Websitebouwers en webwinkels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Langzamerhand krijg ik de productie van mijn beitels en andere gereedschappen wat meer onder controle wat betreft serieproductie en aantallen. Nu dat probleem wat naar de opgeloste kant lijkt te raken, ben ik me nu meer aan het richten op een stukje marketing en verkoop.

Ik heb een website, die ik gemaakt heb via Weebly. Weebly heeft ook een webshopgedeelte wat ik al eens eerder gebruikt heb. Het is vrij intuïtief, wat een voordeel is, echter het heeft ook veel beperkingen, oa in de betaalopties. Echter Weebly is een jaar of wat geleden overgenomen door een andere partij (Square) en ik heb het idee dat Square Weebly langzaam aan het uitfaseren is. Er zit momenteel bijvoorbeeld een rare bug in het systeem die me mijn persoonlijke domeinnaam www.wilcoflier.com nog wel laat bestaan. Maar ik kan er niets meer opzetten vanwege volgens hen achterstallige betaling terwijl de betaling automatisch gebeurd. Nieuwe updates en dergelijk onderhoud lijkt er ook niet meer te gebeuren bij Weebly.

In het kort: ik ben dus eigenlijk op zoek naar dergelijke WYSIWYG-website bouwers met een goede, degelijke webshop omgeving. Van programmeren en dergelijke en zelf een website bouwen heb ik geen verstand, dus dat is tijdsbehalve geen optie. Een complete (eenvoudige) website laten bouwen met een webshop erbij door een bedrijf is ook een optie, maar ik heb geen idee van de kosten van dergelijke zaken.

Ik heb me georiënteerd op WordPress, Shopify maar het is lastig om alle voor en nadelen eruit te filteren zonder er daadwerkelijk mee gewerkt te hebben.

Zijn er mensen die persoonlijke ervaring hebben met dergelijke websites met een webshopomgeving?

Ik hoor de bevindingen!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Wordpress met Woocommerce werkt redelijk, heeft veel mogelijkheden maar daar hoort soms ook wel wat programmeerkennis bij.

Op youtube zie je veel reclames voor Squarespace voorbijkomen, geen idee of dat dan van "Square" is, volgens mij niet. Dat lijkt een wat meer WYSIWYG oplossing.

Ik heb veel ervaring met Wordpress (ook icm Woocommerce) en zou er wel voor open staan om je te helpen, in ruil voor wat mooi gereedschap. Mocht je daar interesse in hebben dan hoor ik het wel, mag ook via PM.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Als je zelf een site wil bouwen, ben je eigenlijk aangewezen op tools als WordPress of Drupal. Beide worden normaal gezien aangeboden door alle hosting providers. Ik gebruik de webruimte niet maar ben qua prijs en kwaliteit heel tevreden bij Vimexx. Het is misschien een idee om even contact op te nemen met hun helpdesk om te polsen of zij kunnen leveren wat je nodig hebt. Jouw huidige website moet zonder veel moeite over te zetten zijn naar WordPress of Drupal. Van een betaalmodule heb ik geen idee.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb destijds, jaren geleden, de keuze gemaakt voor Weebly ipv WordPress omdat ik her en der las dat Weebly eenvoudiger was. Bij WordPress blijkt inderdaad soms programmeerkennis nodig hebt. Bij Weebly kun je met een standaard opmaak en wat gepersonaliseerde tabs eenvoudig je website maken en bijhouden. Dat is bij WordPress dus niet het geval?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wordpress met Woocommerce werkt redelijk, heeft veel mogelijkheden maar daar hoort soms ook wel wat programmeerkennis bij.

Op youtube zie je veel reclames voor Squarespace voorbijkomen, geen idee of dat dan van "Square" is, volgens mij niet. Dat lijkt een wat meer WYSIWYG oplossing.
Squarespace is inderdaad wat Weebly heeft opgekocht. En het lijkt mij dat ze langzaam alle Weebly gebruikers die kant willen opdrukken en Weebly willen opdoeken.

