Waterstenen vlakken

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Beste forumgenoten,

Ik sta op het punt mijn eerste set waterstenen aan te schaffen. Aangezien ik eerst wil focussen op mijn vaardigeheden heb ik een middenweg uitgezocht:

Traditional solution with three stones: A Sun Tiger 240-grit grinding stone, Nr. 309371, € 38.50, a King 1000-grit sharpening stone, Nr. 309351 € 22.50, and a King 6000-grit honing stone, Nr. 309356 € 42.90 for a total of € 103.90.

Nu is mijn vraag de volgende. Deze stenen dienen af en toe ook gevlakt te worden. En hier loop ik even vast. Er zijn gewoon zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik kan bijvoorbeeld een diamond sharpening stone kiezen, maar is deze alleen voor het vlakken of kan je dit ook gelijk gebruiken als slijpsteen?

Daarnaast zou ik wellicht kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een NANIWA Flattening Stone Grain Size 220.

Aangezien ik echt zoekende ben in wat ik wil hoor ik graag reactie op de stenen set zoals ik heb heb genoemd plus antwoord op de vraag hoe ik ze vlak moet houden.

Alvast hartelijke dank,

Ralph
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Wetten is een mijnenveld ;) Iedereen heeft zo zijn mening en manier van werken, maar dit is hoe ik het bekijk.

Vergeet die sun tiger 240. Zelf heb ik een 220 shapton, die 'k bijna nooit gebruik. Als eerste steen gebruik ik momenteel een king 800. Die haal vrij snel materiaal weg t.o.v. een 1000, die 'k ook maar zeer zelden gebruik. Die 1000 zou ik vervangen door een 1200 king en dan polijsten met de 6000. En om het vlakken wat goedkoop te houden in het begin gebruikte ik een stuk vlakglas (10 à 12mm dik) met 220 nat- en droogpapier. Zelf gebruik ik nu andere stenen, maar deze heb ik in het verleden gebruikt met goed resultaat.

Glas/schuurpapier vond ik zo'n gedoe dat ik voor het vlakken een diamandsteen heb gekocht. Na verschillende gebruikt te hebben, kies ik voor de atoma 400 diamand steen. Da's echt een plezier tov glas/schuurpapier, maar wel bijna zo duur als je 3 stenen tezamen. Heel soms gebruik ik deze ook als er echt grof slijpwerk moet verricht worden, maar probeeer het echt tot een minimum te beperken.

Ook maakt het een klein verschil wat je precies wil gaan doen. Bv. als je als laatste bewerking ipv. te schuren wil eindigen met schaven dan zou ik zowieso fijner gaan zoniet is een 6000 voldoende.

Dus om een lang verhaal kort te maken, glas/schuurpapier om te vlakken als je't goedkoop wil houden (wat ik een beetje vermoed) :)
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dankjewel voor je antwoord! Wat betreft goedkoop daar gaat het me niet om. Maar aangezien ik net kom kijken kan ik beter eerst voor een middenmoot gaan. Wat betreft die atoma is 400 grit niet wat grof als je een 6000 grit steen vlakt?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Waterstenen in die grove range zijn veel te zacht, die worden heel snel hol. Zeker voor een beginner niet echt lekker om mee te werken.

Als ik jou was zou ik zo'n diamant plaat kopen. Check hem gelijk bij binnenkomst of hij vlak is, anders stuur je hem terug. Als je nu bijv. de DMT coarse/xcoarse neemt, kan je bijv de xcoarse kant gebruiken om je stenen vlak te houden en de coarse als vervanger voor die 240 watersteen. Op de waterstenen moet je redelijk veel druk uitoefenen, op de diamant juist niet!

Diamat is in het begin heel scherp, dat effect verdwijnt snel en dan is hij behoorlijk scherp voor lange tijd. Dat is even teleurstellend, maar dat gevoel verdwijnt wel weer.

Schuurpapier op glas vond ik ook niks. Het is wel heel bruikbaar als je een oude bolle beitel weer vlak wilt krijgen.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
August zei:
Dankjewel voor je antwoord! Wat betreft goedkoop daar gaat het me niet om. Maar aangezien ik net kom kijken kan ik beter eerst voor een middenmoot gaan. Wat betreft die atoma is 400 grit niet wat grof als je een 6000 grit steen vlakt?

Ik vlak er m'n 8000 naniwa mee, dus nee, hij is niet te grof. Je kan van de atoma's ook de plaat apart kopen en die bv. op een stuk vlakglas bevestigen.

