Kan er iemand mij helpen wat deze vlekken in dit hout zijn? En welke houtsoort dit is?
https://youtu.be/8JtTqXT4TC0
Dankjewel!
Jolien
https://youtu.be/8JtTqXT4TC0
Dankjewel!
Jolien
Hoezo....kaas zit ook vol met schimmels, word ie nog lekker van ook ;-)
Beuk met slaap? Slaap is een soort donkere schimmel verder niet gevaarlijk voor de gezondheid dacht ik. Maar ik ben geen expert dus wie weet is het iets totaal anders![]()
Als je het niet weet, geef dan GEEN advies van: "het is niet gevaarlijk voor de gezondheid" want dat is het juist WEL.
Altijd bij het werken van hout met slaap een goed stofmasker dragen daar de schimmels in het hout en dus ook in het houtstof erg slecht voor je luchtwegen is........
Dat is op zich maar helemaal afhankelijk van welke schimmel het is. Zoals gezegd, de vele kaasschimmels (vaak Penicilliums) zijn ongevaarlijk. Sommige broodschimmels zijn dan weer wel gevaarlijk - en Aspergillus-soorten, die bijvoorbeeld in vochtig opgeslagen pinda's groeien, al helemaal.
De algemene consensus (hee, een pleonasme) is dat er voldoende houtschimmels zijn die bij inademing gevaar opleveren om standaard te adviseren om hout met slaap alleen MET adembescherming te verwerken. Hoe het zit met de orale risico's, als je van dat hout bijvoorbeeld (onbehandelde) snijplanken maakt weet ik niet. Vaak doe je dat al niet omdat hout met slaap toch ook mechanisch minder van kwaliteit is dan onaangetast hout, en dus ook minder geschikt om snijplanken van te maken.
Persoonlijk zou ik er denk ik geen kinderspeelgoed van maken...
Dat is op zich maar helemaal afhankelijk van welke schimmel het is. Zoals gezegd, de vele kaasschimmels (vaak Penicilliums) zijn ongevaarlijk. Sommige broodschimmels zijn dan weer wel gevaarlijk - en Aspergillus-soorten, die bijvoorbeeld in vochtig opgeslagen pinda's groeien, al helemaal.
De algemene consensus (hee, een pleonasme) is dat er voldoende houtschimmels zijn die bij inademing gevaar opleveren om standaard te adviseren om hout met slaap alleen MET adembescherming te verwerken. Hoe het zit met de orale risico's, als je van dat hout bijvoorbeeld (onbehandelde) snijplanken maakt weet ik niet. Vaak doe je dat al niet omdat hout met slaap toch ook mechanisch minder van kwaliteit is dan onaangetast hout, en dus ook minder geschikt om snijplanken van te maken.
Persoonlijk zou ik er denk ik geen kinderspeelgoed van maken...
Klopt helemaal, maar we hadden het over schimmels in hout/houtstof en niet over schimmels in kaas, of champignons etc.![]()