Heb bij snoeiafval eens wat leuke stukjes hout meegenomen en één tak zag er al rottend uit. Heb het verzaagd en uiteindelijk 25 - 30% van over gehouden wat nog redelijk was. Het is nu teruggedroogd tot 11% vochtpercentage. Zoals je ziet lijkt het hout met slaap en er zitten nog wat zachte plekken in die niet bruikbaar zijn. Ik schat het soortelijk gewicht tussen de 620 - 650 kg/m3. Moeilijk te zeggen met deze afmeting (grote stuk), en zachtere stukken die erin zitten. De bast had ik er al grotendeels afgeschild wat natuurlijk niet helpt om uit te vinden wat voor soort het is. Het is in ieder geval geen naaldboom, dus een kleine loofboom of flinke struik uit siertuin vermoed ik. Het hout stinkt behoorlijk, moet ik zeggen, ook nu het droog is ruik je het. Hout met slaap komt o.a. veel voor bij beuken en esdoorn. Het is zeker geen beuken en ik vermoed ook geen esdoorn. Op de laatste foto zie je beter de werkelijke kleur, nogal licht wat me eerder aan berken doet denken maar dan had ik dat zeker aan de bast gezien. Het hout is nogal zacht, tijdens het drogen wel kromtrekken maar absoluut geen neiging tot scheuren.

Laatst bewerkt: