Wat is voor jullie DE manier om mooie eenvoudige lades te maken?

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Een vraag die meer dan 1 antwoord kan hebben.

Ik vraag mij af hoe anderen lades maken voor de alomgekende rolgeleiders.
Zelf maakte ik ze al op diverse wijzes, maar heb DE truc nog niet tegengekomen.

Mijn laatste poging:
- kader met 18mm meubelplaten, enkel gelijmd met deuvels
- bodem 8mm melamineplaat tegen de onderkant genageld en gelijmd.
- Apart front tegen het kader, zo zie je de bodemplaat niet meer.
- geleiders aan de zijkant vastgezet met euroschroeven (voorgeboord volgens het 32mm systeem) en aan de onderkant met gewone schroeven.

Op zich geen verkeerde lade, maar doordat de bodem tegen de zijkant komt zitten de euroschroeven half in de 8mm melamineplaat en half in de 18mm corpus.

Welke bodem gebruiken jullie?
Tegen/tussen/in de corpus?
... ?


Ik sta open voor andere technieken, misschien leren anderen ook nog bij :)

1691241811914.png
 
  • Leuk
Waarderingen: peja en Henk H

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Bourbon Moth op YouTube heeft de simpelste (en in mijn ogen) beste methode. Maar wat altijd geldt, welke methode je ook kiest voor de hoekverbindingen, is dat een 'ingelaten' bodem (dus met een groef rondom in de zijden - al dan niet op de hoek) beter is omdat je dan de bodem gebruikt als (hulp)middel om een en ander haaks te krijgen.
(Voor massief houten bodems gaat dat niet op - die moeten 'zwevend' zijn; maar we hebben het over triplex hier.)

Ik heb een voorkeur voor onderbouw-geleiders, met als Jason van Bourbon Moth.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
ik maak ze volgens de methode van Jan Gunneweg, gebruik ook steeds zijn xls bestand voor de afmetingen.
Was ook al overgestapt van die eenvoudige rolgeleiders naar de blum (tandem en movento) geleiders


voor montage zijn we overgestapt van kreg schroeven naar domino's met lijm.
bodemplaat zit in groef in de zijkanten en geschroefd in voor en achterkant.
principe dat de voor en achterkant iets lager zijn dan zijkanten is ook heel praktisch (beter dan dat iets net niet perfect is)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Voor eigenlijk ieder soort lade gebruik ik de 1/4 by 1/4 methode:
Maar dan metrisch met een 6mm groefzaag en 12mm berkenmultiplex. Dat werkt snel en precies, plus er is maar weinig nodig om een stevige lade te maken: alleen plaatmateriaal en lijm dus geen schroeven, geen deuvels, geen lamello's. Als ik haast heb gebruik ik een paar spijkers of nieten in plaats van lijmklemmen, zodat ik de lade bijna gelijk kan afwerken/monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Henk H en ArcösS

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Voor eigenlijk ieder soort lade gebruik ik de 1/4 by 1/4 methode:
Maar dan metrisch met een 6mm groefzaag en 12mm berkenmultiplex. Dat werkt snel en precies, plus er is maar weinig nodig om een stevige lade te maken: alleen plaatmateriaal en lijm dus geen schroeven, geen deuvels, geen lamello's. Als ik haast heb gebruik ik een paar spijkers of nieten in plaats van lijmklemmen, zodat ik de lade bijna gelijk kan afwerken/monteren.
werk je soms ook met melamine of HPL om kasten/dressings te maken? maak je dan ook schuiven in berkenmultiplex met melamine/HPL front?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Uiteraard kun je er melamine fronten op zetten. Maar het is al een hele tijd geleden dat ik dat gebruikt heb.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Uiteraard kun je er melamine fronten op zetten. Maar het is al een hele tijd geleden dat ik dat gebruikt heb.
bedoelde eerder of je ook berken multiplex schuiven installeert als de rest van de kast in melamine/HPL is
of dat je deze methode ook zou gebruiken met melamine ipv berken multiplex
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
bedoelde eerder of je ook berken multiplex schuiven installeert als de rest van de kast in melamine/HPL is
of dat je deze methode ook zou gebruiken met melamine ipv berken multiplex
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Bv voor keukenlades enzo.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Waarom zou je perse melamine willen gebruiken voor het maken van lades? Als je berkenmultiplex te duur vind, kijk dan eens naar populier.
Ik heb 30 lades op deze manier gemaakt voor mijn eigen keuken: Bamboe keuken
1 lade was tussen de ongelijmde exemplaren gekomen. Ook met een vuist krijg je de lade niet uit elkaar. En ik heb best hard geslagen met die hamer.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Waarom zou je perse melamine willen gebruiken voor het maken van lades? Als je berkenmultiplex te duur vind, kijk dan eens naar populier.
Ik heb 30 lades op deze manier gemaakt voor mijn eigen keuken: Bamboe keuken
1 lade was tussen de ongelijmde exemplaren gekomen. Ook met een vuist krijg je de lade niet uit elkaar. En ik heb best hard geslagen met die hamer.
Heel mooie keuken!!

Melamine?
+ onderhoudsvriendelijk
+ niet vernissen of oliën
- splintert makkelijk
- snel beschadigd

Hoe heb je ze vernist? Gespoten in een stofvrije ruimte?
Waarom populier ipv berken? Gewoon nieuwgierigheid hoor. Dit zijn prijzen van een online lokale houthandel.
De Elliottis Pine dient wss meer voor verpakkingen enzo, maar tussen wbp hardhout en populier is er toch ook een groot verschil.

- 15mm Elliottis Pine: €30,43/plaat
- 15mm WBP hardhout: €50,78/plaat
- 15mm Okoumé: €84,18/plaat
- 15mm populier: €106,99/plaat
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vraag mij af hoe anderen lades maken voor de alomgekende rolgeleiders.
mogelijks is het nuttig om te weten vanuit welke hoek je deze vraag stelt
ik zie er 2
1/ een liefhebber die zich geen vragen hoeft te stellen over de tijd die hij besteedt om de lade te maken, en hoofdzakelijk naar de techniek kijkt, waarbij de prijs van het materiaal - en uiteraard ook de werkuren - bijkomstig zijn
2/ een zaakvoerder die lades niet wil uitbesteden, en zoekt hoe hij ze zelf tegen een lagere prijs kan maken
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
3/ een hobbyist die graag bijleert maar niet superveel tijd heeft en die het graag prijs/kwaliteit bescheiden houdt. 🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Voor eigenlijk ieder soort lade gebruik ik de 1/4 by 1/4 methode:
Maar dan metrisch met een 6mm groefzaag en 12mm berkenmultiplex. Dat werkt snel en precies, plus er is maar weinig nodig om een stevige lade te maken: alleen plaatmateriaal en lijm dus geen schroeven, geen deuvels, geen lamello's. Als ik haast heb gebruik ik een paar spijkers of nieten in plaats van lijmklemmen, zodat ik de lade bijna gelijk kan afwerken/monteren.
Heb je dan zaagmachine apart voor de groefzaag, of verplaats je telkens het zaagblad?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Dit is geen dikke stapel met bladen, maar een blad van 3,5mm met heel brede tanden. Dus het blad past in een hele berg machines. Iedere machine met een paar mm extra ruimte op de as zou dit blad kwijt moeten kunnen.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Ik heb een Dewalt dw711 tafel/verstekzaag en een elektra beckum (metabo) pk250. Ik zou eens moeten kijken hoeveel plaats er op de as is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.