wedstrijd: de meest absurde werkplaataanpassingen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Soms doe je iets in je werkplaats wat eigenlijk geen zin heeft, maar wat je gewoon doet omdat het een glimlach op je gezicht tovert. Iets waarvan de moeite niet in verhouding staat tot de opbrengst.

Ik denk dan aan:

- een biologisch vilten kleedje onder je schaven
- een hoekmeter op je tafelzaag die tot 0,01 graad nauwkeurig afgesteld kan worden
- niet alleen lampen, maar ook een fanfare die op een sensor is aangesloten zodat je begroet wordt als je binnenkomt
- voor een goed geluid, een subwoofer in de werkplaats
- een geacclimatiseerde ruimte voor je houten schaven

enzovoorts. Wie heeft er de meest waanzinnige ideeen? Deel ze met de rest van ons!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
IMG_20210919_110957.jpg

Ik trap vast af:

Gewoon omdat het kon, voorzag ik mijn zware houtdraaibank (ik woog hem op een 700 kg) van wat extra ballast. Ik zag een advertentie voor gratis tegels, en ik had de lateien al liggen (omdat ik zo'n actie al een keer voorzag).
2 lateien van 2 meter lang in 200x200x15 mm - samen 200 kg. Dan een 26 stuks gratis tegels in 60x60x5 - samen 1100 kg. Dun laagje pur ertussen zodat het niet rammelt, paar bouten om de hoekijzers aan het onderstel de maken, klaar. Was dat echt nodig? Welnee, hij was zwaar genoeg. Maar toch moet ik elke keer glimlachen als ik er naar kijk!
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Leuk topic,

mijn ideeen zijn niet zo extreem, maar ik kan nog wel eens doorslaan in dingen te goed willen doen.... m'n hele persluchtleiding systeem (+- 50 meter) is bijvoorbeeld uitgevoerd in rvs. Als ik tijd heb zal ik eens een paar foto's maken van een paar onnodige dingen waarvan ik dacht dat ik ze ECHT nodig zou hebben.

btw mijn tafelzaag kan op niet op 0,01 graaf worden afgesteld, maar wel op 0,01 mm hoogte:ROFLMAO: nog nooit nodig gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
En heb je dat RVS ook gepolijst? Dat zou het soort klapper zijn waar ik hier op hoop :cool:
Nee, maar heb wel vloeibare pakking gebruikt ipv normaal gas tape, omdat dit me niet goed genoeg leek voor een normale lucht leiding. was een beetje onzinnig toe ik dat aanlegde. mijn toenmalige compressor was begrensd was op 4 bar. Nu ik overgestapt ben op een compressor met 10 bar ben ik toch blij dat ik het heb gedaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Gewone teflon tape is prima voor een gefit persluchtsysteem. Gelijmde systemen zijn nauwelijks meer uit elkaar te draaien en opnieuw te gebruiken.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Gewone teflon tape is prima voor een gefit persluchtsysteem. Gelijmde systemen zijn nauwelijks meer uit elkaar te draaien en opnieuw te gebruiken.
Dat heb ik gemerkt. Teflon tape is in principe prima. In mijn opstelling heb ik gemerkt dat teflon tape bij 8-10bar niet volstaat. Dit kan te maken hebben met het gesneden draad…het snijijzer was behoorlijk bot geworden van al het rvs snijden en wilde niet echt netjes meer snijden. De passing van het fit werk was daardoor niet optimaal.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân

Mijn wildste idee. Twee bouwstof zuigers parallel ingegraven in de tuin. Zuigt overigens als een tierelier. Ik moest wel een extra electragroep aanleggen.

1632058920709.jpeg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Niet zo frivool misschien maar wel goed voor een glimlach op zijn tijd:

- vaderdagkado van lang geleden (Louis Armstrong)
- verfplank van zoon Bert (gebruikte eerst mijn atelier)
- zak rond de kettingtakel



IMG_4604.jpgIMG_4605.jpgIMG_4606.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Soms doe je iets in je werkplaats wat eigenlijk geen zin heeft, maar wat je gewoon doet omdat het een glimlach op je gezicht tovert. Iets waarvan de moeite niet in verhouding staat tot de opbrengst.

Ik denk dan aan:

maar ook een fanfare die op een sensor is aangesloten zodat je begroet wordt als je binnenkomt
Als actief lid van een blaasmuziekvereniging moet ik ten sterkste protesteren tegen het aansluiten van sensors op fanfares...

D&R

Henk
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers en mink

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Soms doe je iets in je werkplaats wat eigenlijk geen zin heeft, maar wat je gewoon doet omdat het een glimlach op je gezicht tovert. Iets waarvan de moeite niet in verhouding staat tot de opbrengst.
Dat zal bij mij het hele arsenaal aan houten systainers zijn.

Was het nodig.. totaal niet. Was het leuk om te maken? Absoluut!
Inclusief met gefreesde naambordjes die het afmaken.
Ik ben er nog niet helemaal klaar mee. Zo moet ik de laatste naambordjes nog maken, en de laatste systainers in de lijnolie zetten. Maar het is al een meerjarig winterproject geworden inmiddels.

20190606_205019.jpg20190603_230924.jpg20190606_205003.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb in m'n werkplaats een bewegingsmelder hangen. Deze is aangesloten op de domotica van de rest van de woning. Het leek me erg handig, dat als het donker is, en je stapt de werkplaats binnen, dat het licht automatisch aanspringt.

Dit is gelukt! Echter: het is zo'n gewoonte dat je het licht aan doet als je binnen stapt (als het donker is), dat als ik binnen stap, de schakelaar omzet, maar de sensor is me altijd 1 stap voor, waardoor ik dus het licht uit doe in plaats van aan :ROFLMAO:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Een mobiele warmtepomp-Airco? Mijn werkplaats heeft een ongeïsoleerd plat dak, dus in de zomer loeiheet en in de winter ijskoud. (Maar het vriest er niet)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
In een "mega-werkplaats" van maarliefst 2,5 x 4 meter een automatisch stofafzuigsysteem met meerdere blastgates met pneumatische cilinders, aangestuurd door Arduino. Daarbij zowel de afzuiger als de compressor (in de aangrenzende fietsenschuur) beiden op afstand aangestuurd (aan/uit) + op afstand een klep kunnen aansturen om luchtdruk op de leiding naar mijn schuur te zetten.

Een elektrische hoogteverstelling (ook weer aangestuurd door Arduino) gebouwd op mijn Hammer A3-31 vlakvandiktebank. Dus de hoogte van het vandiktedeel kunnen verstellen door op een knopje te drukken ipv aan het wiel te draaien.

Nog een project wat op de planning staat (maar wel voor de lange termijn over een aantal jaar), is een bankschroef op hydrauliek. (link1 / link2). Geen houtbewerking en ook niet echt nodig, maar ook gewoon omdat het kan.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb in m'n werkplaats een bewegingsmelder hangen. Deze is aangesloten op de domotica van de rest van de woning. Het leek me erg handig, dat als het donker is, en je stapt de werkplaats binnen, dat het licht automatisch aanspringt.

Dit is gelukt! Echter: het is zo'n gewoonte dat je het licht aan doet als je binnen stapt (als het donker is), dat als ik binnen stap, de schakelaar omzet, maar de sensor is me altijd 1 stap voor, waardoor ik dus het licht uit doe in plaats van aan :ROFLMAO:
Ik krijg dit komische beeld maar moeilijk uit mijn hoofd. wat mij betreft is dit tot nu toe wel de winnaar, maar wie weet komen er nog meer juweeltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.