Het voordeel van de atoma's t.o.v. dmt stenen is dat de diamantpartikels in rijen met een kleine tussenruimte zijn geplaats ipv willekeurig voor de dmt's. Dit in rijen gegeven is voor een vlaksteen interessanter, ter bevordering van de afvoer van de smurrie. Bij de shapton drlp hebben ze tussenruimtes gemaakt om de watersteensmurrie af te voeren.

Zachte stenen zijn voor de beginner interessanter vind ik omdat die iets vergevingszinder zijn dan hardere stenen en je wordt erdoor ook meer gedwongen heel de steen te gebruiken om te voorkomen dat je je steen op 1 plaats gaat hol gaat maken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Vorig jaar stond ik voor dezelfde keus als jouw. Na lang research en wikken en wegen. Een 220, een 800/5000 combi en een grote vlakplaat gekocht, allemaal van Naniwa.

Met de kennis en 'ervaring' van nu:

Die vlakplaat is veel groter dan de slijpstenen en werkt perfect voor de 220 steen. Voor de 800 is hij eigenlijk al te grof wat resulteert in krassen in je slijpsteen. Dus voor 800 en hoger ga ik iig. een fijne diamantsteen en nagurasteen aanschaffen om te vlakken. Kleiner dan de slijpstenen, maar als je regelmatig vlakt schijnt dat ook prima te gaan.

Wat betreft de grit keuze. Heb ooit gelezen dat je het minste tijd kwijt bent met slijpen. Dat tijdens een slijpsessie de opvolgende steen steeds een factor 2 fijner is qua grit. En dat klopt wel enigszins want eer je de krassen van de 220 weg hebt gewerkt op de 800 steen ben je wel even aan het bikkelen. Van 800 naar 5000 heb ik dat idee minder. Maar dat verschil zie je met het blote oog niet. Maar ik kan me voorstellen dat op microscopisch niveau hetzelfde principe opgaat.

Dus eigenlijk had ik liever 400 > 800 > 2000 en dan nog stroppen op leer.

Maar goed iedereen doet het weer anders dus je moet toch je eigen keuze maken en dan zal je als je niet tevreden bent toch weer stenen en accesoires voor in de 'slijpkist' bijkopen. Jaja het wordt een hobby opzich...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb een tijdje mijn waterstenen gevlakt met een te korte diamantsteen, daar worden ze niet vlak van en dat hielp me niet om echt scherp te slijpen. Ik had een glasplaat van een glazen tafel, die rechtop tegen een muur stond en daar plakte ik met water wel eens waterproof schuurpapier op, maar dat was ook niet alles. Nu ik veel meer mijn handgereedschap gebruik moet er ook meer geslepen worden. We hebben hier allemaal granieten aanrechtbladen, ik had een pakje Copenhagen schuurvlies bij me om pleisterwerk te schuren. Daar vlak je ook prima waterstenen mee, een aanrader, maar het maakt wel een troep in de keuken (tormek staat ook op het aanrecht :lol: :lol: ) Recent een abrichtblock van Naniwa gekocht en een nieuwe 8000 Naniwa. Heb de fijnste aangeschaft met een potje slijpkorrels. Het werkt prima, ben benieuwd of je het abrichtblok ook moet vlakken. Duitsers gebruiken ook vaak een betonklinker voor het vlakke van waterstenen.
Hier een link http://www.feinewerkzeuge.de/G-abrichtblock.html

jaap


Attached files
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Het is even geleden maar het is uiteindelijk een 3delige set van king stenen geworden:
800 grit, 1200 grit en 6000 grit. Daarnaast om de stenen te vlakken heb ik een Atoma diamond plate gekocht.