Edit: na wat Gegoogled te hebben lijkt bovenstaande niet correct.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Heb vroeger ook al eens geëxperimenteerd met WordPress en het leek me veelzijdig en betrekkelijk eenvoudig. Nu kom ik beroepshalve vaak in contact met technische website aspecten dus misschien ben ik geen echte referentie. Een mooie website maken zal altijd (wat) moeite kosten. Een optie is dus inderdaad om iemand in te schakelen die er voldoende ervaring in heeft. Het voorstel van @JochemK valt misschien te overwegen?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Net gaan kijken op de site van SquareSpace. Hun goedkoopste optie is 11 euro per maand. Dan zou ik toch opteren voor een hostingprovider (vimexx of een andere) en eventueel de site (eenmalig) laten ontwerpen. Als het ontwerp goed gedaan is, kan je daarna zelf kleine wijzigingen aanbrengen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Uit ervaring,
een webpagina/site kun je heel goed met de hand in HTML maken/schrijven.
een webshop kun (lees "moet") je heel goed door iemand met ervaring laten maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Een website bouwen of een webshop is tegenwoordig niet zo'n probleem. Lang geleden koste dat serieus geld. Dat is nu een stuk goedkoper. Je bent er echter niet als je een webshop hebt. Er zijn nog heel veel dingen die je moet doen om jouw site ook gevonden te krijgen. SEO en nog veel meer moet je bij houden. Bloggen en je shop is "nooit" af. Daar gaat veel werk inzitten. Vooral in het begin. Zie mailadressen te verzamelen en mail deze met regelmaat. Wat is jouw doelgroep en hoe bereik je die? En zo zijn er nog veel meer dingen. Als je er niet, of zoals ik een klein beetje, in thuis bent kost je dat veel tijd om het uit te vogelen. Er zijn er vele website bouwers die zeggen dat ze het prima kunnen. Ik heb de ervaring dat dat meestal erg tegenvalt. Het probleem is dat als je geen of weinig kennis hebt je er vaak te laat achter komt. O nee hoor dat zit niet in de prijs of dat doen wij nooit.
Veel succes.

Toelichting: Er zijn vele website bouwers die zeggen dat ze het prima kunnen. Ja de website/shop wel maar de rest daar zit het probleem. Die is misschien wel belangrijker dan de meest gelikte webshop.
 
Laatst bewerkt:

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Ik heb vroeger genoeg websites gebouwd (en bouw nog steeds complexe webapplicaties), maar ben het met Wim en Knotwilg eens dat je het vooral niet meer zelf moet willen doen. Een betrouwbare hosting partij met een betrouwbaar e-commerce pakket wat enigszins lekker werkt is de handigste keuze mijns inziens.
Ik heb goede ervaringen met siteground, de vrouw (niet technisch) heeft daar haar wordpress website draaien en ik heb er geen omkijken naar ;). Ik zie dat ze ook aan woocommerce hosting doen WooCommerce Hosting - Ecommerce Solution for Your Online Store - SiteGround
 

jorisvh

Post veel
om zelf een wordpress website met webshop te bouwen heb je tegenwoordig geen programeerkennis meer nodig.
als je een goed thema/template koopt (50-100$) en dan komt het kort door de bocht neer op aanpassen en inhoud toevoegen.
dat allemaal een eerste keer uitzoeken gaat wel wat tijd in zitten en als je daar geen zin in hebt kan je het uitbesteden. de meeste websitebouwers gaan ook aan de slag met templates waardoor het voor hen ook niet heel veel werk is.
het lijkt me wel handig als je minstens zelf onderhoudstaken kan doen zoals producten toevoegen, prijzen aanpassen, ...

