft het schuurpapier goed zitten? Weet niet hoelang je de opstelling al in gebruik hebt dus misschien nog te vroeg om te antwoorden, maar buiten dat kan er niet zoveel mis gaan, goede oplossing!
Bij mijn eerste schuurschijf van een aantal jaar geleden heb ik ook dezelfde spuitlijm gebruikt... toen niet zo netjes gewerkt... maar het zit er nu nog op.

Deze keer.. heeeel zorgvuldig gewerkt, dus zal deze schijf het super lang volhouden.
Het is natuurlijk zaak om deze al finishing te gebruiken... dus niet meters hout ermee weg schuren 😄
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb een vergelijkbare schuurschijf. 30cm van 25mm MDF van hoge kwaliteit. Klittenband erop gelijmd en schuurpapier in diverse korrels. Gemonteerd op een houten blok met daarin M33 getapt.

Ik schuur nu vanaf de leunspaan, maar dat is niet ideaal. Ik ga jouw oplossing met die geleider die in de banjo past, overnemen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Roestige Spijker, ik wil graag een schuurschijf, schuurrol en schaafschijf voor mijn De Walt RAS met as M30x2 linkse draad hebben maar nergens te vinden. Wil deze nu zelf proberen te maken kom toevallig op dit topic waar ik zie dat jij zelf een schuurschijf heb gemaakt.

Ik begrijp niet hoe ik:
Een perfecte ronde schijf krijg
De bevestiging tussen schijf en motoras is
Hoe je deze bevestiging precies in het midden hebt gekregen.

Misschien kun je me helpen.

Groeten, Victor
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@Victor1 : Wellicht een open deur, maar je zet deze schijf toch op een draaibank? lijkt me dan niet zo lastig om iets rond te krijgen. Anders: Met de freesmachine met een cirkeljig. Of op de lintzaag, met ook weer een jig (is wat mij betreft makkelijker te maken. YT staat met beiden vol

Beide oplossingen behoeven een gat waarop je of de schijf bevestigd (lintzaag) of de cirkeljig bevstigd (frees) Dan heb je alvast het midden nadat je klaar bent je cirkel te maken
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
@Victor1 : Wellicht een open deur, maar je zet deze schijf toch op een draaibank? lijkt me dan niet zo lastig om iets rond te krijgen. Anders: Met de freesmachine met een cirkeljig. Of op de lintzaag, met ook weer een jig (is wat mij betreft makkelijker te maken. YT staat met beiden vol

Beide oplossingen behoeven een gat waarop je of de schijf bevestigd (lintzaag) of de cirkeljig bevstigd (frees) Dan heb je alvast het midden nadat je klaar bent je cirkel te maken
hallo richie, heb cirkeljig op yt bekeken. Inderdaad. Geniaal. Dat moet lukken. In mijn geval moet ik de schijf op een as krijgen van M30 x 2 linksdraaiend. Ik heb er een passende moer bij. Heb je hier nog suggesties voor? Ik heb geen draaibank. Is het een idee dat ik een blokje van ca 6x6cm achterop de schijf plak/schroef en iemand vraag om hier linksdraaiende schroefdraad M30 x 2 in te tappen? Denk je dat dit stevig genoeg is?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb op een faceplate een plaat mdf geschroefd. Hierna rond gedraaid en vlak gedraaid/geschuurd.
Toen klittenband erop geplakt. Deze week even snel een "schuurtafel" gemaakt van wat reststukken mdf en als top een stukje betonplex. Ligt gewoon los op het bed. Dat en nog wat dingen wordt tzt aangepast.
Als je schijf er lang opzit gaat ie er wel wat lastig af.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Fib
Ik heb op een faceplate een plaat mdf geschroefd. Hierna rond gedraaid en vlak gedraaid/geschuurd.
Toen klittenband erop geplakt. Deze week even snel een "schuurtafel" gemaakt van wat reststukken mdf en als top een stukje betonplex. Ligt gewoon los op het bed. Dat en nog wat dingen wordt tzt aangepast.
Als je schijf er lang opzit gaat ie er wel wat lastig af.
Fiber ring ertussen leggen, dan kun je hem makkelijk verwijderen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Handig 18 ik heb het niet duidelijk opgeschreven. Ik krijg het schuurpapier moeilijk van het klittenband af.
Ja daar helpt geen ring tegen maar dat is duidelijk. Het papier beschadigd nu iets. Ja is dat erg? Meestal haal ik het er af als het versleten/op is.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
hallo richie, heb cirkeljig op yt bekeken. Inderdaad. Geniaal. Dat moet lukken. In mijn geval moet ik de schijf op een as krijgen van M30 x 2 linksdraaiend. Ik heb er een passende moer bij. Heb je hier nog suggesties voor? Ik heb geen draaibank. Is het een idee dat ik een blokje van ca 6x6cm achterop de schijf plak/schroef en iemand vraag om hier linksdraaiende schroefdraad M30 x 2 in te tappen? Denk je dat dit stevig genoeg is?
@Victor1 : Wellicht een open deur, maar je zet deze schijf toch op een draaibank? lijkt me dan niet zo lastig om iets rond te krijgen. Anders: Met de freesmachine met een cirkeljig. Of op de lintzaag, met ook weer een jig (is wat mij betreft makkelijker te maken. YT staat met beiden vol

