Waterkering/isolatie tuinhuis + polycarbonaat in dak verwerken

Sjaak5293

Nieuw lid
15 sep 2022
12
0
Limburg
de benen van de U zou ik met een lintzaag zagen
de bodem van de U met een decoupeerzaag tegen een geleidende mal
hoeken vooraf boren
ronding van de hoeken nadien uitvijlen
Top, dankjewel! Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Helaas heb ik geen lintzaag, maar met de cirkelzaag en daarna even doorzagen met de decoupeerzaag is ook prima. Voor het smalle stuk is dit inderdaad de makkelijkste oplossing lijkt me!
 

Sjaak5293

Nieuw lid
15 sep 2022
12
0
Limburg
Die opmerking had ik inderdaad over het hoofd gezien. Achteraf was het misschien wel eenvoudiger geweest. Het hout was al besteld en berekend op de manier zoals ik het had getekend dus helaas kan ik daar niet meer zoveel mee.

Ze hebben het hout afgelopen donderdag geleverd en inmiddels ben ik al langzaam begonnen. Moet zeggen dat ik de rabat delen erg ruw vind (zou fijnbezaagd moeten zijn maar is zeker niet glad). Ook heb ik gemerkt dat de rabatdelen erg "krom" zijn, is dit normaal? Als ik ze los tegen mekaar leg en de zijkanten van de planken liggen tegen de plank eronder dan kan ik hier in het midden nog een vinger tussen steken.. Kan ik dit met monteren op de een of andere manier rechttrekken?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Moet zeggen dat ik de rabat delen erg ruw vind (zou fijnbezaagd moeten zijn maar is zeker niet glad)
Fijnbezaagd is nooit glad. Het hout is meestal gezaagd met een lintzaag met een grofvertand lint, blijft redelijk ruw. Zeker niet vergelijkbaar met zelfgezaagd met een cirkelzaag.
Wil je glad hout, dan moet je geschaafd hout hebben.

Kan ik dit met monteren op de een of andere manier rechttrekken?
Je kunt kijken of je ze inderdaad kunt rechttrekken tijdens het monteren. Op 1 plaats vastzetten en dan spanning erop zetten (dus wel met 2 personen werken).
En een beetje uitzoeken welke het beste tegen elkaar passen natuurlijk.

Helaas heb ik geen lintzaag, maar met de cirkelzaag en daarna even doorzagen met de decoupeerzaag is ook prima
Let er wel op dat een decoupeerzaag in de meeste gevallen niet haaks zaagt, zeker als het dikker hout is zoals nu (balken).
Ik denk dat de benen van de U beter zal gaan met een goede handzaag, inderdaad eerst met de cirkelzaag deels inzagen eventueel. Of een mal maken en met een kopieerfrees in de bovenfrees overnemen, hoef je alleen de hoekjes recht te steken met de bijtel.
Of meerdere snedes parallel maken en de tussenstukjes wegsteken.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Fijnbezaagd hout is inderdaad vrij grof. Ik vind die iets minder gepolijste uitstraling mooi, maar dat is een kwestie van smaak.

Voor het rechttrekken van het hout tijdens montage. Ja, dat kan. Ik zou alleen niet alle planken zuiver recht proberen te trekken en duwen. Dan komt er flink wat spanning op te staan. En je kunt met rabat goed ‘smokkelen’ zonder dat dit zichtbaar is vanaf de zichtkant. Wat mij trouwens goed geholpen heeft bij het corrigeren van kromme planken zijn 2 lijmklemmen die met 1 hand te bedienen zijn. Met zo’n pomp-handvat. Daarmee kan je klemmen, maar als er zit ook een spreidstand op. Het zijn niet de sterkste klemmen, beduidend minder krachtig dan een traditionele lijmklem, maar voor dit doel vond ik het voldoende.
 

Sjaak5293

Nieuw lid
15 sep 2022
12
0
Limburg
Bedankt wederom voor alle reacties! Het onzichtbaar schroeven werd me afgeraden, het advies was 2 schroeven per plank per staander. 1 schroef op 1/4 van de hoogte van de plank en 1 schroef op 3/4 van de plank. Dit heb ik uiteraard netjes met een malletje gedaan zodat alle schroeven fijn recht boven mekaar zitten. 1 wand heb ik vandaag volledig afgeschroefd, dat is toch wat meer werk dan ik gedacht had van tevoren haha..

Nu het gemonteerd zit ziet het er al heel anders uit dan alle losse planken. Het ruwe geeft inderdaad wel een mooi gezicht zo in het geheel. Op foto's die ik had gezien zag het op het eerste gezicht gladder uit, maar uiteindelijk ben ik zeer tevreden met het resultaat!

Wat betreft de balken voor het dak, daar moet ik nog aan beginnen. Helaas ben ik geen timmerman en heb dus ook niet alle gereedschap ter beschikking (zoals een lintzaag en bovenfrees), het zal dan toch een handzaag worden in dit geval. Maar dat is waarschijnlijk iets voor het weekend. Er moet nog teveel gebeuren voor het zo ver is :).

De lijmtangen is wel een goede tip! Daar heb ik er dan wel weer 2 van liggen, had er totaal niet meer aan gedacht dat je die kon omdraaien.. Morgen eens kijken of we daar iets mee kunnen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.