ik heb m'n site zelf gebouwd op basis van flatsome. dat is een wordpress thema met woocommerce. ik heb er wel een dag of 2 over gedaan om me alles eigen te maken, de rest is uitvoerend werk (fotos, teksten, ...)
het webshop gedeelte is (nog) niet actief dus daar kan ik je niks over vertellen maar ik veronderstel dat dat niet veel complexer is dan de rest.

waar je op moet letten als je een thema kiest:
  • de meest gebruikte e-commerce platformen zijn shopify en woocommerce. daar moet je een keuze maken. wat voor-nadelen zijn heb ik toen uitgevogeld maar weet ik niet meer.
  • koop zeker een "responsive" thema. dat betekent dat je site er automatisch goed uitziet op PC, tablet en mobiel. ik merk dat het overgrote deel van de trafiek van mobiel komt dus een site die er goed uitziet op groot scherm is lang niet meer voldoende.'
  • WYSIWYG
en daarna(ast) moet je inderdaad zorgen dat je website gevonden wordt.
persoonlijk denk ik dat een "google mijn bedrijf" profiel daarvoor een belangrijke eerste stap is.
en uiteraard ook je website SEO vriendelijk te maken. er zijn wordpress plugins voor die je daarbij ondersteunen (en ondertussen misschien ook themas waar het ingebouwd is).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Joris ik vind dat je een leuke site hebt gemaakt. Maar jouw site bevestigd mijn vermoeden. Bij het hoofdstukje nieuws is de laatste post van 12 januari 2022. Dat is dus oud nieuws. Dat is geen waarde oordeel want ik had daar vroeger ook last van. Je moet soms te veel ballen in de lucht houden. Juist het uitvoerende werk bijhouden is voor velen een probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

jorisvh

Post veel
@Wim Kluck, helemaal eens dat een nieuws sectie met oud nieuws geen goede indruk maakt.
historisch gezien is Wordpress een blog-platform en zowat alle templates hebben een blog/nieuws sectie. dat leek me leuk dus ik heb ze gehouden maar ze blijkt totaal nutteloos. dus, ik ga dat oplossen … door die sectie te verwijderen.

als ik naar de statistieken kijk, dan wordt dat nieuws nooit bekeken, ook niet in de weken na het posten. het aantal clicks is ongeveer gelijk aan het aantal spam reacties dat ik binnenkrijg.
mensen vinden m’n site via Google of social media of pinterest en klikken vrijwel meteen door naar de portfolio sectie. die vul ik wel constant aan.

wat ik ook gemerkt heb is dat de tijd die bezoekers op een pagina vertoeven zowat omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid tekst.

misschien is de belangrijkste tip wel om je in de plaats te stellen van je klant als je een website bouwt. wat zou je zelf willen zien om te beslissen om al dan niet verder richting aankoop te gaan.
in mijn geval is dat: wat maakt die zoal?, zijn de klanten tevreden?, …

voor een webshop kan dat uiteraard totaal anders zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je zelf een site wil bouwen, ben je eigenlijk aangewezen op tools als WordPress of Drupal. Beide worden normaal gezien aangeboden door alle hosting providers. Ik gebruik de webruimte niet maar ben qua prijs en kwaliteit heel tevreden bij Vimexx. Het is misschien een idee om even contact op te nemen met hun helpdesk om te polsen of zij kunnen leveren wat je nodig hebt. Jouw huidige website moet zonder veel moeite over te zetten zijn naar WordPress of Drupal. Van een betaalmodule heb ik geen idee.
Volgens mij zijn er ook andere manieren dan Content Management Systems als WordPress en Drupal, zeker als je zelf een server hebt staan. Ik heb in het verleden wel een bedrijfswebsite gemaakt in WordPress, maar daar werd ik niet blij van - en ook die had ik op een eigen server draaien. Mijn huidige website draait ook lokaal, maar is gemaakt in HTML Egg (Nederlandse versie), en Sparkle (Engelse versie - die site is veel nieuwer, maar heeft dezelfde inhoud, alleen nu vertaald). HTML Egg (beschikbaar voor Mac en Windoze als ik me goed herinner) kan alleen (min of meer) statische websites maken en heeft verder ook nogal wat tekortkomingen - vandaar dat ik voor de Engelse versie overgestapt ben naar Sparkle. Dat is meen ik alleen voor Mac beschikbaar, maar ik ga er van uit dat er ook vergelijkbare opties voor WIndoze zijn. Sparkle kent wel mogelijkheden voor webshop en aanverwante commerciële zaken.
Het omzetten van mijn (goeddeels) statische website naar een Sparkle versie was een fluitje van een cent - de meeste tijd is gaan zitten in het vertalen van de teksten ;-)