Beide oplossingen behoeven een gat waarop je of de schijf bevestigd (lintzaag) of de cirkeljig bevstigd (frees) Dan heb je alvast het midden nadat je klaar bent je cirkel te maken
MIjn zelfbouw schuurschijfondersteuning is niet goed gelukt. Ik ben wel en niet tevreden. Je kan er heel snel hout (bijv balken) mee schuren. Echter, ergens bij de bevestiging van moer op ring op trespa is een kleine - niet zichtbare - afwijking ontstaan. Aan de rand van de schuurschijf is deze afwijking uitvergroot waardoor de schijf een beetje 'wiebelt' hierdoor slijt het schuurpapier snel op deze plek.

Het is goed gelukt om met jouw idee een perfect ronde cirkel te krijgen met een middelpunt. Zie foto's. Een boutje aan het uitschuifdeel van de frees bevestigd
 

Bijlagen

  • 20221028_212443.jpg
    20221028_212443.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 19
  • 20221028_212447.jpg
    20221028_212447.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 19
  • 20221028_212504.jpg
    20221028_212504.jpg
    130,9 KB · Weergaven: 17
  • 20221102_212723.jpg
    20221102_212723.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 18
  • 20221102_212729.jpg
    20221102_212729.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 19
  • 20221102_212745.jpg
    20221102_212745.jpg
    142,1 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik heb een vergelijkbare schuurschijf. 30cm van 25mm MDF van hoge kwaliteit. Klittenband erop gelijmd en schuurpapier in diverse korrels. Gemonteerd op een houten blok met daarin M33 getapt.

Ik schuur nu vanaf de leunspaan, maar dat is niet ideaal. Ik ga jouw oplossing met die geleider die in de banjo past, overnemen.
Mijn schuurschijf van trespa en moer is mislukt. Wanneer ik iemand met houtdraaibank vind stap ik over op mdfschijf met ingetapte schroefdraad. maar ik vraag me af de houten schroefdraad sterk genoeg is om de krachten van de as en wrijving schuurpapier - hout op te vangen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Je hebt een moer met een flens. Die zou ik op een stuk hout schroeven, daar een vlakke kant aan draaien en dan op die kant je MDF schijf zetten die ja dan in detail vlak kunt draaien.
Het is wel van belang dat die moer een vlakke oplegging krijgt.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je hebt een moer met een flens. Die zou ik op een stuk hout schroeven, daar een vlakke kant aan draaien en dan op die kant je MDF schijf zetten die ja dan in detail vlak kunt draaien.
Het is wel van belang dat die moer een vlakke oplegging krijgt.
ja, klopt daar ben ik ook achtergekomen... Het probleem zit hem in: 'Die zou ik op een stuk hout schroeven, daar een vlakke kant aan draaien en dan op die kant je MDF schijf zetten die ja dan in detail vlak kunt draaien.'

Ik heb geen draaibank en dacht daarom creatief een ring op een moer te lassen en op trespa te schroeven. Maar je brengt me wel op een idee zonder draaibank. Dan hoef ik de ring en moer en klittenband niet weg te gooien.

Klopt het volgende? Ik schroef de moer en aangelaste ring op stuk rond MDF 300 mm en dit schroef ik op de as. Laat deze constructie ronddraaien, houd er schuurpapier tegenaan om de 'wiebel' uit te vlakken en als dit uitgevlakt is schroef ik trespa met klittenband weer op het mdf??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.