Waar ik echter nog niet helemaal over uit ben is hoe ik deze 3 stenen het best moet opslaan. Mijn idee was droog in een bakje en dan voor gebruik een halfuurtje in water laten weken. Echter soms lees ik ook dat mensen ze geheel of gedeeltelijk in water laten staan. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt,

Ralph
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bijna alle stenen kun je beter droog bewaren, van veel moderne stenen wordt het bindmiddel te week als je de steen in water bewaard. Op de website van Dieter Schmid staat een uitgebreid verhaal, waarvan hieronder een kopie.

jaap

----------------------------------------------------------------------------------
Der Gebrauch japanischer Wassersteine

Japanische Wassersteine sind bekannt für ihre schnelle Schärfwirkung. Die lockere Bindung der Schleifkörner bewirkt, daß die stumpf gewordenen Schleifkörner sehr schnell herausgewaschen werden und neuen scharfen Körnern Platz machen.
Wassersteine entfalten ihre Wirkung nur mit Wasser! Niemals Öl verwenden! Ihr Stein wird dadurch wertlos! Auf keinen Fall sollten Sie japanische Wassersteine ständig im Wasser lagern, die Oberfäche könnte erweichen. Setzen Sie nasse Steine niemals Temperaturen unter 0° Celsius aus, sie können brechen.
Legen Sie den Schärfstein vor dem Benutzen in Wasser - fünf Minuten reichen in der Regel aus, bei sehr groben Steinen dürfen es auch 10 Minuten sein. Legen Sie den Stein auf eine rutschfeste Unterlage oder spannen Sie ihn zwischen zwei Holzkeile. Nutzen Sie möglichst die gesamte Fläche des Steins um das unvermeidliche Hohlschleifen so lange wie möglich hinauszuzögern. Der Schleifschlamm sollte regelmäßig weggespült werden, er kann aber dann auf dem Stein bleiben, wenn Sie mit dem gleichen Stein eine feinere Schleifwirkung - wie mit einem feineren Stein - erzielen wollen, günstig kurz vor dem Ende des Schärfvorgangs. Beim Wechsel auf einen feineren Stein sollte jedoch der Schleifschlamm des zuvor benutzten gröberen Steins gründlich abgewaschen werden, um das Verschleppen grober Körner zu vermeiden.
Wählen sie die Steine für den zu verwendenden Zweck aus. Als Richtwert kann gelten:
1. Für grobe Arbeiten - Herausschleifen von Scharten oder wenn das Werkzeug sehr stumpf ist - empfiehlt sich ein Stein mit Körnung 120 bis 400.
2. Für die normalen Schärfarbeiten ist ein Stein mit der Körnung 700 bis 2000 der richtige.
3. Zum Abziehen des feinen Grates und zum Polieren der Flächen nehmen Sie die Korngrößen 3000 bis 12000.
Der Schärfstein muß eben sein. Mit einem abgenutzten und hohl gearbeiteten Stein erzielen sie niemals ein gutes Ergebnis. Ein solcher Stein muß wieder eben gemacht, also abgerichtet werden. Japanische Wassersteine sind schnell und einfach abzurichten, weil sie weich sind und das Gefüge locker ist. Dafür ist dieser Arbeitsgang dann häufiger erforderlich. Dafür gibt es verschiedene Methoden.
1. Reiben sie zwei Steine gegeneinander - dies ist die älteste und am weitest verbreitete Methode. Die Steine sollten dabei naß sein, d. h. vorher mehrere Minuten in Wasser gelegt werden.
2. Nehmen sie einen speziell dafür hergestellten planen Schärfsteinabrichtblock, etwas Wasser auf seine Oberfläche, einen Teelöffel voll Siliziumkarbidpulver und schon kann der Stein in kreisförmigen Bewegungen unter leichtem Druck bearbeitet werden.
3. Als dritte Möglichkeit bleibt die Benutzung von wasserfestem Schleifpapier, das man sich naß auf einer Glasplatte oder einer anderen planen Fläche festsaugen läßt. Bei stark gehöhlten Steinen nehmen Sie ruhig 80er oder 120er Korn, zum Verbessern der Oberfläche dann feineres. Auch hier können sie Siliziumkarbidpulver mit zugeben, die Arbeitsgeschwindigkeit verdoppelt sich damit.
4. Reinigen Sie die Steine anschließend gründlich unter fließendem Wasser, um ein Verschleppen von gröberen Körnern zu vermeiden, was zu Kratzern auf der Klingenoberfläche beim Schärfen führen kann.
Wichtiger Hinweis für Kombisteine: Da japanische Wassersteine nur eine sehr lockere Bindung der Körner aufweisen, ist es nur folgerichtig, daß die Verklebung der beiden Steinhälften nicht bombenfest sein kann. Es kann passieren, daß die beiden Steinhälften sich lösen. Das ist kein Reklamationsgrund! Nehmen Sie einen haushaltsüblichen wasserfesten Kleber, um die beiden Teile wieder zusammenzufügen oder benutzen Sie die beiden Hälften getrennt weiter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.