Gevonden worden was bij mij niet zo'n probleem - tik in een zoekmachine 'splitcane hengelbouw' in, en mijn (NL) pagina komt als een van de eerste naar voren - en daar heb ik zelf niks voor gedaan. Maar dat komt waarschijnlijk omdat het totaal aantal Google hits op die zoektermen minimaal is ;-) Mijn Engelse site komt nog niet in beeld als ik vergelijkbare zoekopdrachten in het Engels doe...

Voor up to date-ness heb ik inderdaad ook een blog-blok op de homepagina, gehost bij Blogger, en aangemaakt in MacJournal (je tikt een verhaaltje in MacJournal, upload dat automagisch naar Blogger, en het komt ook in het blogblok terecht). Ik doe dat om regelmatig iets nieuws uit mijn hengelbouw te laten zien, en zo bezoekers geinteresseerd te houden, maar ik heb niet de indruk dat het veel oplevert. Ik krijg iig nooit (op 1 enkele uitzondering, van een collega-hengelbouwer na) reacties op die blogposts...
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Heeft iemand ook ervaring met meerdere talen op de website? Ideaal zou zijn Nederlands, Engels en Duits. Maar bij diverse websites die ik volg gaat dat niet altijd zonder slag of stoot.
Daar zijn redelijk eenvoudige Wordpress oplossingen voor zoals Transposh.
Je kunt handmatig vertalen of Google Translate gebruiken voor (semi-) geautomatiseerd vertalen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Joris ik vind dat je een leuke site hebt gemaakt. Maar jouw site bevestigd mijn vermoeden. Bij het hoofdstukje nieuws is de laatste post van 12 januari 2022. Dat is dus oud nieuws. Dat is geen waarde oordeel want ik had daar vroeger ook last van. Je moet soms te veel ballen in de lucht houden. Juist het uitvoerende werk bijhouden is voor velen een probleem.
De wereld is misschien ook wel wat veranderd. Veel gereedschapmakers en andere makers die ik volg zijn vooral actief op sociale media zoals Instagram en TikTok. Facebook is ook alweer verouderd. Zelfs YouTube is niet meer nieuw maar behoort tot de gevestigde garde. Volgers zijn potentiële klanten, likes zijn reclame. Sterker nog, van velen kun je op het internet weinig vinden, en kom je alleen tegen op Social media. Een website en webshop zijn nog steeds belangrijk, maar in combinatie met social media.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Helemaal mee eens Wilco. Ken je doelgroep. Zelf zit ik nooit op de sociale media behalve Youtube en dit forum.
Ik ben vast niet de enige. De vraag is of jouw doelgroep wel op TikTok (of andere media) zit? Je kan natuurlijk heel breed schieten maar dat kost je veel tijd. Vooral in het begin is kiezen moeilijk. Beter een ding goed doen dan meerdere dingen half. Zelf zou ik in het begin me zeer breed oriënteren. En heel goed meten waar komen mijn bezoekers vandaan. Wil je wereldwijd verkopen dan zijn er ook nog ouderwetse mogelijkheden. Stuur enkele beitels naar een blad als finewoodworking. Als je daar free publicity krijgt kun je er nog een advertentie bij doen. (al heb ik geen idee van de kosten) Dat kan jouw bekendheid een boost geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.