Watergedragen lak

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Ik ben bezig met de voorbereiding om een aantal binnendeuren opnieuw te lakken.
Het zijn goedkope grenen deuren van Jéwé waar ik destijds 50 euro per stuk voor betaald (enkel deurblad).
Het is geen topkwaliteit van hout, maar dat kan je ook niet verwachten voor die prijs.
Ze waren wit gelakt, en het is de bedoeling om die kleur te behouden.
Nu hebben ze wel wat aandacht nodig omdat de kwaliteit van de vorige lak niet geweldig was.
Ik was toen begonnen met natuurverf op lijnoliebasis. Dat was een tegenvaller van jewelste omdat die verf alle slechte eigenschappen heeft die een verf kan hebben. Slecht dekken en dus hoog verbruik,moeilijk te verwerken, traag drogen en duur. Daarna ben ik verder gegaan met watergedragen lak van Levis. Was beter, maar toch niet zo goed als de oplosmiddel gedragen lak. Bovendien wordt ik nu geconfronteerd met het feit dat die lak moeilijk te schuren is. Brilliant schuurpapier van Festool is totaal ongeschikt. Het loopt onmiddellijk vol, net als Rubin. Granat, wat ontwikkeld is voor VOC lakken doet het beter, maar loopt nog relatief snel vol.
Nu is mijn vraag: wie heeft er goede ervaringen met watergedragen lak. Dus zowel wat dekking, mooi oppervlakt, drogen als schuren achteraf.

Mathieu
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
slecht te schuren heeft ook te maken met laagdikte verf en afvoeren temperatuur: watergedragen lakken die warm worden gedragen zich anders; hierdoor loopt je schuurpapier snel vol.
Luchtig schuren met stofafzuiging en van P120 naar P150-P180 ( gefaseerd dus) gaat al iets beter. De schuurmachine sneller over het oppervlak bewegen om warm worden laklaag te vermijden...
na het schuren een keertje dun gronden voor de hechting en egale ondergond, aflakken met Sigma S2U nova satin of Sikkens Rubbol Satura altijd in 2 lagen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Ik heb de indruk dat die verf niet echt hard wordt maar elastisch blijft. Schuurmachine voldoende bewegen is zeker nodig. uiteindelijk gaat het behoorlijk met Granat hoewel de velletjes er nog vlot doorgaan.
Maar er zitten er 100 in de doos, dus dan valt het niet zo hard op!
Ik ga kijken of ze hier in de buurt Sigma of Sikkens hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.