wat zijn dit voor metalen strips aan de onderkant van raam ?

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
21
0
Uitgeest
Hoi,

IK heb een m metalen strip aan de onderkant van mijn raam aan de buitenzijde:

20250922_171910.jpg

20250922_171917.jpg

IMG-20250922-WA0000.jpeg
Weet iemand wat dit voor metalen strips zijn ? Kan dit niet echt vinden
Woning is uit '96

Er zitten ook openingen in het hout onder de metalen strip. dat lijkt me voor beluchting wat het hout of glas?

De verticale stijlen aan de zijkant van het raam raken ook de rubber strip bovenop het metaal.
Daar wordt de houten stijl slecht
Ik ben van plan deze stijl aan de onderkant schuin omhoog af te steken tot boven het rubber zodat het hout iig kan luchten..

Zou dit een goede oplossig zijn of is het beter deze metalen strips te vervangen door een hardhouten dorpel/lat en alles netjes afkitten?

Alvast bedankt!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.821
3.718
Gaanderen
Ik vermoed beglasingsprofielen. Komt vaak houtrot bij voor. Gaatjes zitten dicht met vuil of worden afgekit. Aan de binnezijde zit vaak een gootje waar het water kan verdampen of weglopen. Ik ken ze van het enkel glas maar daar is in de loop van de tijd wel wat in veranderd. Schadebo B.V.
Linkje naar mijn oude leverancier van dit soort profielen. De oude zie ik zo snel niet.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zitten ook openingen in het hout onder de metalen strip. dat lijkt me voor beluchting wat het hout of glas?
oesje !
bericht 2 u geleden opgesteld, maar niet opgestuurd
alsnog !

om condensatievocht onderaan het (dubbele ?) glas af te laten vloeien, trekt men een gleuf onder het glas
van in die gleuf vertrekt een schuin aflopende boring naar buiten

het rotte deel zou ik verwijderen, en met epoxy opvullen (bv repair care)

1758563285009.png
oesje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.