Wat is verstandig een combi-tacker of één waarmee je alleen brads mee kan schieten?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
Soms moet je ook gewoon zo'n ding kopen en het gaan ervaren.
Nou dat spontaan uitproberen heb ik gedaan met de Basso Kitpro, en dat is me verdomde slecht bevallen. Dacht ik zal vanaf nu wat meer onderzoek verrichten voordat ik de volgende miskoop doe. Mijn wens is om brads van 50mm met GEMAK in een stevig stuk hout te schieten.. Mocht de 7902 van Ecotools hier problemen mee hebben, omdat hij niet voldoende druk opbouwt, dan zoek ik nog ff door. Uiteindelijk kun je je euro maar 1 keer uitgeven nietwaar? Bedankt voor je reactie houtmoet (y)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.228
4.220
Als je vooral 50mm brads wil schieten, is het dan niet slimmer om een zwaardere brad tacker te kopen? Ik heb ook een 16g brad tacker en een da nagel tacker. Die gebruik ik vooral voor dingen als uitrachel werk en gevelbekleding.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
Als je vooral 50mm brads wil schieten, is het dan niet slimmer om een zwaardere brad tacker te kopen? Ik heb ook een 16g brad tacker en een da nagel tacker. Die gebruik ik vooral voor dingen als uitrachel werk en gevelbekleding.
Ik wil de tacker hoofdzakelijk gaan gebruiken voor het fijne werk, laten we zeggen van een doosje tot het haaks krijgen van een keukenkastje, en alles wat daar tussenin zit. Een 16g lijkt me meer voor het grote grove werk. Een 18G tacker in combinatie met wat houtlijm lijkt me uitermate fijn werken. Ondanks dat ik voorboor en en alles haaks afstel met klemmen verlopen soms de hoeken tijdens het schroeven. Een 23g tackers lijkt me weer iets te licht, ik wil wel wat meer body hebben in de eindconstructie, maar er hoeft ook weer geen koe aan te hangen.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
Het nadeel van de langere brads is dat ze vrij snel de weg van minste weerstand gaan zoeken en er nog weleens (bij wat dunner werk) aan de zijkant uit willen komen.... Dus denk vooral goed na over de lengte die je gebruikt.
Die 50mm brads ga ik met name gebruiken voor 18mm betontriplex/berkentriplex zeg maar hout op dikte (hoekverbinding), uiteraard kleinere brads voor dunner hout maar dat lijkt me logisch.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.228
4.220
Kan je net zo goed 40mm voor nemen. Zoals Fantic al aangaf, willen de nagels wel eens hun eigen weg zoeken. Hoe langer ze zijn, hoe meer kans je hebt dat er ergens een aan de zijkant door je hout heen komt.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
Kan je net zo goed 40mm voor nemen. Zoals Fantic al aangaf, willen de nagels wel eens hun eigen weg zoeken. Hoe langer ze zijn, hoe meer kans je hebt dat er ergens een aan de zijkant door je hout heen komt.
Bij de Basso Kitpro tacker had ik een doosje gekocht met 50mm brads als ik de bestelling ga plaatsen bij Ecotools laat ik sowieso gelijk van iedere maat een doosje komen,...van 15mm t/m 40mm dan kan ik in ieder geval een tijdje vooruit. De portokosten ben ik toch kwijt, dan maar gelijk voldoende laten laten aanrukken. Dank voor het delen van je kennis ik zal het in mijn achterhoofd houden; de weg van de minste weerstand.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
297
117
Delft
Ik wil de tacker hoofdzakelijk gaan gebruiken voor het fijne werk, laten we zeggen van een doosje tot het haaks krijgen van een keukenkastje, en alles wat daar tussenin zit. Een 16g lijkt me meer voor het grote grove werk. Een 18G tacker in combinatie met wat houtlijm lijkt me uitermate fijn werken. Ondanks dat ik voorboor en en alles haaks afstel met klemmen verlopen soms de hoeken tijdens het schroeven. Een 23g tackers lijkt me weer iets te licht, ik wil wel wat meer body hebben in de eindconstructie, maar er hoeft ook weer geen koe aan te hangen.
16ga is ook nog steeds fijn werk hoor, heet niet voor niets een afwerktacker. Het zijn echt maar heel kleine spijkertjes, veel kleiner dan bijv een 3mm schroef.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
653
153
Oss
Nou dat spontaan uitproberen heb ik gedaan met de Basso Kitpro, en dat is me verdomde slecht bevallen. Dacht ik zal vanaf nu wat meer onderzoek verrichten voordat ik de volgende miskoop doe. Mijn wens is om brads van 50mm met GEMAK in een stevig stuk hout te schieten.. Mocht de 7902 van Ecotools hier problemen mee hebben, omdat hij niet voldoende druk opbouwt, dan zoek ik nog ff door. Uiteindelijk kun je je euro maar 1 keer uitgeven nietwaar? Bedankt voor je reactie houtmoet (y)

Nou heb net kittpro nog nooit problemen gehad maar schoot maar tot 40 mm . Heb nu hikoki da nagels schiet van 25 tot 64 mm.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
16ga is ook nog steeds fijn werk hoor, heet niet voor niets een afwerktacker. Het zijn echt maar heel kleine spijkertjes, veel kleiner dan bijv een 3mm schroef.
Ik denk dat ik met 18g uit de voeten kan, volgens mij ruim voldoende maakt in ieder geval een kleiner gaatje dan de 16g en dus hopelijk minder nabewerking

48rmc

Post veel
2 dec 2021
959
379
Middelburg
Nou heb net kittpro nog nooit problemen gehad maar schoot maar tot 40 mm . Heb nu hikoki da nagels schiet van 25 tot 64 mm.
De Basso Kitpro 18 g kon zijn 50mm brads redelijk verankeren in 18mm triplex en eiken maar helaas na 20 brads was het einde oefening. Hiroki is zeker een accu tacker? Een accu is voor mij geen optie ook niet als het een 18 g tacker is, deze zijn te bulky naar mijn zin.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.